به گزارش ایرنا، در گذشته تمامی مراحل رشد و تربیت کودکان در کانون خانواده و توسط والدین صورت میگرفت؛ در حالی که امروزه بخشی از این مسئولیت بر عهده مراکز آموزشی مانند مهدکودک است. مهدکودک مقطع آموزشی غیر رسمی محسوب میشود که در آن با بهرهگیری از مربیان با تجربه به آموزش مفاهیم اولیه زندگی اجتماعی و پیشنیازهای تحصیلی جهت حضور موفق کودکان در مدرسه میپردازند.
هر چند ثبت نام کودکان در مهدکودک باعث افزایش علم، دانش، توانایی، آگاهی، استقلال شخصیتی و کار گروهی آنها میشود؛ اما مهدکودکها نمیتوانند تمامی وظایف والدین را در مقابل فرزندانشان برعهده بگیرند.
بههمین دلیل پس از بازگشت کودکان از مهدکودک، خانوادهها باید با آنها مسائل و مطالبی که در مهدکودک یاد گرفتهاند را تمرین کنند تا کودکان برای روزهای بعدی مهدکودک آماده شوند. پرسیدن مطالب آموزشی از کودکان به آنها انگیزه بیشتری برای حضور و فعالیت در مهدکودک میدهد.
از آنجایی که بیشتر کودکان قبل از ورود به مهدکودک، در محیط آموزشی دیگری فعالیت نداشتهاند؛ ممکن است هنگام حضور در مهدکودک با ترس و اضطراب شدید رو به رو شوند. بنابراین بهتر است والدین قبل از بردن کودکان به مهدکودک درباره محیط آنجا و نحوه عملکرد آن به کودکان توضیحاتی بدهند و برای درک بیشتر کودکان، یک روز کامل آموزشی را در کنار آنها بگذرانند تا ترس و نگرانی کودک نسبت به محیط مهدکودک کمتر شود.
نقش مربی مهدکودک
بیشترین زمان کودکان در مهدکودک در کنار مربی آنها سپری میشود؛ بههمین دلیل نحوه عملکرد مربی مهدکودک تاثیر زیادی در شخصیت و رفتار کودکان دارد. مربی مهدکودک باید بتواند در موقعیتهای مختلف واکنشهای متفاوت و مناسب نشان دهد.
از طرفی از آنجایی که هر یک از کودکان از نظر فرهنگ، شخصیت و تربیت با دیگری تفاوتهایی دارند، مربی باید بتواند با تمامی کودکان رابطه خوبی برقرار کند و متناسب با شخصیت و ضریب هوشی آنها، مطالب را آموزش دهد. از طرفی مربی باید علاوه بر کودکان با والدین آنها نیز روابط مناسبی داشته باشد و نقاط قوت، ضعف و ایرادهای فرزندانشان را به آنها یادآوری کند و همینطور با ارائه مشاوره و راهکارهای عملی به خانوادهها کمک کند تا از پس مسائل و مشکلات کودکان برآیند.
رفت و آمد به کودکستان و بطور کلی معاشرت با کودکان هم سن و سال برای اطفالی که چهار تا شش سال دارند از لحاظ رشد هوش آنان نیز بسیار مفید است.
بنابر این اولین وظیفه کودکستان آنست که کودک را به تدریج اجتماعی بار بیاورد و برای تحصیل در دبستان که محیطی نسبتا” شلوغ تر است آماده کند منتها این کار باید با احتیاط تمام و صبر و حوصله کامل صورت گیرد بطوری که برای کودک خردسال ایجاد ناراحتی نکند به همین جهت می توان گفت که کار مربی کودکستان از معلم دبستان و شاید از کار هر معلم دیگری مشکل تر و حساس تر است.
نارضایتی اولیا از مراکز غیر قانونی در اسلامشهر
با وجود گذشت بیش از ۳ سال از الزام قانونی دریافت مجوز از سوی آموزش و پرورش برای کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی، هنوز برخی موسسات از تمکین قانون خودداری می کنند، که این موضوع علاوه نارضایتی مراکز مجوزدار و عدم نظارت بر مربی ها و محتوای آموزشی پیش از دبستان ، نارضایتی اولیایی که مدرک پیش دبستانی معتبری جهت ثبت نام دانش آموزشان نیاز داشتند را در پی دارد.
با وجود اخطار آموزش و پرورش اسلامشهر به مراکز پیش دبستانی و کودکستان های غیرمجاز، این مراکز همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند که بسیار آسیب زا است.
والدین دانش آموزان مراکز پیش دبستانی که به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند از محتوای آموزشی، مربی غیرمتخصص و عدم ارائه مدرک معتبر برای ثبت نام در پایه اول ابتدایی ناراضی هستند.
نازنین بهرامی یکی از والدین دانش آموزان در مهدکودک و پیش دبستانی مصباح الهدی در گفتگو با ایرنا گفت: دخترم در مرکزی که آموزش های خلاقانه برای کودکان داشت ثبت نام کردم و قول مساعد دریافت مدرک پیش دبستانی دادند، ولی پس از گذشت ۲ ماه علاوه بر اینکه متوجه شدم مربی و آموزش ها مناسب فرزندم نیست، معتبر نبودن مدرک مورد تایید آموزش و پرورش، باعث شد فرزندم را از آنجا خارج کرده و به این مرکز منتقل کنم و در حال حاضر راضی هستم .
مراکز غیرقانونی که به هیچ نهادی پاسخگو نیستند
مهدی واعظی مدیر و موسس دبستان و پیش دبستانی و کودکستان گام دوم اسلامشهر به عنوان یکی از موسسان و مدیران ناراضی به فعالیت مراکز پیش دبستانی و کودکستان های غیرقانونی اظهار کرد: همه موسسات دارای مجوز لازم برای فعالیت ، با یک برنامه و هدف و امیدی این مراکز را تاسیس کرده اند؛ آنها در فضایی استیجاری با هزینه های بالا و تجهیز مراکز مربیان مناسب و دارای گزینش آموزش و پروش را جذب کرده اند و برای دارا بودن حداقل استاندارها در این شرایط کار دشواری را انجام داده اند .
وی افزود: در حالی که مراکز غیرقانونی که به هیچ نهادی پاسخگو نیستند و با داشتن مجوزهای هنری، مهارتی، فرهنگی که از دستگاه های موازی گرفته اند، اقدام به تاسیس این مراکز نموده اند و برای اخذ مجوز قانونی اقدامی نمی کنند.
این مدیر و موسس معترض ضمن تاکید بر توجه مراجع مرتبط به اجحافی که در این مقوله به مدیران مراکز مجوزدار می شود گفت: علاوه بر مدارک و شرایط لازم برای موسس کودکستان و مراکز پیش دبستانی، مربیان نیز باید حائز صلاحیت فرهنگی و آموزشی و مدارک برای مربیگری این قشر حساس باشند و مورد دیگر اهمیت نظارت آموزش و پرورش بر فعالیت این مراکز است؛ ولی متاسفانه مراکز غیرمجاز بدون محدودیت برای جذب مربیان دارای صلاحیت، استفاده از محتوای آموزشی و مدارک لازم فعالیت می کنند.
واعظی ادامه داد: ما در هنگام ثبت نام در مقطع اول دبستان که از دانش آموز مدرک پیش دبستانی را درخواست می کنیم، برخی از مدارک ارائه شده غیرقانونی و از مراکز غیرقانونی هستند؛ با توجه به قوانین بر اساس اینکه مهدکودک ها و پیش دبستانی ها باید ساماندهی شوند ، مجلس و دولت قانونی را برای آن تدوین کردند، اما امروز چرا باید این روند ادامه پیدا کند که مجوز دارها شکایت داشته باشند ؟
تنها متولی مراکز پیش دبستانی و کودکستان ها آموزش و پرورش است
اکبر قنبری مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر در خصوص فعالیت مراکز پیش دبستانی و کودکستان های اسلامشهر در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: در حوزه مراکز پیش دبستانی و کودکستان ها متولی اصلی آن در شهرستان اسلامشهر اداره آموزش و پرورش است؛ با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی، آموزش های قبل از ورود به دبستان و طبق مفاد قانونی که متولی آن سازمان تعلیم و تربیت کودک است، آموزش و پرورش هر منطقه کارگزار این امر است.
وی ادامه داد: معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اسلامشهر در پی ساماندهی این حوزه، به شناسایی مراکز غیرمجاز و مراکزی که از آموزش و پرورش مجوز ندارند پرداخت که لیستی احصا شده است و نزدیک به ۶۰ مرکز شناسایی و نامه ای از سوی آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر برای این مراکز ارسال شد که در آن مفاد و الزامات قانونی به صورت کامل درج شده است.
قنبری ضمن تاکید بر تکلیف موسس و مدیران مراکز پیش دبستانی و کودکستان به اجرای قانون گفت: این مراکز باید با مراجعه به درگاه ملی صدور مجوزها درخواست خود را ثبت نموده که به صورت قانونی فعالیت نمایند.
فعالیت های قرآنی و مهد قرآنی ذیل ارگانهای حاکمیتی و انقلابی مشکلی ندارد
مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر افزود: متاسفانه تعداد محدودی از این مراکز با ثبت در خواست خود در این سامانه به وظیفه قانونی خود عمل کرده اند که با این مراکز مشکلی نخواهیم داشت، و در مورد مراکز قرآنی، واحدهایی نیز به آموزش و وپرورش مراجعه کرده اند که با عنوان فعالیت های قرآنی و مهد قرآنی که ذیل برخی ارگان های حاکمیتی و انقلابی در حال فعالیت هستند و صرفا فعالیت قرآنی داشته و دخل و تصرفی در آموزش پیش از دبستان ندارند نیز مشکلی وجود ندارد.
وی ادامه داد: این مراکز می توانند با قوت فعالیت خود را در جهت استعدادیابی و تقویت روخوانی و روان خوانی قرآن آموزان ادامه دهند و مانیز در کنار این عزیزان خواهیم بود.
مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر با تاکید بر قید فوریت ثبت فعالیت این مراکز خاطرنشان کرد: سایر مراکزی که بدون مجوز فعالیت غیرقانونی می کنند قطعا منطبق با ضوابط قانون تاسیس و اداره مراکز غیردولتی برخورد می شود و می بایست به قید فوریت برای ثبت و تعیین تکلیف فعالیت خود به آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر مراجعه کنند.
با توجه به اینکه در تاریخ بهمن ۱۳۹۹، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید و ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ برای اجرا ابلاغ شد، در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، این سازمان طی مراسمی با حضور وزیر آموزش و پرورش به طور رسمی آغاز بهکار کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی آذر۱۳۹۹ به دوگانه مدیریت و نظارت بر مهدهای کودک از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور پایان داده و مسئولیت حوزه تعلیم و تربیت «کودک» و مدیریت یکپارچه مهدهای کودک را به وزارت آموزش و پرورش واگذار کرد، بر اساس این قانون همه دستگاههایی که خود و زیرمجموعه هایشان اقدام به تاسیس کودکستان و پیش دبستانی نموده اند، متخلف هستند و مراجع مربوطه باید به قید فوریت با مراکزی که بدون اخذ مجوز مربوطه در حال فعالیت هستند طبق قانون برخورد جدی نماید.
اسلامشهر با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوبغرب استان تهران قرار دارد.
منبع