به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در نشست علنی امروز- سه شنبه ۱۱ دی ماه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و دهیاران در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان با مواد ۳۸ ، ۳۹ و ۴۰ این قانون موافقت کردند.
نمایندگان در ماده ۳۸ این طرح هیأتهای اجرائی و نظارت را مکلف کردند که علاوه بر دریافت گزارشهای ارسالی درخصوص تخلف یا جرم، ضمن رسیدگی فوری مراتب را به هیأتهای نظارت بالاتر ارجاع دهند.فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز مکلف است، در چهارچوب قوانین، اقدامات لازم را نسبت به پیشگیری از وقوع تخلف یا جرم و برخورد با آن بهعمل آورد.
بر اساس تبصره این ماده، وزارت کشور و سایر نهادهای ذیصلاح در چهارچوب قوانین موظفند هرگونه تبلیغات انتخاباتی خارج از مهلت مقرر قانونی و یا جرائم انتخاباتی را بررسی نموده و گزارش آن را به هیات های نظارت و مراجع قضائی ارسال کنند.
نمایندگان در ماده ۳۹ این طرح مصوب کردند که بهمنظور پیشگیری از ارتکاب جرائم و تخلفات انتخاباتی شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم در چهارچوب وظایف خود راهبردها، برنامهها، تدابیر و سایر اقدامات لازم در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی را حداقل نُه ماه قبل از برگزاری انتخابات اتخاذ میکند، همچنین دبیرخانه شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مکلفند با استفاده از امکانات موجود پژوهشهای لازم برای آسیبشناسی علل وقوع جرائم انتخاباتی و راههای پیشگیری از آن را انجام داده و نتایج آن را برای اتخاذ تصمیم به شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم ارائه دهند.
نمایندگان در ماده ۴۰ این طرح مقرر کردند: فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی شوراهای اسلامی شهر و روستا، هشت روز قبل از روز أخذ رأی آغاز و تا بیستوچهار ساعت قبل از زمان أخذ رأی، مطابق بندهای زیر ادامه خواهد داشت. متخلفان از مفاد این ماده به یکی از مجازات های درجه شش مندرج در ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به استثنای حبس و علاوه بر آن به محرومیت از دو دوره داوطلبی در انتخابات شوراهای اسلامی کشور محکوم می شوند.
الف – موارد زیر به عنوان تخلف تبلیغاتی محسوب می شود:
۱- هرگونه تبلیغ علیه دیگر داوطلبان. افراد تنها میتوانند شایستگیهای خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.
۲-هرگونه هتک حرمت و حیثیت و تهدید داوطلبان.
۳- نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع.
۴-دیوار نویسی.
۵ ـ-فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار تبلیغات علیه یا به نفع نامزد خاص خارج از مهلت قانونی تبلیغات.
۶- اخلال و بر هم زدن اجتماعات و سخنرانی های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها.
۷-استفاده از کاروان های تبلیغاتی.
۸-دادن هرگونه وعدههای انتخاباتی خارج از حدود صلاحیت شوراهای اسلامی توسط نامزدها.
۹- استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع.
۱۰- اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر ایجاد تفرقه قومی و مذهبی.
۱۱-استفاده از نمادهای خاص نظیر لباس یا رنگ مشخص جهت تبلیغات نامزدها در شعب اخذ رأی.
بر اساس این مصوبه مجلس، هر گونه انتشار نظر یا تصویر مقامات و مدیران و اشخاص موضوع ماده (۷۵) مکرر ۶ این قانون، به نفع یا ضرر نامزدها و جریان ها و احزاب و گروه های سیاسی در جریان انتخابات به جز مواردی که قبلا جنبه عمومی پیدا کرده، ممنوع است. استفاده از اظهارنظر، نام، تصویر یا نماد سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین احزاب و گروه های سیاسی در تبلیغات انتخاباتی منوط به ارائه موافقت کتبی آنها به هیأت اجرایی مربوط مطابق قانون است.
نمایندگان همچنین مقرر کردند که هیچکس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محلهای مجاز الصاق گردیده، در زمان قانونی تبلیغات معدوم یا مخدوش نماید.
منبع