نماینده مجلس: ثبت روز موسیقی ایران به نام «عبدالقادر مراغی» مطالبه شود

به گزارش ایرنا «سیدفرید موسوی» روز سه‌شنبه در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی افزود: موسیقی ایرانی و اسلامی ظرفیت‌های بسیاری دارد و تاثیر عبدالقادر در توسعه و اعتلای این موسیقی غیرقابل انکار است.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: متاسفانه عبدالقادر مراغی به عنوان اولین ردیف‌نویس موسیقی ایران اسلامی مهجور مانده است و ایران عزیز ما باید با نام و نشان عبدالقادر بیش از پیش آشنا شود.

«موسوی» اضافه کرد: شاید اگر عبدالقادر اهل مراغه نبود، اینک جشنواره‌ها و جوایز ملی و بین‌المللی بسیاری به نام این هنرمند مزین بود ولی از بد حادثه در مراغه تربیت شده و گمنام مانده است.

از مطالبه احداث سینما تا راه‌اندازی هنرستان موسیقی

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری این شهر به ویژه سینما باید سرعت بگیرد، اظهار کرد: ما قولی هم برای ایجاد هنرستان موسیقی در شهرستان مراغه از وزیر آموزش و پرورش گرفتیم که منتظر تعیین مکان آن هستیم.

نماینده مجلس: ثبت روز موسیقی ایران به نام «عبدالقادر مراغی» مطالبه شود
«موسوی» در اختتامیه جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی: هنر یک طرف، موسیقی طرف دیگر

وی اضافه کرد: به عنوان یک شهروند خوشحالم که برگزاری چنین رویداد مهمی با عنوان جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی را شاهد هستم و از تمام برگزارکنندگان آن سپاسگزارم.

«موسوی» افزود: شرمنده تمام عزیزانی هستم که مسئولانی چون بنده دارند و چنین اتفاق بزرگی را در مشقت و با وجود محدودیت‌های بسیار رقم زدند.

وی اضافه کرد: فرهنگ‌دوستان این شهرستان با کمترین امکانات ممکن و با هزینه کردن از داشته‌های شخصی خودشان برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند.

وی از حامیان این جشنواره از جمله مجموعه مدیریت شهری نیز قدردانی، و ابراز امیدواری کرد که حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری استانی به برگزاری جشنواره‌های ملی در این شهرستان منتهی شود.

«موسوی» هنر را یک طرف و موسیقی را طرف دیگر دانست و افزود: تاثیر هنر موسیقی وصف‌ناپذیر است و امیدواریم این جشنواره به طور مرتب و در سطح بالاتر برگزار شود و استعدادهای این شهرستان در پستوی خانه‌ها حبس نشود.

وی با بیان اینکه موسیقی در جمع معنی پیدا می‌کند، افزود: موسیقی یکی از عوامل حال خوب و ایجاد نشاط به شمار می‌رود و این حال خوب در رفع مشکلات موثر است.

فرماندار: رویدادهای فرهنگی و هنری مراغه در فصل گردشگری برگزار شود

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این آیین گفت: رویدادهای فرهنگی و هنری این شهرستان در فصل مناسب گردشگری برگزار، و از مزیت حضور میهمانان برای توسعه بخش توریسم هم استفاده شود.

نماینده مجلس: ثبت روز موسیقی ایران به نام «عبدالقادر مراغی» مطالبه شود
ابراز امیدواری فرماندار مراغه نسبت به برگزاری جشنواره موسیقی عبدالقادر به صورت سراسری

«امین امینیان» افزود: همچنین گنجاندن این رویدادهای فرهنگی و هنری در تقویم سالانه هم می‌تواند در زمینه برنامه‌ریزی و برگزاری هرچه بهتر آنها موثر باشد.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره، ابراز امیدواری کرد که جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی به صورت سراسری و گسترده‌تر برگزار شود.

در حال تکمیل…

به گزارش ایرنا عبدالقادر مراغی آخرین موسیقی‌‎دان و نوازنده‌‎ای چیره‌دست و طبق شواهد تاریخی، بانی موسیقی جهان اسلام، نخستین ردیف‌‎نویس موسیقی ایران، آخرین نظریه‌‎پرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابن‌‎سینا است.

نماینده مجلس: ثبت روز موسیقی ایران به نام «عبدالقادر مراغی» مطالبه شود
عبدالقادر نخستین ردیف‌‎نویس موسیقی ایران است

گفتنی است موسیقی فاخر ایران در قرن هفتم تا نهم هجری و طی دوران فراز و نشیب مغول‌‎ها بنیان گذاشته شد که صفی‌‎الدین ارموی و عبدالقادر مراغی، ۲ نابغه هنرمند، پراستعداد و نامی ایرانی در آن دوران ظهور کردند.

در تبیین شخصیت فرامرزی عبدالقادر مراغی همین بس که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان با همکاری بنیاد یونس امره ترکیه، آیین بزرگداشت عبدالقادر مراغی را سال‌ها قبل با حضور جمعی از چهره‌‎های ادبی و فرهنگی ۲ کشور ایران و ترکیه برگزار کرد.

عبدالقادر از مشاهیر ایرانی ثبت شده در یونسکو در سال‌‎های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی و پسر غیبی حافظ مراغی است که طی سال ۷۶۸ هجری شمسی در شهر مراغه از شهرهای قدیمی، مهم و آباد آذربایجان‌شرقی به دنیا آمد.

عبدالقادر مراغی در همان ایام کودکی به مکتب رفت و حافظ قرآن شد و موسیقی را از پدرش که اهل ادب و هنر بود، آموخت و در نوجوانی به چنان توانمندی دست یافت که با استادان زمان خود، از جمله رضوان شاه، موسیقی‌دان بزرگ، به رقابت پرداخت.

مقاصدالالحان و جامع‌‎الالحان مهم‌‎ترین آثار به یادگار مانده از این موسیقی‌‎دان و هنرمند چیره‌‎دست است که در کتاب جامع‌‎الالحان با دقت بسیار به آرا و افکار موسیقی‌‎دانان بزرگی مانند جوهری و فارابی پرداخته و به لزوم استفاده از حساب هندسه در موسیقی، نقش موسیقی در خدمت به قرآن و علم پزشکی اشاره کرده که این نشان از هنر این موسیقی‌‎دان در خدمت به ادیان الهی است.

سلطان احمد جلایر پسر شیخ اولیس، چهارمین فرمانروای سلسله جلایریان در عراق و آذربایجان، پادشاه شعرشناس و موسیقی دوست، عبدالقادر مراغی را مفتخر به القابی مانند سلطان الحفاظ، ذوفنون عصر و فیلسوف جهان کرد و هنرهایش را حفظ کلام‌‎الله، حُسن خط و علم موسیقی برشمرد و از مهارت وی در نوازندگی به خصوص عود و تکمیل آلات ذوات‌النّفخ تعریف کرده است.

هنری جرج فارمر ـ موسیقی‌‎دان معاصر جهان ـ عبدالقادر مراغی را اعجوبه خوانده و در نهایت از مفاخر تاریخ هنر ایران در نیمه هشتم و نهم هجری و آخرین نظریه‌‎پرداز موسیقی کلاسیک ایران یاد می‌‎کند که تنها بعد از این موسیقیدان اطلاعات دقیق و قابل اطمینان درباره مطالب موسیقی می‌‎توان یافت.

شخصیت هنری عبدالقادر ترکیبی از موسیقی، شعر، خط و نقاشی یا نمونه‌‎ای از تربیت‌‎های قدیم بود به طوری که فارمر می‌‎گوید: عبدالقادر در موسیقی پیروی‌‎کننده صفی‌‎الدین ارموی، استاد بزرگ موسیقی بین سال‌‎های ۶۱۳ تا ۶۹۳ قمری، بوده که در نواختن عود (بربت) چیره‌‎دست و در ساختن تصنیف استاد بود.

با نگاهی به آثار عبدالقادر می‌توان گفت که وی علوم متداول زمان خود را دارا بود و با آن‌‎که اهل آذربایجان (مراغه) و به ترکی مسلّط بود، کتاب‌‎های خود را به زبان فارسی نوشت و از این راه خدمتی بس بزرگ به زبان، ادب و هنر فارسی انجام داد.

عبدالقادر علاوه بر خوشنویسی، نقاشی و نوازندگی عود، شعر نیز می‌‎سرود که نمونه اشعار فارسی و ترکی او در مقاصد‎الألحان و بعضی کتاب‌‎های وی آمده که در آن‌‎ها به «عبدالقادر» تخلص کرده است.

بی‌‎شک عبدالقادر مراغی از بزرگترین موسیقی‌دانان و موسیقی‌پژوهان تاریخ هنر ایران محسوب می‌‎شود؛ به قول دولتشاه سمرقندی، مراغی یکی از چهار هنرمند پایتخت شاهرخ، فرزند و جانشین تیمور لنگ و بزرگ‌‎ترین پادشاه تیموری بوده که در ربع مسکون به روزگار خود نظیر نداشتند.

تسلط عبدالقادر در نوازندگی بربت (عود) مورد تحسین قرار گرفت و آهنگ‌‎هایش گرچه هنوز به طور کامل به دست نیامده، ولی اندکی از آن‌‎ها تا حد موجود توسط بعضی از موسیقی‌‎دان‌‎ها اجرا شده است.

بعضی از تصنیف‌‎های خواجه با ذکر ضروب و نقرات در کتاب «نزهة‎الأرواح من تطریب الأشباح» یعقوب و رساله منظوم و منثور امیرخان محفوظ و ثبت شده است.

تم موسیقی سریال امام علی (ع) نیز بر اساس آثار عبدالقادر ساخته شد و افتخار فرهاد فخرالدینی هم در ساختن این موسیقی مجموعه به گفته خود وی در این است که توانست با وجود تلاش‌‎های ناموفق فروانی که در ایران، ترکیه و اروپا برای استنباط یکی از یافته‌‎های موسیقی عبدالقادر انجام شده بود، عاقبت آن را به طور کامل به اجرا درآورد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

نمایشگاه فناوری زیستی رینوتکس در دانشگاه مراغه مورد استقبال قرار گرفت

مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه مراغه روز سه‌شنبه و همزمان با دومین روز از برگزاری …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ