به گزارش ایرنا، کریسمَس (Christmas) جشنی در آیین مسیحیت است که بهمنظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) برگزار میشود؛ بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر (چهارم دی) جشن میگیرند اما مسیحیان ارتدوکس و ارامنه شب کریسمس را ششم ژانویه (۱۶ دی) جشن میگیرند و فردای آن روز یعنی هفتم ژانویه را به عنوان ولادت حضرت مسیح میشناسند.
یکی از بافتهای تاریخی و محلههای زیبا اصفهان، جلفاست که در بخش جنوبی زایندهرود قرار دارد؛ این محله بیشتر از هر زمانی در زمستان و در آستانه سال نو میلادی به سبب شور و شوق و جشنهای استقبال از کریسمس، دیدنیتر و مورد توجه شمار بیشتری از مردم است بهویژه اینکه در این محله که قدمت برخی ابنیهها، گذرها و میدانهای آن به دوران صفوی باز میگردد، بسیاری از سرمایهگذاران حوزه گردشگری از ظرفیت خانههای تاریخی آن برای ایجاد کاربریهایی چون هتل، کافه، رستوران و گالری بهره بردهاند و از این رو علاقهمندان بسیاری تمایل دارند شبهای سال نو میلادی از محله جلفا بازدید و در آن گردش کنند.
در این شبها که ارامنه اصفهان تا رسیدن به ششم ژانویه، پنجرهها و ورودی های خانهها و مغازههای خود را با ریسهها، حلقههای گل و تندیسکهای رنگی آذین می بندند، معماری زیبای خیابانی این محله، گذرها و میدانهای آن بیش از پیش جلوهگری میکنند؛ سردر و ایوان خانهها و مغازهها به همراه گذرهای تاریخی که راه به سوی کلیساها و میدانچههای تاریخی دارند، همه غرق رنگ و روشنایی اند و از این رو علاوه بر شهروندان ارمنی، سایر شهروندان اصفهانی و همچنین گردشگران به گذراندن یک شب سرد زمستانی در گرمای شور و شوق کریسمس در محله جلفای اصفهان اقبال نشان می دهند.
یکی از پرترددترین گذرهای جلفا، معبر زیبای کلیسای وانک است که به سوی میدانگاهی در مقابل کلیسای صفوی وانک راه دارد، از این رو گردشگران جلفا در این ایام، برای رسیدن به این کلیسا و بازدید از این بنای تاریخی در حالی که با تزیینات خاص کریسمس آراسته شده است، از آن عبور میکنند؛ در ۲ سوی این معبر و گذرهای اطراف آن خانههای تاریخی تبدیل به کافهها و رستورانهایی شده که با تزیینات ویژه سال نو به استقبال از گردشگران میروند.
آن سوتر از این معبر، در جانب غرب، کوچهای که در اطراف آن سردر خانههای تاریخی و معاصر با حلقه های گل و گیاه به همراه نور آراسته شده، راه به میدانچهای زیبا و صفوی با نام «جلفا» دارد، این میدان در واقع در قلب محله ارمنینشین جلفا واقع شده است.
ایوانهای ستوندار گرداگرد این میدانچه حال و هوای مغازههای اطراف آن را خاصتر کرده و با دربرگیری کافهها و سکوهایی در ایوانها، یکی از مکانهای محبوب و پر استقبال در شبهای سال نو است که بسیاری از شهروندان اصفهانی و گردشگران را برای وقتگذرانی و لذت بردن از زیباییهای این شبها جذب میکند.
به گزارش ایرنا، ارمنیها، بزرگترین گروه مسیحیان کشورمان هستند که در تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و سایر شهرها سکونت دارند و جمعیت آنها حدود یکصد هزار نفر تخمین زده میشود که از این تعداد حدود ۱۰ هزار ارمنی در استان اصفهان زندگی میکنند.
ارمنیان به دستور شاه عباس صفوی به ایران مهاجرت کردند و در بخش جنوبی زایندهرود ساکن شدند؛ این منطقه سکونت ارامنه که در دوران صفویه شکل گرفته «جلفا نو» نام گرفت و شامل محلههایی به نام «میدان بزرگ»، «میدان کوچک»، «هاکوپجان» و «چهارسوق قارا کل» بود که از آنها تنها «میدان کوچک» باقی مانده است.
در دوران شاه عباس دوم به وسعت محله جلفا افزوده شد و شغل اغلب مهاجران جدید آن حجاری بود به همین دلیل این محله به نام «سنگتراشان» معروف شد؛ به دنبال این توسعه شهری، ۲ محله دیگر یعنی کوی ایروانیها و محله تبریزیها که ساکنان آنها از این ۲ شهر آمده بودند بوجود آمد، محلههای جدید در جنوب و جنوب غربی جلفای قدیمی شکل گرفت و امروزه تمام این منطقه با نام جلفا شناخته میشود.
در زمان حاضر حدود هشت هزار ارمنی در کلانشهر اصفهان زندگی میکنند که محل زندگی بسیاری از آنها، محله جلفا در خیابان حکیم نظامی و همچنین خاقانی است.
حدود یک درصد از جمعیت اصفهان را پیروان ادیان توحیدی شامل زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان تشکیل میدهد که زندگی مسالمتآمیزی دارند و این خطه، الگویی برای همزیستی پیروان ادیان توحیدی است.
منبع