بررسی پروژه‌های عمرانی آذربایجان شرقی با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس


به گزارش ایرنا، بهرام سرمست، استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه با بیان این‌که در مجموعه مدیریت استان و تعامل با بخش‌های مختلف، مرزی بندی بین دولت، مجلس و تشکیلات قضایی وجود ندارد، اظهار کرد: مردم خطه آذربایجان و تبریز همواره در ایام سخت کشور در کنار سایر مردم کشورمان برای تمامیت ارضی فداکاری کرده و در دوران‌های مختلف مشروطه، انقلاب، دفاع مقدس تا انتخابات ریاست جمهوری اخیر حضور فعال و مشارکت بالایی داشته‌اند.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی زمانی نقطه اتصال کشور به اروپا و اوراسیا به شمار می‌رفت ولی در گذر زمان به لحاظ افکار عمومی و انتظاری که مردم دارند، احساس نابرابری و عقب افتادگی و محرومیت در شاخص‌های مختلف استان شکل گرفته که همه انتظار دارند این نابرابری‌ها به سرعت جبران شود.

وی با اشاره به وضیت نامناسب آزادراه تبریز- زنجان، تاکید کرد: این آزادراه نیازمند بهسازی و روکش آسفالت بود و براساس براوردها یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برای آن لازم است که یکهزار میلیارد تومان سهم آذربایجان شرقی و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم زنجان در نظر گرفته شده است و در این راستا باید هماهنگی‌هایی با بانک‌ها انجام بگیرد.

سرمست با بیان این‌که کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب نیازمند فعالسازی هستند، گفت: جاده تبریز به صوفان تا مرز بازرگان به عنوان شاهراه بین المللی جزو مگاپروژه های استان است و آزادراه تبریز به ارومیه به خصوص قطعه ۶ آن پیشرفت خوبی دارد و سرمایه گذار آن پیشاپیش هزینه می‌کند و معطل اعتبارات دولتی نمی ماند.

وی از پروژه اتصال ایستگاه راه آهن خاوران به ایستگاه قدیم تبریز به عنوان پروژه راهبردی استان یادکرد و افزود: تکمیل راه آهن تبریز تا چشمه ثریا نیز در شرایطی که با انواع فشارهای بین المللی مواجه هستیم می‌تواند محل مانور برای قدرت راهبردی ایران باشد.

وی هم‌چنین پروژه‌های ساخت سالن دوم فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، بیمارستان یکهزار و ۵۰۰ تخت خوابی تبریز، پروژه‌های نهضت ملی مسکن، رینگ آبرسانی تبریز از مخزن باسمنج تا باغمیشه را از جمله پروژه‌های مهم استان عنوان کرد که قرار است اعضای کمیسیون عمران مجلس در سفر به تبریز از آن‌ها بازدید کنند.

علیرضا نوین، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی نیز به ظرفیت خیران در شهر اولین‌ها در جهت احداث بیمارستان، مدرسه اشاره وی اعلام کرد: تعداد ۱۲۵ پروژه حمل و نقل و عمرانی در آذربایجان شرقی وجود دارد که در سفر اعضای کمسیون عمرانی به استان قرار است ۱۰ مورد آن‌ها مورد بازدید قرار گیرد.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز نیز با بیان این‌که شهرداری‌ها، قوه محرکه توسعه در کشور و یکی از ارکان رضایت مردم از حاکمیت هستند، اظهار کرد: برخی از قوانینی که در مجلس تصویب شده در مقام اجرا تفسیر می‌شوند و به شهرداری‌ها آسیب می‌زند، از جمله قانون ارزش افزوده که تا امروز گزارشی درباره آن تهیه نشده است .

وی با بیان این‌که در تفسیر ماده ۱۰۰ یکی از منابع مهم شهرداری‌ها در وزارت راه نیز مشکلاتی وجود دارد، افزود: معافیت مطب‌های پزشکان در شهرهای بزرگ به معضل بزرگی تبدیل شده و این مطب‌ها گره های ترافیکی جدی برای شهر ما ایجاد کرده است.

وی با انتقاد از تعلل و عدم پرداخت عوارض واحدهای آلاینده در تبریز، ادامه داد: اتوبوسی که در سال ۱۴۰۲ با پنج میلیارد تومان خریداری کردیم امسال به ۱۰ میلیارد تومان رسیده و هزینه ها افزایش قابل توجهی دارند درحالی که برخی از واحدهای آلاینده از پرداخت عوارض خود اجتناب می کنند.

هوشیار با اشاره به مشکل تمرکزگرایی و طولانی شدن برخی بروکراسی‌های اداری در پایتخت، گفت: قانون درامد پایدار در پی ایجاد بستر مناسب درآمدی برای شهرداری‌ها بود ولی بیشتر آن‌ها را فلج کرده است که باید این موضوع در کمیسیون عمران مجلس آسیب شناسی شود چرا که هیچ دستگاهی به جز شهرداری خود را مکلف به ارائه خدمات نمی‌داند.

وی ادامه داد: پروژه های نیمه تمام حتی با قدمت ۳۰ ساله داریم که بلای جان شهرها شده است و باید قانونی تصویب شود تا مدیران مکلف به اتمام پروژه‌ها در زمان مشخص شوند و اگر نتوانند ترک فعل محسوب شود.

یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در تشریح پروژه‌های مهم آبی استان، اظهار کرد: سه پروژه سد، چهار پروژه شبکه پایاب و چهار پروژه تصفیه خانه و ابرسانی به شهرها داریم که مهمترین آنها، پروژه انتقال آب ارس به تبریز است.

وی با اشاره به تنش آبی تبریز در تابستان سال قبل با خشک شدن یکی از منابع تامین آب شرب این شهر، افزود: حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه کم بود آب برای پیک سال آینده داریم که اگر برای تامین آن از امروز برنامه ریزی نکنیم، باز هم مشکل تامین آب شرب شهر را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پروژه انتقال آب ارس حدود ۱۴۰ کیلومتر طول دارد که از شهرهای مرند و شبستر گذر کرده و به تبریز می‌رسد و پساب آن به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب نیز حقابه دریاچه ارومیه خواهد بود که اکنون ۳۵ کیلومتر آن که سخت ترین قسمت مسیر است، تمام شده است.

غفارزاده تاکید کرد: اگر این طرح ظرف چهار سال آینده تمام نشود و آب به تبریز نرسد با فاجعه تامین آب این شهر مواجه خواهیم شد زیرا هیچ مکان دیگری را برای حفر چاه نداریم و اکنون حداکثر استفاده را از خط زرینه رود می‌بریم.

وی اظهار کرد: اکنون پیمانکار این طرح مشخص شده و قرارداد ارزی و ریالی دارد و بر اساس مصوبات دولت، امیدواریم ۲۲۰ میلیون دلاری که جمهوری آذربایجان ازقبل احداث سد خداآفرین به دولت ایران بدهکار است در این طرح هزینه شود.

محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: خدمات آب و فاضلاب به ۷۴ شهر و ۲ هزار و ۷۳۴ روستای استان ارائه می‌شود که ۱۰ شهر عمدتا شهرهای بزرگ و ۶۹۰ روستای استان با تنش آب مواجه هستند.

وی با بیان این‌که سالانه ۴۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب در تبریز داریم، گفت: تا چهار سال آینده باید هزار و ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه آب به شهر برسانیم که در این راستا میدان چاهی جدیدی شناسایی شده که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهره گیری از آن نیاز است.

وی با اشاره به تنش آبی شهرهای بزرگ استان، افزود: اعتبارات محل تنش آبی، کفاف نیاز این شهرها را نمی‌دهد و بالای ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرحهای چهار ساله تامین آب شرب آنها نیاز داریم.

خانی با اشاره به احداث مجتمع های آبرسانی در استان، گفت: اکنون مشکل تکمیل این مجتمع های آبرسانی، کمبود بودجه است.

وی ادامه داد: فاضلاب ۱۷ شهر استان با ۷۵ درصد پیشرفت درحال اجرا بوده و هشت تصفیه خانه نیمه کاره داریم که یک مورد آن مدول دوم تصفیه خانه تبریز است که اکنون ۶۵ درصد پیشرفت دارد.

نادر صفرزاده، نماینده هیات مدیره شرکت نیرو آتیه صبا (مالک نیروگاه تبریز) نیز با بیان این‌که شهر تبریز به خاطر محدودیت در تامین آب و برق، شهر سرمایه گریز شده است، اظهار کرد: وقتی نیروگاه حرارتی تبریز به صندوق بازنشستگی واگذار شد، محوطه آن بدون واگذاری ماند و امروز ما را در توسعه نیروگاه با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: پس از توافقات انجام گرفته، قرار شده باقیمانده محوطه نیروگاه نیز برای توسعه واگذار شود فقط امیدواریم این روند تسریع یابد.

وی ادامه داد: اکنون ۸.۵ میلیون مترمکعب آب در نیروگاه مصرف می‌شود که در صورت تامین سرمایه و توسعه نیروگاه، این آب برای سرمایه گذاری در اختیار شهرک بعثت قرار میگیرد.

صفرزاده در خصوص مازوت سوزی نیروگاه نیز خاطرنشان کرد: وزارت نفت باید در تحویل سوخت مازوت، گوگرد زدایی کند و یا وزارت نیرو که از نیروگاه ها برق می‌خرد، هزینه فیلتراسیون نیروگاه را تقبل کند زیرا مشکل اصلی مازوت تحویلی به نیروگاه، گوگرد بالای آن است و تقبل هزینه فرایند گوگردزدایی نیز برای نیروگاه ها صرفه ندارند.

احمدرضا جودتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به کمبود بیمارستان در استان و عدم ساخت بیمارستان جدید و استاندارد در سال‌های گذشته، گفت: فشار درمانی بالایی بر دوش بیمارستان‌ها است و اغلب بیمارستان‌های شهر تبریز نیز فرسوده هستند.

وی با بیان این‌که پروژه هزار و ۵۰۰ تخت خوابی تبریز که از سال ۹۶ آغاز شده ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: این پروژه در پنج بلوک و چهار مرحله طراحی شده که مرحله نخست آن با حل مسئله مالی و تامین اعتبار حداکثر تا سال ۱۴۰۵ افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به مکانیابی خوب این بیمارستان، افزود: تا امروز نزدیک یک همت برای آن هزینه شده و اکنون مشکل اصلی آن تامین منابع مالی است.

جودتی تاکید کرد: قرار است ۲ تا سه بیمارستان فرسوده شهر تبریز به این بیمارستان منتقل شود و تبریز به عنوان قطب درمانی شمالغرب کشور بیش از پیش به امکانات درمانی مجهز خواهد شد.

فرهاد سعیدی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز اظهار کرد: شهر جدید سهند به زودی به جمعیت بالغ بر ۲۳۶ هزار نفر می‌رسد و تبدیل به دومین شهر بزرگ استان خواهد شد.

وی افزود: سال قبل رتبه برتر کشوری در بین شهرهای جدید بودیم و اردیبهشت امسال ۸۳۱ واحد از طرح نهضت ملی را افتتاح کردیم و یکهزار و ۵۰۰ واحد دیگر نیز در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود و برای کل ثبتنام کنندگان این طرح در شهر جدید سهند تخصیص پروژه انجام گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۴ درصد اورده مالی پروژه متقاضیان بوده و بانکهای عامل نیز ۴۶ درصد آن را تامین کرده اند. تعداد ۲۶ هزار و ۶۹۷ واحد مسکن در سهند در حال ساخت است و پنج هزار واحد بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارند که با همراهی بانکها میتوانیم تا یکسال آینده تمامی آنها را تحویل دهیم.

سعیدی خاطرنشان کرد: شهر ۱۸۰ هزار نفری سهند حتی یک بیمارستان ندارد و اکنون در مرحله اخذ پروانه بیمارستان هستیم و حداقل ۵۰ درصد هزینه احداث آن باید توسط وزارت بهداشت تامین شود و باقی را شرکت عمران سهند تقبل خواهد کرد.

رامین آذری، مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: فرودگاه شهید مدنی تبریز در مجموع پروازهای داخلی و خارجی رتبه پنجم را دارد و از ۲۲ ایرلاین فعال، ۱۶ مورد در این فرودگاه پرواز دارند.

وی با بیان این‌که فعالیت این فرودگاه تنها در ۹ هزار و ۷۰۰ مترمربع انجام می‌گیرد، افزود: پروژه ۲۴ هزار متر سالن دوم فرودگاه تبریز سال ۹۱ کلنگ زنی و به دلیل خلایت پیمانکار در مرحله فونداسیون متوقف شده است. ۵۰ درصد اعتبار آن از محل اعتبارات ملی و ۵۰ درصد باقی برعهده شرکت فرودگاه ها است.

وی ادامه داد: بر اساس اخرین براوردها ۲ همت اعتبار برای تکمیل آن نیاز است که شرکت فرودگاه ها حاضر است ۵۰ درصد آن را تقبل کند.

آذری با اشاره به اهمیت احداث این سالن، تاکید کرد: کمبود فضای ترمینالی باعث پایین بودن سطح خدمات فرودگاهی میشود.

سردار مسعود باقری نژاد، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌ شرقی با اشاره به آخرین روند تکمیل باغ موزه دفاع مقدس تبریز، گفت: ۳۱ درصد از سوژه های دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس المان سازی شده است.

وی افزود: تعداد ۸۵ یادمان در سطح آذربایجان شرقی داریم که برخی نیازمند سرمایه گذاری و تکمیل هستند و یک همت اعتبار برای پروژه های عمرانی نیاز داریم.

وی تاکید کرد: هزینه در حوزه مسائل فرهنگی در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای حفظ ارزشها و انتقال آن به نسلهای جدید است.

محمد جوادی، مدیرکل زندانهای آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: زندان تبریز در مرکز شهر تبریز واقع شده و از زندانهای فرسوده و قدیمی کشور محسوب میشود که رسیدگی به آن یکی از ضروریات مهم و اساسی تبریز است.

وی افزود: پروژه جدید ساختمان زندان تبریز سال ۷۹ شروع شده و پس از وقفه در سال ۹۹ مجددا آغاز شده است که اکنون فاز اول آن به اندازه هزار و ۵۰۰ نفر ۴۵ درصد پیشرفت دارد و با تامین اعتبار تا ۲ سال آتی تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: علت اصلی تعطیلی این پروژه‌های در طول این سال‌ها، عدم تامین اعتبار است.

علیرضا سلیمانی، مدیرعامل راه آهن آذربایجان نیز اظهار کرد: راه آهن آذربایجان با هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط یکی از بزرگترین خطوط ریلی است که ۲ نقطه مرزی با ترکیه و جمهوری نخجوان همسایه دارد.

وی با اشاره به لزوم تامین اعتبار پروژه اتصال ایستگاه خاوران به تبریز و خط ریلی تبریز به چشمه ثریا، اظهار کرد: مسیر تبریز به آذرشهر به دلیل شهرکهای صنعتی، جاده شلوغی دارد که سال ۸۲ مسیر ریلی تبریز تا دانشگاه شهید مدنی به طول ۴۷ کیلومتر احداث شده ولی کمکی به ترافیک این منطقه نمیکند و ضرورت دارد تا این خط تا خود شهر آذرشهر نیز ادامه یابد و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن نیاز است.

حجت الله سروری، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز از تداوم مطالعات بازنگری طرح هادی برای روستاهای استان خبر داد.

وی افزود: تعداد ۷۰۰ روستای استان با بلایای طبیعی مواجه هستند که در صورت تامین پنج هزار میلیارد تومان اعتبار می‌توانیم ۳۶۰ روستا را در وضعیت امن قرار دهیم.

جواد ملک پور، مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: بسیج سازندگی به عنوان بازوی کمکی دولت در سالهای اخیر بوده و دست یاری به سمت دستگاه های مختلف دولتی دراز کرده است.

وی از اتمام ابرسانی به ۱۷۸ روستای استان خبر داد و افزود: تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در چهار شهر استان در دست اجرا داریم و بر اساس تبصره های قانون بودجه توانستیم آسفالت و قیر برای راه های روستایی استان تامین کنیم و کانالهای کشاورزی ۲۵ شهرستان استان را کار کنیم.

به گزارش ایرنا، در ادامه مجری پروژه های آزادراهی و مترو تبریز گزارشاتی را ارائه داده و توضیحاتی درباره حاشیه نشینی تبریز، شهرک جوانان و فاز ۲ خاوران مطرح شد که عدم تامین اعتبارات دولتی، طولانی بودن پروسه‌های اداری و عدم همراهی برخی مدیران گذشته در تکمیل پروژه‌ها ازجمله چالش‌های این طرحها عنوان شد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

واژگونی پراید با یک کشته و سه مصدوم در شندآباد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اورژانس آذربایجان شرقی، وحید شادی نیا افزود: گزارش وقوع …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ