طراحی سازوکاری برای ارتباط مستقیم و موثر دانشگاه‌ها و وزارت ارتباطات

سید ستار هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا در توضیح بیشتر ااظهار داشت: یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت ارتباطات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که این نهاد برای ارتباط با دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

همچنین از طرف دیگر ما در فضای ارتباطی کشور و فضای ارتباطی دنیا شاهد هستیم که تحولات فناوری شتاب بسیاری دارد؛ یعنی اگر ما صرفاً استفاده از فناوری را در دستور کار مجموعه وزارت ارتباطات قرار دهیم و از روند شتابان توسعه فناوری غفلت شود، خیلی زود عقب می‌افتیم.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه یک نهاد پژوهشی به عنوان یک بازوی پژوهشی برای رصد کردن پیشرفت‌های این حوزه در ساختار وزارت ارتباطات در نظر گرفته شده است، اقدامی ارزشمند است و البته باید سعی کنیم ارتباط بین این مجموعه را به عنوان نقطه تماس وزارت ارتباطات با نهادهای پژوهشی و دانشگاهی تقویت کنیم؛ زیرا اکنون وقتی صحبت از فضای مجازی یا سایبری می‌کنیم، می‌دانیم که ابعاد آن صرفاً ابعاد فنی نیست. یعنی اضلاع مختلفی دارد که فقط بخشی از این اضلاع و اجزاء فنی است.

هاشمی تاکید کرد: از آنجا که محققان و همکاران ما در پژوهشگاه عمدتاً در رشته‌های فنی تحصیل کردند، برای تقویت ابعاد و اضلاع دیگر باید از ظرفیت دانشگاه و مراکز پژوهشی دیگر استفاده بکنیم. این موضوع که سازوکار را طوری طراحی کنیم که ارتباط مستقیم و موثری وجود داشته باشد؛ جزء برنامه‌های ماست که در دوره جدید دنبال می‌کنیم.

آموزش ۵۰۰ هزار نفر در زمینه فناوری اطلاعات

وی با ارائه مثالی گفت: یکی از موضوعاتی که خیلی از چارچوب‌های کلی و نظامات حکمرانی را از خود متاثر می‌کند، بحث هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی اکنون تحولاتی را رقم می‌زند که شاید تا یکی دو سال قبل دور از تصور و باور بوده؛ ولی وقتی امروز نگاه می‌کنیم می‌بینیم چقدر مشاغل متاثر و اقتصاد متاثر از این فناوری جدید است و چقدر سرمایه گذاری توسط بخش‌های حاکمیتی و دولتی در کشورهای مختلف روی هوش مصنوعی انجام می‌شود، اهمیت آن را نیز بیشتر متوجه می‌شویم. مثلاً هند سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه کرده است یا خیلی از کشورهای منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در این زمینه بسیار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

هاشمی ادامه داد: بنابراین اگرچه در ابتدای امر این موضوع به نظر موضوعی فنی است، ولی عملاً یکی از کارکردهای جدی هوش مصنوعی موضوعات محتوایی است. برای اینکه ما بتوانیم از تاریخ تمدنی کشور خود یک تصویرسازی و روایت درست ارائه دهیم، همچنین اینکه آموزه‌های دینی را به تصویر بکشیم و مابه‌ازای آن محتوا تولید کنیم، چیزی است که امروز با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی میسر است ولی باید برای این کار ابتدا آموزش بدهیم که در برنامه‌ هفتم توسعه برای وزارت ارتباطات نیز به شکل یک تکلیف دیده شده است.

وی تاکید کرد: وزارت ارتباطات تکلیف دارد که ۵۰۰ هزار نفر را با محوریت ارتباطات و فناوری اطلاعات تربیت کند . طبیعتا نگاه ما این است که بتونیم کاربست‌های این آموزش‌ها را در دستور کار قرار بدهیم اونجایی که ضرورت دارد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

دستاوردی نوین در نگهداری بلندمدت ریزجلبک ارزشمند هماتوکوکوس

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ