«بک تو بلک» در سرما؛ تالار مرکزی ساری بدون سامانه گرمایشی پذیرای مخاطبان شد

به گزارش ایرنا، تالار فرهنگ و هنر ساری یا همان تالار مرکزی که سال‌هاست اهالی فرهنگ و هنر مرکز استان انتظار بهره‌برداری از آن را می‌کشند و شهریور ۱۴۰۱ با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم افتتاحیه آن برگزار شد، هنوز مشکلات و کاستی‌هایی دارد که سبب شده نتوان روی آن برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری حساب باز کرد.

ضعف زیرساختی این مجموعه که از زمان افتتاحش در شهریور ۱۴۰۱ تا کنون به جز برای چند برنامه خاص مناسبتی از سوی دستگاه‌های اجرایی، همواره درهایش به روی اهالی فرهنگ و هنر استان بسته بود، بارها به چشم آمد و مطرح شد و در آخرین مورد هم اجرای نمایش پرمخاطب «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان این ضعف‌ها را نشان داد.

نمایش «بک تو بلک» یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش‌های سال‌های اخیر ایران است. اثری که از سال ۱۴۰۰ تا کنون علاوه بر تهران، در شهرهای مختلف کشور مانند شیراز، رشت، تبریز، همدان، اصفهان، کرمان و یزد روی صحنه رفت و بر اساس آمارها تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این اجراها به تماشای آن نشسته‌اند. تور اجراهای این نمایش به مازندران رسید و قرار شد در روزهای پایانی آذر و ابتدایی دی سالن زیبای مجموعه تالار فرهنگ و هنر ساری محل اجرای این نمایش باشد. اجرایی که برای دوستداران تئاتر در ساری و شهرهای اطراف فرصتی ساخت تا در کارگاه رایگانی که سجاد افشاریان با عنوان «انتقال تجربه تئاتر» در این سالن برگزار کرد حضور یابند.

«بک تو بلک» در سرما؛ تالار مرکزی ساری بدون سامانه گرمایشی پذیرای مخاطبان شد
صحنه‌ای از اجرای نمایش «بک تو بلک» در ساری – عکس: کیوان یوسف‌پوری

۲۸ آذر اجرای نمایش با استقبال خوب هنردوستان در این سالن آغاز شد، اما سرمای سالن به حدی بود که بر گرمای حضور و استقبال مخاطبان از این نمایش چیره شد. آن‌قدر سرد که اعضای گروه پس از اجرا در شب نخست دچار سرماخوردگی شدند. مخاطبان هم تماشای یک نمایش معروف را در فضایی سرد و زمستانی تجربه کردند؛ در سالنی که سامانه گرمایشی نداشت.

تماشای نمایش در دمای کمتر از ۱۰ درجه

برخی از هنردوستانی که برای تماشای این نمایش راهی سالن شده بودند می‌گویند فقط جذابیت «بک تو بلک» مانع خروج‌شان از سالن و نیمه‌کاره رها کردن تماشای نمایش شد. محمد غلامی، عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی مازندران که مجری و برگزارکننده رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری است یکی از همین مخاطبان به شمار می‌آید که تماشای نمایش در دمای کمتر از ۱۰ درجه را تجربه کرده است.

او به خبرنگار ایرنا اظهار می‌کند: فضای لابی تا حدودی دمای مناسبی داشت، اما به محض ورود به سالن می‌شد شدت سرما را احساس کرد. ابتدا گمان کردیم که قرار است سامانه گرمایشی را تازه روشن کنند و با توجه به پویش «۲ درجه کمتر» و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی قرار است پس از حضور تماشاگران سامانه گرمایشی را روشن کنند. اما تا پایان نمایش خبری از گرم شدن سالن نبود و همه در فضایی سرد به تماشای نمایش نشستیم.

یکی دیگر از مخاطبان «بک تو بلک» هم تماشای نمایش با پتوی مسافرتی را تجربه جدید و عجیبش بیان می‌کند و می‌گوید: هرچقدر منتظر ماندیم که کمی دمای سالن افزایش یابد خبری نشد. در نهایت تصمیم گرفتم از سالن خارج شوم و پتوی مسافرتی که در خودرو داشتم را با خودم بیاورم تا از سرما خوردن در امان بمانم.

بهزاد صمدی می‌افزاید: دمای داخل سالن با دمای بیرون تقریبا هیچ تفاوتی نداشت. یا اگر هم تفاوتی داشت آنقدر سرد بود که به دلیل یک جا نشستن ما و بی‌حرکت بودن‌مان بر ما غلبه کند. ما که با لباس گرم نشسته بودیم احساس سرمای شدید می‌کردیم، به این فکر می‌کردم که بازیگر نمایش با یک پیراهن چطور می‌تواند در این سرما روی صحنه بازی کند و تمرکزش را هم از دست ندهد.

«بک تو بلک» در سرما؛ تالار مرکزی ساری بدون سامانه گرمایشی پذیرای مخاطبان شد
سجاد افشاریان در تالار فرهنگ و هنر ساری – عکس: کیوان یوسف‌پوری

این حرف‌ها را می‌توان از افراد دیگری که در سه شب اجرای نمایش «بک تو بلک» راهی تالار فرهنگ و هنر ساری شدند شنید. عوامل اجرای نمایش هم سرمای سالنِ اصلی این مجموعه را تحمل کردند تا تعهدشان به اجرا در ساری عملی شود. اما به دلیل این ضعف زیرساختی، اجرای نمایش با وجود استقبال خوب هنردوستان ساکن ساری و شهرهای اطراف، در روزهای ابتدایی زمستان لغو شد و شب یلدا آخرین شب اجرای «بک تو بلک» در ساری بود.

فرصتی که باید تکمیل شود

نقص‌های فنی و ساختاری این مجموعه در حالی هنوز مشاهده می‌شود که به اعتقاد اهالی فرهنگ و هنر و مجریان برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، سالن اصلی این مجموعه ساختار بسیار حرفه‌ای و مناسبی دارد. صندلی‌های باکیفیت، شیب‌بندی مناسب، سن خوب، تجهیزات نور بسیار حرفه‌ای و درجه یک و زیبایی‌اش آن را به یک سالن حرفه‌ای و مناسب تبدیل کرده است. اما برای بهره‌گیری درست از این ظرفیت، به نگهداری بیشتر و بهتر و رفع برخی نواقص فنی نیاز دارد.

«بک تو بلک» در سرما؛ تالار مرکزی ساری بدون سامانه گرمایشی پذیرای مخاطبان شد
لابی تالار فرهنگ و هنر ساری

تا کنون چند برنامه توسط دستگاه‌های دولتی در این سالن برگزار شد. اما این نمایش نخستین رویدادی بود که سبب می‌شد مردم برای حضور در این سالن بلیت تهیه کنند. اجرایی که بازخورد خوبی هم داشت و استقبال خوبی از آن شد. به طوری که نمایش طی سه شب و در هر شب ۲ سانس با ظرفیت تکمیل سالن روی صحنه رفت. اما شدت سرما سبب شد که برنامه‌ریزی برای اجرای این نمایش در شب‌های ابتدایی دی به سرانجام نرسد.

فعال نبودن برق اضطراری

علاوه بر فعال نبودن سامانه گرمایش، در یکی از شب‌ها هم قطعی برق سبب توقف برنامه شد. طبیعتا در چنین مواقعی باید سامانه برق اضطراری فعال شود. اما به گواه حاضران در سالن، این اتفاق هم نیفتاد و پس از پیگیری‌های متعدد و رایزنی با اداره برق در نهایت برق آن محدوده زودتر وصل شد.

بنا به اظهارات تهیه‌کنندگان و مجریان برنامه‌های فرهنگی و هنری، مازندران از معدود استان‌هایی است که در هشت شهر آن کنسرت‌های موسیقی پرمخاطب برگزار می‌شود و چنین استانی به چند سالن و تالار حرفه‌ای و استاندارد برای اجرای برنامه‌های هنری نیاز دارد. اما همین یک سالن نیز با وجود وعده‌های مکرر به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده و ۲۷ ماه پیش بدون این‌که کامل شده باشد مراسم رسمی بهره‌برداری از آن با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بهره‌برداری ناقص از مجموعه تالار فرهنگ و هنر ساری و افتتاح نمایشی این زیرساخت در شهریور ۱۴۰۱ را مسئولان مرتبط نیز بارها تایید کرده‌اند.

«بک تو بلک» در سرما؛ تالار مرکزی ساری بدون سامانه گرمایشی پذیرای مخاطبان شد
مراسم گشایش تالار مرکزی ساری با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی – شهریور ۱۴۰۱

از زمان افتتاح این مجموعه در شهریور ۱۴۰۱ با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا کنون بارها وعده رفع نواقص سالن و بهره‌برداری کامل از آن داده شد. در ماه‌های اخیر نیز احسان آهنگر مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی که دیروز دوره مدیریت‌اش با معارفه محمد محمدی به پایان رسید بارها عنوان کرد رفع نواقص پروژه تالار فرهنگ و هنر ساری مراحل پایانی را می‌گذراند.

از ابتدای آذر این تالار برای بهره‌برداری کامل در اختیار یک مؤسسه فرهنگی و هنری معتبر قرار گرفت و در روزهای اخیر هم تجهیزات نور سالن به طور کامل نصب و بهره‌برداری شد. اما نواقص سالن به طور کامل برطرف نشد.

این موضوع را معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز تایید می‌کند و به خبرنگار ایرنا می‌گوید: سالن از ابتدای آذر در اختیار یک مؤسسه‌ فرهنگی هنری که چندین مجتمع مشابه را در کشور مدیریت می‌کند قرار گرفت و اجرای نمایش «بک تو بلک» به عنوان نخستین برنامه مستقل پس از واگذاری تالار در نظر گرفته شد.

محمدتقی روحی می‌افزاید: با توجه به این‌که تلاش می‌کنیم رخدادهای مهم هنری کشور در استان برگزار شوند، از پیشنهاد مطرح شده برای اجرای این نمایش استقبال کردیم. پیش از اجرای نمایش هم پیگیر شدیم که اگر سامانه سرمایش و گرمایش سالن فعال است مجوز اجرای نمایش را صادر کنیم.

وی اظهار کرد: معمولا نخستین‌ گام‌ها در هر حوزه‌ای با یک سری ناهماهنگی‌ها همراه است. در این مورد نیز متاسفانه پس از روی صحنه رفتن اثر مشخص شد سامانه گرمایشی فعال نشده بود. هنوز مؤسسه‌ای که مدیریت مجتمع را در اختیار گرفت به طور کامل مستقر نشد و با حداقل تعداد نیروی انسانی سالن بهره‌برداری شد. قرار است به مرور نیروهای تخصصی در بخش‌های فنی و اپراتور نور و صدا از سوی موسسه در این مجموعه مستقر شوند.

«بک تو بلک» در سرما؛ تالار مرکزی ساری بدون سامانه گرمایشی پذیرای مخاطبان شد
سالن شماره ۲ تالار فرهنگ و هنر ساری

این مسئول با تاکید بر این‌که تا زمان رفع کامل نواقص موجود، مجوز اجرای برنامه دیگری در این سالن صادر نمی‌شود می‌گوید: اعلام کردیم تا زمانی که این فضا به لحاظ پشتیبانی و سرمایشی و گرمایشی به شرایط مطلوب نرسد برای اجرای برنامه در آن مجوز صادر نمی‌کنیم. زیرا باور داریم که احترام به هنرمندان و مخاطبان واجب است و بابت این ناهماهنگی پیش آمده هم از هنرمندان اعضا گروه و مخاطبان عذرخواهی می‌کنیم.

معان هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران می‌افزاید: با مدیر سالن در این زمینه رایزنی‌های لازم انجام شد و معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره‌کل هم پیگیر رفع کاستی‌ها است. بی‌تردید مجوز اجراهای بعدی در این تالار زمانی صادر می‌شود که همه اشکالات برطرف شده باشد.

نکته قابل توجهی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، تاکید مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بر ضرورت رفع ضعف زیرساخت‌های فرهنگ و هنر در مازندران است. نکته‌ای که محمد محمدی دیروز -شنبه- در مراسم معارفه‌اش آن را به عنوان نخستین اولویت دوره مدیریت‌اش در مازندران و بهانه استعفایش از مدیرکلی دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگشتش به این استان یاد کرد.

محمدی در نخستین سخنرانی‌اش به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تاکید کرد که پس از مشاهده زیرساخت‌های مدرن و مجهز در استان‌های دیگر تصمیم گرفت به مازندران بیاید و از تجارب و روابطش برای کمک به رفع این کاستی‌ها در زادگاه خود بهره بگیرد. وعده‌ای که نخستین گام برای اثبات و تحقق آن می‌تواند با تکمیل همه اجزای تالار فرهنگ و هنر ساری برداشته شود.

مرور این پیشینه از تالار فرهنگ و هنر ساری ضروری است که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۸۶ با هدف تامین فضای مناسب برای انجام فعالیت‌های مهم فرهنگی و هنری استانی و ملی و نیز فراهم کردن فضایی برای فعالیت هنرمندان از محل اعتبارات ملی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و قرار بود طی سه سال به بهره‌برداری برسد، اما تکمیل این طرح هنوز محقق نشد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

نقش نماز در زندگی شهدای مدافع حرم

امام باقر (ع) می فرمایند: الصَّلاهُ عَمُودُ الدِّینِ مَثَلُهَا کَمَثَلِ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ اِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ