ساحت اعتقادی دانش‌آموزان در دوران ابتدایی تقویت شود

به گزارش دفاع‌پرس از فارس، «فرشید قاسمی» مدیرکل آموزش و پرورش فارس در جمع سرگروه‌های آموزش ابتدایی استان فارس اظهار داشت: اهمیت اجرای عدالت آموزشی در مقطع ابتدایی بسیار مهم است و اگر عدالت آموزشی در آموزش ابتدایی محقق نشود نمی‌توان انتظار داشت در دیگر مقاطع محقق شود.

ساحت اعتقادی دانش‌آموزان در دوران ابتدایی تقویت شود

وی ظرفیت‌سازی در دانش‌آموزان دوره ابتدایی را مهم برشمرد و افزود: در دوران ابتدایی می‌توان ظرفیت ارتباط با خدا را ایجاد و ساحت اعتقادی عبادی را در دانش‌آموزان تقویت کرد.

قاسمی گفت: عوامل متعددی بر کیفیت آموزشی اثرگذار بوده و گروه‌های آموزشی متولی اصلی کیفیت در نظام آموزش و پرورش هستند که اگر ارتباط گروه‌ها با این عوامل مستقیم و بی‌واسطه باشد نقشی مؤثر و مهم خواهند داشت.

وی هدف از برگزاری این نشست را بررسی نقش گروه‌های آموزشی در کیفیت‌بخشی به آموزش و راهبری معلمان به‌ویژه نومعلمان و همچنین نقش سرگروه‌ها در اشاعه فرهنگ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

قاسمی خطاب به سرگروه‌های آموزش ابتدایی استان گفت: معلمان به دلیل نقش و اهمیتی که در فرآیند تعلیم و تربیت دارند، از ارکان اصلی آموزش و پرورش به شمار می‌روند.

وی افزود: آشنایی معلمان با خصوصیات و نیاز‌های روان‌شناختی و تربیتی دانش‌آموزان و تسلط تخصصی آنان بر محتوای دروس، برنامه‌ریزی آموزشی و روش‌های یاددهی و یادگیری و شناخت مسایل و مشکلات و نیاز‌های اجتماعی از جمله عواملی هستند که گروه‌های آموزشی و مشارکت معلمان را در برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و بهینه‌سازی جریان تعلیم و تربیت توجیه می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه نقش سرگروه‌های آموزشی مهم، موثر و پر فایده است گفت: شایستگی و توانمندی آنها سرگروه‌های آموزشی بر همه آشکار است و آموزش ابتدایی در سطح اهمیت، از جایگاه ویژه‌ای در مقاطع تحصیلی برخوردار است چرا که اگر در ابتدایی به طور موثر عمل شود در مقطع متوسطه از خیلی جهات نگرانی نخواهیم داشت.

قاسمی افزود: گروه‌های آموزشی با دیدگاهی علمی و مهارتی و با استفاده از ابزار‌ها و تکنولوژی‌های نوین، باید به کمک معلمان، دانش‌آموزان، مدیران و به طور کلی، واحد‌های آموزشی بپردازند. بدون شک، با تکیه بر نقش‌ها و وظایف پیش‌بینی شده، فعالیت‌های آنها تأثیر مثبتی بر جامعه آموزشی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: خوب است سرگروه‌های دروس و سرگروه مدیران دوره ابتدایی که به صورت علمی مباحث این دوره را دنبال می‌کنند، تا ۵ سال آینده آموزش و پرورش فارس و تغییرات و نیاز‌های دانش‌آموزان این بازه زمانی را در نظر گرفته و برنامه و عملکرد خود را حول آن تنظیم کنند و خود را برای آن آماده سازند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: گروه‌های آموزشی با تکیه بر دلایل موفقیت معلمان کشور‌های سرآمد در آموزش که یکی از مهم‌ترین دلایل آن مطالعه و کتاب‌خوانی است، در امر مطالعه کوشاتر بوده و با کتاب در کلاس درس حاضر شوند، چرا که این حرکت حتی به صورت نمادین دعوت کننده به کتاب و کتاب‌خوانی است.

مجید بذرافکن، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز گفت: در مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آموزش ابتدایی نیز به سهم خود می‌تواند کار‌های مفیدی انجام دهد و باید شرایطی در کلاس مهیا باشد که دانش‌آموز احساس عزت‌نفس داشته باشد، به مدرسه احساس تعلق کند و کرامت نفس وی حفظ شود، این در آینده از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در آنان بازدارنده خواهد بود.

وی افزود: سرگروه‌های آموزشی به عنوان برجسته‌ترین نیرو‌های علمی تخصصی، همواره باید در ابعاد گوناگون ازجمله فناوری، تولید محتوای آموزشی و هوش مصنوعی بکوشند تا بتوانند راهنما و منبع توانمندسازی آموزگاران باشند، همچنین باید در دانش و مهارت‌های مورد نیاز نیز خود را به روز و همگام با آخرین یافته‌های آموزشی جهان نگه دارند.

بذرافکن ادامه داد: در خصوص اهمیت نقش مدیران در مدارس باید گفت: نقش محوری و اساسی هر مدرسه مدیریت آن مدرسه است و به جد می‌توان گفت مدرسه قوی، مدیری قوی دارد، مدرسه متوسط، مدیری از نظر عملکرد متوسط و مدرسه ضعیف نیز، در سطح عملکرد مدیری ضعیف دارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس افزود: در این راستا باید برای تحول در مدارس و حرکت به سوی موفقیت انتخاب مدیران خبره، توانمند و دغدغه‌مند با مهارت‌های مدیریتی بالا مدنظر باشد.

انتهای پیام/


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

لزوم هم‌افزایی میان رسانه‌ها و دولت در زنجان

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از زنجان، «محسن صادقی»، استاندار زنجان امروز در نشست با مدیران …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ