به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمد برمایی، کارشناس مذهبی رسانه ملی، امشب ۹ دی در حاشیه برگزاری پانزدهم جشنواره مردمی فیلم عمار نشست تخصصی «سینما و بازنمایی خانواده مقاوم» در سینما بهمن، گفت: ما اگر خانواده را واقعاً مقدم میشماریم باید در تمامی ژانرها به خانواده نظر داشته باشیم حتی اگه فیلم فلسفی یا هر موضوع دیگری ساخته میشود باید توجه شود که مخاطب اولش خانواده است و فرد نیست. در این جشنواره هم مخاطب عماریون نیستند بلکه خانواده عماریون هستند.
وی با اشاره به اینکه سینمای ایران در دهههای گذشته در مسیر رشد و تکامل خانواده مقاوم نبوده است، بیان کرد: متأسفانه ما در حوزه هنر مقاومت خانواده در سینما آثار خوبی به حد لازم تولید نکردهایم. امیدوارم جشنواره عمار فرصت خوبی به فیلمسازان دهد تا از هنر مقاومت خانواده که دارای قصه است، برای ساخت آثار فاخر سینمایی اقتباس کنند.
حجتالاسلام برمایی بیان کرد: مقاوم بودن یک خانواده یعنی هویت یک خانواده بر اساس هویت بومی و دینی ما شکل بگیرد و مواجهه خانواده با مسائل بر پایه این باورها برنامهریزی شود. خانواده مقاوم نیاز به رویکرد توحیدی دارد.
مادران شهدا الگوی مقاومت هستند
این کارشناس رسانه با اشاره به مادر شهیدان خالقیپور که در جلسه حاضر بودند، بیان کردند: در یکی از صحبتهایی که با مادر شهیدان خالقیپور داشتم، گفتند در یک روز جنازه هر دو پسر شهیدم را برایم آوردند و آن زمان که همه گریه میکردند من از حضرت زینب (س) برای محکم بودن یاری خواستم. مادران بزرگوار شهدا الگویی برای خانواده مقاوم هستند.
حجتالاسلام برمایی تصریح کرد: شاخص امیدی که در خانواده ایرانی وجود دارد بر مبنای نگاه توحیدی شکل گرفته است و همین موضوع در زندگی اجتماعی بسیاری از خانوادهها نمود دارد اما متاسفانه در آثار سینمایی خانوادهها چنین ویژگی را ندارند! اگر قرار است خانواده مقاوم را بپذیریم نباید به آن برچسب زنیم. مقاوم تنها به معنای حزب الهی نیست بلکه میتوان آن را معادل خانواده عرفی ایرانی دانست.
خانواده صرفاً ویترین نیست
وی ادامه داد: خانواده صرفاً ویترین نیست زیرا عمق تمام اتفاقات اجتماعی در خانواده شکل میگیرد. ما برای تصویرسازی خانواده مقاوم در آثار نمایشی به زیرساختهایی نیاز داریم که ارزشهای آن را شارژ کنند. نکته مهم دیگر اینکه در خانواده ایرانی مقاومسازیهای درونی اتفاق میافتد اما این ویژگی مثبت باید شکل بیرونی نیز داشته باشد. منظور مواجهه خانواده با مشکلات اجتماعی است.
این فعال رسانهای در انتها با اشاره به اینکه سینمای ایران تصویرگر خانواده ایرانی در حوزه فرهنگی نیست، تصریح کرد: از کمالگرایی بیرون بیاییم و به این نکته توجه داشته باشیم که خانواده مقاوم در عرف خود زندگی میکند و مقاوم بودن خانوادهها باید عرفی باشد. اگر جشنواره عمار جریانی از نقد منصفانه حکمرانی در خانواده مقاوم را مورد توجه قرار دهد، به موفقیت نسبی دست پیدا کرده است.
انتهای پیام
منبع