منور سادات شایستهخوی، مدیر مؤسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس از جمله این بانوان است. وی که دانشآموخته سطح 4 حوزه علمیه است، رتبههای برتری را در مسابقات مختلف قرآنی به دست آورده و خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی گفتوگویی با وی انجام داده است که در ادامه میخوانیم.
ایکنا _ ورود شما در این عرصه چگونه شکل گرفت؟
ابتدا به جهت اینکه در خانوادهای مذهبی متولد شدم و به این دلیل که خانوادههای مذهبی با قرآن، مراسم مذهبی و دورههای قرآنی انس زیادی دارند، پدر من نیز در منزل دورههای قرآنی زیادی برگزار میکرد و همچنین مادرم ما را در مجالس و محافل قرآنی شرکت میداد و این موارد باعث شد که انس با قرآن در وجود من نهادینه شود.
ورود من به دوران تحصیل در سال 1354 با مدرسهای بود که توسط مکتب نرجس تأسیس شده بود که متأسفانه سه ماه بعد توسط نیروهای ساواک بسته شد و باعث شد به ناچار به مدرسه دولتی بروم و تا مقطع دیپلم در آنجا ادامه تحصیل دهم، اما این موضوع ذرهای از علاقه من به فضای قرآنی کم نکرد، سپس در سال 1365، یک سال پس از ازدواجم، وارد حوزه علمیه شدم که در آنجا ارتباط من با قرآن تقویت یافت و معنادار نیز شد، همسر من در آن زمان در دانشگاه رضوی درس میخواند و معلم نیز بود که تشویق او و خانواده ایشان در ورود من به حوزه علمیه بسیار تأثیرگذار بود و باعث شد مسائل ذهنی که در دوران تحصیل داشتم، در این مسیر پاسخهایش را دریافت کنم.
قبل از اینکه وارد حوزه علمیه شوم نیز خانواده من با مکتب نرجس مراودههای بسیاری داشتند، بنابراین مکتب نرجس برای من محلی قابل اعتماد بود، به این علت که آنجا محلی است که دارای رویکردهای قویست، همگام با نظام و انقلاب نیز پیش میرود و فاطمه طاهایی، بنیانگذار مکتب نرجس نیز برای من چهرهای بسیار تأثیرگذار بود و تمام این موارد باعث شد که محل تولد ثانوی من، مکتب نرجس باشد.
ایکنا _ با توجه به اینکه معارف دینی بسیار گسترده و متنوع هستند، بیشتر در چه حوزههایی تمرکز پیدا کردید؟
از ابتدا به این دلیل که قرآن و اهل بیت(ع) را در کار و زندگی محور اصلی خود قرار دادم، بیشتر مطالعاتم پیرامون مطالب قرآنی و تفسیر قرآن بود و بسیار به مباحث اخلاقی، تفسیری و مباحثی که برگرفته از قرآن بودند علاقهمند بودم و حتی سخنرانیها و تبلیغاتم نیز مبتنی بر قرآن بود و به همین جهت همیشه سعی داشتم انس خود را با قرآن بیشتر کنم و در واقع قرآن است که خط مشی رفتاری، کرداری و گفتاری من را شکل میدهد، همچنین همیشه ارتباط عمیقی با تلاوت، قرائت و مرور قرآن داشم و سعی کردهام هیچ روزی از زندگیام بدون قرآن نباشد.
ایکنا _ از زمانی که در حوزه قرآنی ورود پیدا کردید، از چه اساتید و بزرگانی بهره بردهاید؟
فاطمه طاهایی، بنیانگذار مکتب نرجس بهترین و مهمترین استادی بود که در زمینه موضوعات قرآنی و تفسیر قرآن من را یاری داد که پس از ایشان نیز به مطالعه تفسیرات علامهطباطبایی، مقام معظم رهبری، آیتالله جوادی عاملی، شهید مطهری، آیتالله مصباح و ملاصدرا پرداختم.
در مباحث تلاوت، قرائت و آشنایی با مهارت قرائت قرآن، روخوانی و روانخوانی استاد قرآنی من مرحوم بانو قندهاری بود و پس از ایشان بانوان کامل که هم اکنون نیز از اساتید مکتب نرجس هستند بودند. هنگامی که وارد سطح 4 حوزه علمیه شدم به این دلیل که رشتهام تفسیر علوم تربیتی است بیشتر سعی داشتهام از تفاسیری که منبعث از تفکر صدرایی بود استفاده کنم، اما برای مطالعه و تحقیق از تمامی تفاسیر بهره میبرم.
ایکنا _ هنگامیکه به عنوان یک بانو در عرصه تفسیر ورود پیدا کردید، تا چه اندازه دیدگاههای شما تغییر پیدا کرد و چه تحولی در نگرش شما به حوزه تفسیر و قرآن ایجاد شد؟
پایه و اساس تربیت من از ابتدا قرآن بود و هنگامیکه در عرصه قرآنی ورود پیدا کردم نگاه من تغییری نکرد، بلکه نسبت به قبل عمیقتر و معنادارتر شد و گسترش پیدا کرد. در مراحل اولیه قرآن تأثیر عمیق معرفتی در من ایجاد کرد و نگاهم را به خود و سپس جامعه، مردم و جهان هستی متفاوت ساخت و در ارتباطات اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و فرهنگی من بسیار تأثیرگذار بود، لذا ورود به این حوزه باعث طی کردن پلههای ترقی به سوی درک معرفت بیشتر شد و این نکته برای من بسیار قابل توجه است که تا پایان عمر، خود را مدیون والدینم میدانم که این مسیر را پیش روی من گذاشتند، لذا نقش خانواده در ارتباط و انس با ارزشهای معنوی بسیار مهم است.
هنگامیکه در این عرصه قدم نهادم، این موضوع را دریافتم که نگاه قرآن به زن بسیار متعالی است و من بر این اعتقادم که قرآن زن را فرمانروای تربیت، معنویت و مهندس تربیت در یک جامعه معرفی میکند، همچنین دریافتم که امام خمینی(ره) زن و قرآن را معادل و بدیل هم میدانند، یعنی معتقد هستند همانگونه که قرآن انسانساز است، زن هم انسانساز میباشد، این موضوعات برای من بسیار ارزشمند بود و هرچه در این عرصه پیشروی میکردم به این نتیجه میرسیدم که چقدر نقش بانوان در جامعه کلیدی و اثرگذار است.
تربیت مهندسی که توسط زن صورت میگیرد، اگر به سمت نور برود تبدیل به صلاح و اگر به سمت نار برود تبیدل به فساد میشود. خداوند در سوره تحریم بسیار زیبا ضربالمثل جامعه ایمانی و کفر را به زنان میزند و در واقع زن را محور اصلی تعلیم و تربیت در نقشهای مختلف مادر، همسر، دختر و… میداند.
ایکنا _ به عنوان یک همسر و مادر تا چه اندازه از خود راضی هستید؟
هنگامیکه فرزندانم از من احساس رضایت دارند باعث میشود که من نیز از خود راضی باشم، چراکه فرزندانم با من بسیار رابطه صمیمی دارند و اشکالات و امتیازاتم را برای من بازگو و حتی من را نصیحت نیز میکنند.
ایکنا _ بانوان برای اینکه بتوانند در عرصههای قرآنی موفق شوند، با چه موانعی مواجه هستند؟
بانوان برای قدم نهادن در این عرصه با موانع زیادی از جمله موانع شخصی، مادی، ارزشی و امکانات معنوی مواجه میشوند که بسیار طبیعی است، زیرا دنیا رنجها و مشکلات بسیاری دارد و اگر این مشکلات نباشند حرکات و تلاشهای ما معنی نخواهد داشت، لذا یکی از رمزهای تربیت صحیح، مانعزداییست.
زمانهایی وجود داشته است که دارای مشکلات مالی بودهایم، اما به هیچ عنوان نگذاشتهام که رویمان اثرگذار باشد و همیشه من و همسرم سعی داشتهایم که با کمک پروردگار و انتخاب مشاوری عاقل و فهیم به مشکلات خود رسیدگی کنیم، همچنین همیشه سعی داشتهام هرچقدر به مدارج علمی بالاتری رسیدم باز هم اشتباهات خود را بپذیرم و نقدپذیر باشم و همیشه از شهرت نیز گریز دارم و لزومی نمیبینم میان دیگران خود را بزرگ جلوه دهم، چراکه مشهور شدن بسیار خطرناک است.
ایکنا _ متأسفانه امروز جوانانی وجود دارند که به عمق موضوعات قرآنی پی نبردهاند، راهحل شما برای این موضوع چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم جوانی را با قرآن انس دهیم، باید او را با خودش انس دهیم، چراکه وقتی کسی خودش را گم کرده باشد نیازهایش را نیز گم میکند، هنگامیکه جوانی خودش را گم کند نمیداند به چه چیزهایی نیازمند است و هنگامیکه نیازهای خود را نداند هر چیزی که سر راهش قرار گیرد به او احتیاجات کاذب میدهد.
ما در مرحله اول نتوانستهایم خداوند را درست به جوانانمان معرفی کنیم و این موضوع از اشکالات اولیه ما است. در طول دوره تحصیل خود که با جوان و نوجوان کار میکردم، قرآن و احکام را به آنها آموزش نمیدادم و یکی از ایراداتی که بعضاً به من میگرفتند همین موضوع بود و دلیل من برای این کار آن بود که ابتدا جوانان و نوجوانان باید خود را پیدا کنند و سپس خدای خویش را و هنگامیکه فهمیدند صاحبشان کیست و چه کسی قرار است آنان را اداره کند به دستوراتش گوش میسپارند.
بنابراین در جامعه امروز اگر بتوانیم در مرحله اول افراد را به خودشان، در مرحله دوم خداوند و در مرحله سوم راهنمایان خداوند که پیامبران میباشند، به شکلهای مختلف فیلم، تصویر و هنر آنان معرفی کنیم، قطعاً جذب فضای دینی خواهند شد.
ایکنا _ هماکنون در عرصه کاری خود بیشتر مشغول به چه فعالیتهایی هستید؟
در زمانیکه فاطمه طاهایی رحلت فرمود، بنده را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و هماکنون مدیر مؤسسه مکتب نرجس هستم. مؤسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس در سال 1345 توسط فاطمه طاهایی و همسرشان تأسیس شد که از همان بدو تأسیس بانوان را تحت تعلیم و تربیت قرار داد، مکتب نرجس در سه حوزه بینالملل، آموزش و پرورش و حوزه علمیه فعالیت میکند.
در بخش بینالملل تقریباً نزدیک به 1000 نفر طلبه بینالملل فارغالتحصیل داریم، در حوزه آموزش و پرورش از سال 1373 مدارس مشکات توسط مکتب نرجس تأسیس شد و هماکنون تقریباً دارای 1200 دانشآموز و در حوزه علمیه نیز در سطوح چهارگانه دارای طلبه هستیم.
ایکنا _ در مدتی که به کارهای علمی و تحقیقاتی مشغول بودید، یافتههای شما تا چه اندازه مستند شده است؟
حدود 5 تا 6 مقاله در موضوعات قرآنی و تربیت سیاسی و عاطفی در قرآن دارم و بعضی مواقع نیز نوشتههای کوتاهی در اختیار نشریه عمومی شمیم نرجس قرار میدهم، همچنین به علت اینکه مبلغ عرصه بینالملل هستم، تقریبا حدود 7 تا 8 سفر تبلیغی بینالمللی به کشورهای اندونزی، مالزی، سنگاپور، لبنان، ترکیه، هند، عربستان سعودی و عراق نیز رفتهام.
از سال 1375 یادگیری زبان نیویورک که زبان جنوب شرق آسیا میباشد را فرا گرفتم و به واسطه همین زبان هرسال توسط مقام معظم رهبری همراه همسرم به سفر حج مشرف میشوم و با مردم جنوب شرق آسیا در سفر حج به انجام کارهای تبلیغاتی میپردازیم و خوشبختانه در طول دوره تبلیغ خود تبیلغات خوبی را انجام دادهایم. بیشترین ارتباطی که با مخاطبان میگرفتیم از مسیر قرآن بود چراکه قرآن از اشتراکات ما مسلمانان است.
همچنین از زمانی که مدیریت مکتب نرجس را به عهده گرفتم واحدزبان را در حوزه علمیه بانوان اجرا کردم که طبق این مورد طلبهها باید یکی از چهار زبان اصلی در دنیا که شامل زبانهای انگلیسی، عربی، فرانسه و اسپانیا میباشد را فرا بگیرند.
ایکنا _ در حوزه کاری خود تا چه اندازه احساس کردهاید که ما میتوانیم در حوزه تبلیغ، نوآوری داشته باشیم؟
یک مبلغ تا زمانی که عرق کارگری تبلیغش ریخته نشود، تبلیغش مؤثر واقع نخواهد شد. پیامبر(ص) که سرآمد همه مبلغان هستند با تمامی توهینها و رفتارهای نامناسبی که با ایشان شد، کلامشان از حق نیفتاد، بنابراین ما مبلغان نیز باید سختیهای راه تبلیغ را بپذیریم و همیشه منتظر قدردانی از سوی دیگران نباشیم، تبلیغ کار آسان و راحتی نیست و دارای چالشهای بسیاریست.
در آخر پیشنهاد من به مردم جامعه این است که با قرآن انس بیشتری بگیرند و سعی کنند در طول روز هر مقداری که میتوانند قرآن بخوانند و معانی و مفاهیم آن را دریافت کنند.
انتهای پیام
منبع