به گزارش ایرنا «سیدفرید موسوی» روز سهشنبه در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی افزود: موسیقی ایرانی و اسلامی ظرفیتهای بسیاری دارد و تاثیر عبدالقادر در توسعه و اعتلای این موسیقی غیرقابل انکار است.
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: متاسفانه عبدالقادر مراغی به عنوان اولین ردیفنویس موسیقی ایران اسلامی مهجور مانده است و ایران عزیز ما باید با نام و نشان عبدالقادر بیش از پیش آشنا شود.
«موسوی» اضافه کرد: شاید اگر عبدالقادر اهل مراغه نبود، اینک جشنوارهها و جوایز ملی و بینالمللی بسیاری به نام این هنرمند مزین بود ولی از بد حادثه در مراغه تربیت شده و گمنام مانده است.
از مطالبه احداث سینما تا راهاندازی هنرستان موسیقی
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه توسعه زیرساختهای فرهنگی و هنری این شهر به ویژه سینما باید سرعت بگیرد، اظهار کرد: ما قولی هم برای ایجاد هنرستان موسیقی در شهرستان مراغه از وزیر آموزش و پرورش گرفتیم که منتظر تعیین مکان آن هستیم.
وی اضافه کرد: به عنوان یک شهروند خوشحالم که برگزاری چنین رویداد مهمی با عنوان جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی را شاهد هستم و از تمام برگزارکنندگان آن سپاسگزارم.
«موسوی» افزود: شرمنده تمام عزیزانی هستم که مسئولانی چون بنده دارند و چنین اتفاق بزرگی را در مشقت و با وجود محدودیتهای بسیار رقم زدند.
وی اضافه کرد: فرهنگدوستان این شهرستان با کمترین امکانات ممکن و با هزینه کردن از داشتههای شخصی خودشان برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند.
وی از حامیان این جشنواره از جمله مجموعه مدیریت شهری نیز قدردانی، و ابراز امیدواری کرد که حمایت از فعالیتهای فرهنگی و هنری استانی به برگزاری جشنوارههای ملی در این شهرستان منتهی شود.
«موسوی» هنر را یک طرف و موسیقی را طرف دیگر دانست و افزود: تاثیر هنر موسیقی وصفناپذیر است و امیدواریم این جشنواره به طور مرتب و در سطح بالاتر برگزار شود و استعدادهای این شهرستان در پستوی خانهها حبس نشود.
وی با بیان اینکه موسیقی در جمع معنی پیدا میکند، افزود: موسیقی یکی از عوامل حال خوب و ایجاد نشاط به شمار میرود و این حال خوب در رفع مشکلات موثر است.
فرماندار: رویدادهای فرهنگی و هنری مراغه در فصل گردشگری برگزار شود
معاون استاندار آذربایجانشرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این آیین گفت: رویدادهای فرهنگی و هنری این شهرستان در فصل مناسب گردشگری برگزار، و از مزیت حضور میهمانان برای توسعه بخش توریسم هم استفاده شود.
«امین امینیان» افزود: همچنین گنجاندن این رویدادهای فرهنگی و هنری در تقویم سالانه هم میتواند در زمینه برنامهریزی و برگزاری هرچه بهتر آنها موثر باشد.
وی با قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این جشنواره، ابراز امیدواری کرد که جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی به صورت سراسری و گستردهتر برگزار شود.
در حال تکمیل…
به گزارش ایرنا عبدالقادر مراغی آخرین موسیقیدان و نوازندهای چیرهدست و طبق شواهد تاریخی، بانی موسیقی جهان اسلام، نخستین ردیفنویس موسیقی ایران، آخرین نظریهپرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابنسینا است.
گفتنی است موسیقی فاخر ایران در قرن هفتم تا نهم هجری و طی دوران فراز و نشیب مغولها بنیان گذاشته شد که صفیالدین ارموی و عبدالقادر مراغی، ۲ نابغه هنرمند، پراستعداد و نامی ایرانی در آن دوران ظهور کردند.
در تبیین شخصیت فرامرزی عبدالقادر مراغی همین بس که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان با همکاری بنیاد یونس امره ترکیه، آیین بزرگداشت عبدالقادر مراغی را سالها قبل با حضور جمعی از چهرههای ادبی و فرهنگی ۲ کشور ایران و ترکیه برگزار کرد.
عبدالقادر از مشاهیر ایرانی ثبت شده در یونسکو در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی و پسر غیبی حافظ مراغی است که طی سال ۷۶۸ هجری شمسی در شهر مراغه از شهرهای قدیمی، مهم و آباد آذربایجانشرقی به دنیا آمد.
عبدالقادر مراغی در همان ایام کودکی به مکتب رفت و حافظ قرآن شد و موسیقی را از پدرش که اهل ادب و هنر بود، آموخت و در نوجوانی به چنان توانمندی دست یافت که با استادان زمان خود، از جمله رضوان شاه، موسیقیدان بزرگ، به رقابت پرداخت.
مقاصدالالحان و جامعالالحان مهمترین آثار به یادگار مانده از این موسیقیدان و هنرمند چیرهدست است که در کتاب جامعالالحان با دقت بسیار به آرا و افکار موسیقیدانان بزرگی مانند جوهری و فارابی پرداخته و به لزوم استفاده از حساب هندسه در موسیقی، نقش موسیقی در خدمت به قرآن و علم پزشکی اشاره کرده که این نشان از هنر این موسیقیدان در خدمت به ادیان الهی است.
سلطان احمد جلایر پسر شیخ اولیس، چهارمین فرمانروای سلسله جلایریان در عراق و آذربایجان، پادشاه شعرشناس و موسیقی دوست، عبدالقادر مراغی را مفتخر به القابی مانند سلطان الحفاظ، ذوفنون عصر و فیلسوف جهان کرد و هنرهایش را حفظ کلامالله، حُسن خط و علم موسیقی برشمرد و از مهارت وی در نوازندگی به خصوص عود و تکمیل آلات ذواتالنّفخ تعریف کرده است.
هنری جرج فارمر ـ موسیقیدان معاصر جهان ـ عبدالقادر مراغی را اعجوبه خوانده و در نهایت از مفاخر تاریخ هنر ایران در نیمه هشتم و نهم هجری و آخرین نظریهپرداز موسیقی کلاسیک ایران یاد میکند که تنها بعد از این موسیقیدان اطلاعات دقیق و قابل اطمینان درباره مطالب موسیقی میتوان یافت.
شخصیت هنری عبدالقادر ترکیبی از موسیقی، شعر، خط و نقاشی یا نمونهای از تربیتهای قدیم بود به طوری که فارمر میگوید: عبدالقادر در موسیقی پیرویکننده صفیالدین ارموی، استاد بزرگ موسیقی بین سالهای ۶۱۳ تا ۶۹۳ قمری، بوده که در نواختن عود (بربت) چیرهدست و در ساختن تصنیف استاد بود.
با نگاهی به آثار عبدالقادر میتوان گفت که وی علوم متداول زمان خود را دارا بود و با آنکه اهل آذربایجان (مراغه) و به ترکی مسلّط بود، کتابهای خود را به زبان فارسی نوشت و از این راه خدمتی بس بزرگ به زبان، ادب و هنر فارسی انجام داد.
عبدالقادر علاوه بر خوشنویسی، نقاشی و نوازندگی عود، شعر نیز میسرود که نمونه اشعار فارسی و ترکی او در مقاصدالألحان و بعضی کتابهای وی آمده که در آنها به «عبدالقادر» تخلص کرده است.
بیشک عبدالقادر مراغی از بزرگترین موسیقیدانان و موسیقیپژوهان تاریخ هنر ایران محسوب میشود؛ به قول دولتشاه سمرقندی، مراغی یکی از چهار هنرمند پایتخت شاهرخ، فرزند و جانشین تیمور لنگ و بزرگترین پادشاه تیموری بوده که در ربع مسکون به روزگار خود نظیر نداشتند.
تسلط عبدالقادر در نوازندگی بربت (عود) مورد تحسین قرار گرفت و آهنگهایش گرچه هنوز به طور کامل به دست نیامده، ولی اندکی از آنها تا حد موجود توسط بعضی از موسیقیدانها اجرا شده است.
بعضی از تصنیفهای خواجه با ذکر ضروب و نقرات در کتاب «نزهةالأرواح من تطریب الأشباح» یعقوب و رساله منظوم و منثور امیرخان محفوظ و ثبت شده است.
تم موسیقی سریال امام علی (ع) نیز بر اساس آثار عبدالقادر ساخته شد و افتخار فرهاد فخرالدینی هم در ساختن این موسیقی مجموعه به گفته خود وی در این است که توانست با وجود تلاشهای ناموفق فروانی که در ایران، ترکیه و اروپا برای استنباط یکی از یافتههای موسیقی عبدالقادر انجام شده بود، عاقبت آن را به طور کامل به اجرا درآورد.
منبع