محور توسعه اقتصاد دریا، بخش خصوصی است 


به گزارش ایرنا، علی عبدالعلی‌زاده روز چهارشنبه در دومین روز از سفر سه روزه خود به گیلان در حاشیه بازدید از بنادر انزلی و کاسپین اظهار کرد: سیاست دولت تکیه کامل بر توان بخش خصوصی است که خوشبختانه در دولت‌های گذشته نیز همین رویکرد دنبال شده و هم اکنون در بندرانزلی شاهد سرمایه‌گذاری چشمگیر بخش خصوصی هستیم.

وی ادامه داد: ظرفیت تخلیه و بارگیری مجتمع بندری انزلی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی افزایش یافته و در سایر بنادر شمالی مثل کاسپین و امیرآباد نیز فعالیت بخش خصوصی افزون تر و تقویت خواهد شد.

وی افزود: ضمن آنکه بندر آستارا دیگر بندر گیلان نیز خصوصی است اما امروز با توجه به انباشت رسوبات و انسداد مسیر تردد کشتی‌ها فقط از طریق زمینی و جاده ای بارها حمل و نقل می شود با این وجود بندر از فعالیت باز نمانده است.

وی تصریح کرد: در واقع این شرایط نشان می دهد که چون منافع بخش خصوصی در گرو انجام کار و تداوم فعالیت آن است عملکردی به مراتب بهتر از دولت دارند لذا سیاست ما در توسعه دریا محور تکیه بر ظرفیت و توان بخش خصوصی و تسهیل حضور آنان در این زمینه است.

نماینده ویژه رئیس جمهور تصریح کرد: در اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور فعال کردن کریدور شمال – جنوب را با قوت و جدیت پیگیری می کنیم و خوشبختانه از بندرعباس در جنوب تا بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد در حاشیه دریای خزر خطوط ریلی کشیده شده و آماده هستند و بنادر نیز فعال بوده و ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت و مناسبات اقتصادی دارند.

وی هدف از این سفر به گیلان را کنترل و ارزیابی آمادگی‌های بنادر و سایر زیر ساختهای موجود در راستای توسعه اقتصاد دریامحور اعلام و عنوان کرد: نتیجه این ارزیابی برای برنامه‌ریزی به رییس جمهور ارائه خواهد شد.

عبدالعلی‌زاده اضافه کرد: بازدید شب گذشته از بندر آستارا نیز نشان داد این بندر نیازمند لایروبی است و پس از گذشت ۹ ماه از توقف فعالیت دریایی آن به علت انباشت رسوبات، اکنون لایروب مستقر شده و بزودی عملیات لایروبی این بندر آغاز خواهد شد و پیرو آن شاهد پذیرش کشتی در بندر آستارا خواهیم بود.

وی گفت: بندرانزلی هم اکنون ظرفیت پذیرش ۱۰ میلیون تن کالا در سال را دارد و برای بندر کاسپین نیز ظرفیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال پیش بینی و حوضچه‌ این بندر احداث شده و هم اینک یک میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری می شود.

وی اظهار کرد: با افزودن ظرفیت بندر امیرآباد به بنادر انزلی و کاسپین شاید بتوان برای سال ۲۰۲۵ به کشور روسیه اعلام کرد بنادر ایران در کرانه خزر ظرفیت تخلیه و بارگیری نزدیک به ۲۰ میلیون تن کالا را دارند. این بار می تواند از طریق حمل و نقل ترکیبی به بندرعباس منتقل شده و از طریق کشتی به مقصد نهایی ارسال شود و برای نخستین بار کریدور شمال – جنوب فعال و بهره‌برداری از آن آغاز شود.

نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور تاکید کرد: در این‌ مسیر نقاط ضعف حمل نقل ترکیبی راه‌آهن، بنادر، کشتیرانی، تخلیه، انتقال‌بار و نظایر آن برای نخستین بار آزمایش خواهد شد. جابجایی و انتقال آزمایشی این ۲۰ میلیون تن‌بار آزمایشی نقاط ضعفمان را مشخص می‌کند تا برای رفع آن اقدام کنیم.

عبدالعلی‌زاده اضافه کرد: این آزمایش هم برای دنیا فرصتی جدید در جغرافیای ایران ایجاد می‌کند تا بتوانند بارهای خود را از این مسیر منتقل کنند.

وی اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۵ هم با اتصال بنادر شهید بهشتی و چابهار به شبکه راه‌آهن کشور ظرفیت دیگری به اقتصاد دریامحور کشور اضافه می‌شود و در این مدت فرصت داریم ظرفیت بندر کاسپین را حداقل تا ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: در سیاست توسعه دریامحور این مسائل باید به طور جدی دنبال شود تا در پایان ۲۰۲۵ و آغاز ۲۰۲۶ بتوانیم ۴۰ میلیون تن بار روسیه را تحویل گرفته و به خلیج فارس و دریای عمان منتقل کنیم، این امر می‌تواند یک اقدام بزرگ برای کشور ما باشد و اشتغال و درآمد خوبی در بخش ترانزیت ایجاد کند و آغاز بهره‌برداری از راهبرد جغرافیایی کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: سیاست توسعه دریا محور قدم بلندی است که امسال برای نخستین بار برداشته شد و امیدواریم بتوانیم در این قدم عملکرد موفقی داشته باشیم.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب: ترکیب دولت چهاردهم مبتنی بر وفاق است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی روز جمعه در جمع فعالان سیاسی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ