به گزارش ایرنا، مسعود سلطانی، سرمایه گذار و محقق تبریزی روز سه شنبه در نشست خبری، اظهار کرد: ۵۰۰ هکتار زمین از سوی کشت و صنعت مغان برای راه اندازی این پالایشگاه گیاهان دارویی اختصاص داده شده و ۵۰۰ هکتار دیگر نیز در منطقه جلفا از طریق جهادکشاورزی تا پایان ماه جاری تحویل داده میشود و فعالیت این پالایشگاه با کشت گیاهان دارویی در فروردین ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد.
وی افزود: صنعت دارو و گیاهان دارویی یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار و ارزآور در سطح دنیا است و ایران نیز با منابع غنی گیاهان دارویی میتواند سهم قابل توجهی در این صنعت ایفا کند.
وی با بیان اینکه صنعت دارو در دنیا یکهزار میلیارد دلار تبادل مالی دارد، ادامه داد: ایران پنجمین کشور از نظر تنوع کشت گیاهان دارویی با یکهزار و ۸۰۰ نوع است و در خطه آذربایجان نیز یکهزار و ۳۸۵ نوع گیاه دارویی وجود دارد اما سهم ایران از تجارت جهانی این حوزه زیر یک درصد است.
سلطانی اعلام کرد: با راه اندازی پالایشگاه یکهزار هکتاری گیاهان دارویی در سه تا چهار سال آینده، سهم ایران از تجارت دارو در دنیا به ۱۰ درصد میرسد و آذربایجان شرقی به عنوان قطب گیاهان دارویی کشور مطرح خواهد شد و از سویی ۵۰۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری میشود.
با راه اندازی پالایشگاه یکهزار هکتاری گیاهان دارویی در سه تا چهار سال آینده، سهم ایران از تجارت دارو در دنیا به ۱۰ درصد میرسد و آذربایجان شرقی به عنوان قطب گیاهان دارویی کشور مطرح خواهد شد و از سویی ۵۰۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری میشود.
وی که به عنوان محقق و پژوهشگر در شرکتها و پژوهشگاههای ترکیهای فعالیت کرده و با انواع برندهای مطرح دارویی و محصولات آرایشی و بهداشتی در دنیا همکاری داشته است، گفت: سال ۹۴ با کشت گیاهان دارویی، کار خود را در تبریز آغاز کردیم و سپس با گسترش فعالیتها در سال ۹۶ واحد فراوری اسانس و عصاره و سپس واحد تولید محصول نهایی دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی را راه اندازی کردیم.
وی ادامه داد: اکنون بخشی از مواد اولیه و گیاهان دارویی را در مزارع خود تولید کرده و بخش دیگر را از کشاورزان دیگر خریداری میکنیم و زنجیره صفر تا صد تولید محصول نهایی صنعت دارو را طبق استانداردهای جهانی داریم.
این محقق تبریزی که به عنوان مسئول موسسات تحقیقاتی دانشگاههای ترکیه نیز فعالیت داشته است، اظهار کرد: بازدید و بررسی کارخانه های برتر محصولات آرایشی و بهداشتی دنیا نشان میدهد که سطح کیفی تولید محصولات آنها پایین تر از کشور ما است و صنعت آرایشی یک صنعتی است که بیشتر نان تبلیغات را میبرد بنابراین اگر برندهای ایرانی نیز بیشتر بر روی تبلیغات سرمایه گذاری کنند، سود بیشتری کسب میکنند.
وی ادامه داد: هدف ما اما تمرکز بیشتر بر روی کیفیت به جای تبلیغات محصول بی کیفیت است از این رو به مدت سه سال بر روی محصولات تولیدی خود در تبریز و ترکیه آزمایش انجام دادیم تا به نتیجه مورد نظر از بابت کیفیت برسیم.
وی با اشاره به بهره گیری از اگزوزومهای گیاهی در تولید محصولات، افزود: تعداد ۸۵ نوع عصاره گیاهی و ۳۲ نوع اسانسهای گیاهی و انواع محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید میکنیم.
« اگزوزوم » یک مجموعهٔ درونسلولی چندپروتئینی است که میتواند انواع مختلفی از مولکولهای آرانای (ریبونوکلئیک اسید) را تجزیه کند.
منبع