به گزارش ایرنا، طرح احداث باند دوم بهشهر – گرگان – آزادشهر – بجنورد- قوچان به طول ۵۶۴ کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور سراسری شرق به غرب است که به دلیل جاذبه های گردشگری شمال کشور و بارگاه علی ابن موسی الرضا(ع) در شمال شرق و به تبع آن عبور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر و مسافر از اهمیت بسزایی برخوردار است.
۲۷۰ کیلومتر از این مسیر در استان خراسانشمالی قرار گرفته است که ۱۳۶ کیلومتر از آن از فاروج تا کمربندی بجنورد، بهره برداری شده و به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک است.
اجرای این طرح به طول ۱۳۴ کیلومتر از این مسیر از غرب بجنورد تا جنگل گلستان در سال ۸۹ آغاز شد که ۱۰۳ کیلومتر از این محور به تناوب تکمیل شده و به بهره برداری رسید.
اجرای این محور همواره مورد تاکید بوده و مورد پیگیری مسوولان قرار گرفت اما تاکنون حرکتی لاکپشتی داشته است.
سرعت دادن به این محور بزرگراهی، علاوه بر تاثیرگذاری در توسعه اقتصادی، سبب افزایش و ارتقای ایمنی سفرها خواهد شد، وقوع حوادث ترافیکی و تصادفات مرگ آفرین در جاده بجنورد-جنگل گلستان برای مسافران و گردشگران عبوری دردآور و برای مردم این استان مایه شرمساری بوده است از این رو مردم درخواست دارند تا با چهارخطه شدن این مسیر، ایمنی ترددها و سفرها ارتقا یابد.
اجرای طرح راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان از سال ۸۹ آغاز شد و در این مدت در دولت های مختلف و در سفرهای استانی دولت های گذشته، اعتباراتی برای آن مصوب شد اما کمبود اعتبار سبب شد تا حرکت آن بسیار کند باشد.
علت تاخیر در زمان بهره برداری و تکمیل این طرح، کمبود اعتبار عنوان شده است، سرعت اجرای این طرح در دست انداز بی پولی ها، بسیار کند بوده است و اکنون سفر رییس جمهور به استان خراسان شمالی و حضور مسوولان ارشد در این خطه فرصتی است تا به این درخواست جامه عمل پوشیده شود.
اکنون و در آستانه سفر رییس جمهور چهاردهم به این استان، مردم انتظار دارند اعتبار مورد نیاز این طرح تخصیص داده شود تا بهره برداری از آن سرعت گیرد.
پیشرفت ۸۸.۵ درصدی طرح
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در خراسانشمالی نیز در این خصوص گفت: اجرای طرح راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان تاکنون ۸۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش داریم در سال آتی تکمیل شود.
علیرضا هنرور اظهار کرد: طرح ساخت باند دوم بهشهر-گرگان- آزادشهر- بجنورد- قوچان به طول ۵۶۴ کیلومتر بخشی از کریدور سراسری شرق به غرب است که ۲۷۰ کیلومتر از این مسیر در استان خراسان شمالی واقع است و ۱۳۶ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: ۱۳۴ کیلومتر از این مسیر در فاروج تا کمربندی بجنورد از سال ۸۹ وارد مرحله اجرایی شد که ۱۰۳ کیلومتر از آن در سال های گذشته بهره برداری شده و به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک رفته است.
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در خراسان شمالی گفت: اکنون ۳۱ کیلومتر از محور بجنورد-جنگل گلستان باقی مانده است که تکمیل آن ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد این در حالی است که ۲۰ کیلومتر از این مسیر در مرحله روسازی و آسفالت است که در صورت تزریق اعتبار مورد نیاز تا سال آتی بهره برداری می شود.
وی خاطرنشان کرد: تکمیل این ۲۰ کیلومتر از این مسیر بزرگراهی پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
هنرور گفت: یکی از مشکلات اجرای این طرح و طولانی شدن آن عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز در زمان مناسب است، افزایش سرسام آور هزینه های جاری، هزینه های بالای تامین مصالح مانند سیمان، قیر، آهن آلات و قطعات،هزینه های مربوط به تعمیر ماشین آلات و هزینه های حقوق و دستمزد از چالش های بزرگ این طرح است.
وی اظهار کرد: ریالی اعتبار از سال گذشته تا کنون به این طرح تخصیص داده نشده و مطالبات پیمانکاران به صورت چشمگیری افزایش یافته است.
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در خراسان شمالی تصریح کرد: پیمانکاران طرح راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مطالبه دارند.
وی با اشاره به خسارت های سیل به این محور بزرگراهی در محدوده دشت گفت: درخواست ما پیگیری برای تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اصلاح مسیر است.
هنرور افزود: مسوولان استان به ویژه استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسوولان وزرات راه و شهرسازی در حال پیگیری و رایزنی برای تخصیص اعتبار سنواتی هستند همچنین پیگیری برای افزایش اعتبار این طرح در حال انجام است و امید می رود در سفر پیش رو رییس جمهور این زحمات به نتیجه مطلوب برسد.
وی با تاکید بر اینکه تکمیل این محور نقش بسیار زیاد در کاهش تصادفات خواهد داشت افزود: امید می رود با سرعت دادن به اجرای این طرح و بهره برداری از آن شاهد کاهش تلفات رانندگی در این مسیر باشیم.
خروج از بلاتکلیفی ۱۳ ساله
به گزارش ایرنا هشت هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر دولت سیزدهم به استان برای راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان مصوب و اعلام شد این منابع در مدت سه سال در اختیار قرار می گیرد.
در مجموع سه هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح راهسازی تخصیص یافته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی به تازگی در این خصوص گفت که امسال یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح راهسازی در مسیر بجنورد-جنگل گلستان اختصاص یافت که با این تخصیص تلاش میشود اجرای این طرح شتاب گیرد.
مهدی رشیدی با بیان اینکه تلاش می شود این طرح راهسازی سال آتی به بهره برداری برسد، اظهار کرد: ۱۴ کیلومتر از این مسیر در دولت سیزدهم بهره برداری شد و به صورت چهارخطه زیربار ترافیک رفت و اکنون اجرای ۳۱ کیلومتر از آن باقی مانده و مشکل اصلی برای سرعت دادن به این طرح تامین اعتبار است.
وی گفت که تکمیل این طرح ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و امید می رود در سفر دیماه رییس جمهور به استان اعتبار لازم جذب شود.
استان خراسان شمالی حدود ۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر آن راه روستایی و مابقی را راه های اصلی است که حدود ۱۸۵ کیلومتر آن را بزرگراه تشکیل می دهد.
منبع