همه سازمان‌ها باید در طرح نماد به آموزش و پرورش کمک کنند

به گزارش دفاع‌پرس از فارس، «علی فاتحی» معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در همایش «قاضی درمدرسه» اظهار داشت: در این طرح قضات ما با حضور در مدارس و جمع صمیمی دانش آموزان نکات مهم حقوقی و اجتماعی را آموزش می‌دهند و با آنان به گفتگو می‌پردازند.

همه سازمان‌ها باید در طرح نماد به آموزش و پرورش کمک کنند

این مقام قضایی استان فارس خاطرنشان کرد: دانش آموز، مربیان و والدین سه رکن اساسی در مدارس هستند و در طرح قاضی در مدرسه هر سه مورد توجه قضات ما برای آموزش‌ها هستند.

وی گفت: اگر لازم باشد به همراه قاضی متخصصانی نیز به مدارس اعزام می‌شوند تا در جهت رفع آسیب‌ها به قاضی کمک کنند.

فاتحی اضافه کرد: در جامعه سواد رسانه‌ای لازم وجود ندارد و فرزندان ما بی محابا در فضای مجازی تنها و بدون نظارت و آموزش سیر می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه ما بیش از پیش با آموزش و پرورش همکاری خواهیم کرد، گفت: اگر آموزش و پرورش متقاضی باشد می‌توانیم میز‌های مشاوره حقوقی را هم در مدارس و ادارات آموزش و پرورش مستقر کنیم.

وی تصریح کرد: همه سازمان‌ها باید در طرح نماد به آموزش و پرورش کمک کنند تا اهداف این طرح محقق شود.

فاتحی اضافه کرد: طرح غربالگری باید در همه مدارس و تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی در تمامی نواحی و مناطق آموز ش و پرورش باید انجام شود تا برای برای برنامه ریزی پیشگیری از آسیب‌ها و جرائم برنامه ریزی شود.

رئیس کل دادگاه عمومی و انقلاب شیراز نیز در این جلسه تاکید کرد: نهادینه کردن صلح و دوستی در دانش آموزان مهمترین رسالت طرح «قاضی در مدرسه» است.

ارسلان اشرافی گفت: در طرح «قاضی در مدرسه» تلاش می‌کنیم صلح و دوستی را در دانش آموزان نهادینه کنیم تا بخشش جایگزین کینه توزی شود.

وی خاطرنشان شد: اگر عدل در جامعه اجرا شود هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت، لذا عدل یعنی قرار دادن هر چیزی در سر جای خودش، پس اگر افراد در جایگاه خود قرار گیرند شاهد بسیاری از مشکلات نخواهیم بود.

اشرافی افزود: اگر در جامعه‌ای سه قشر معلمان، قضات و نظامیان جایگاه خود را نداشته باشند آن جامعه به توسعه نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: رسیدگی‌های قضایی برای اشخاص و جامعه عواقبی دارد که این آثار عموماً مطلوب نیست.

رئیس کل دادگاه عمومی و انقلاب شیراز، ادامه داد: افزایش تاب آوری، مقوله‌ای است که در حیطه کار حقوقدانان نیست بلکه این معلمان هستند که می‌توانند در این زمینه کار کنند.

وی افزود: شکسته شدن قبح جرم و هنجار شکنی یکی از چالش‌هایی است که امروز با آن مواجه هستیم. وقتی که مجرمین متناسب با سطح سواد خود مرتکب جرم شوند قضات ما هم باید در همان سطح از سواد باشند تا بتوانند به جرایم آنها رسیدگی کنند.

اشرافی گفت: بسیاری از مجرمین با استفاده از عدم آگاهی مردم مرتکب جرم می‌شوند بنابراین در این موارد باید به دانش آموزان، معلمان و والدین آموزش دهیم تا در دام آنها گرفتار نشوند.

وی بیان کرد: به دانش آموزان بیاموزید برای امور حقوقی با یک حقوقدان مشورت کنند تا در کار خود دچار مشکل نشوند.

رئیس کل دادگاه عمومی و انقلاب شیراز عنوان کرد: پرورش قطعا از آموزش برتر است؛ کمبود آموزش را می‌شود جبران کرد، اما پرورش قابل جبران نیست.

سرپرست شورای حل اختلاف استان فارس هم در ادامه این نشست گفت: توسعه صلح و سازش، داوری و میانجی گری از طریق آموزش خصوصا در مدارس امکان پذیر است.

طاهری افزود: با رایزنی‌های انجام شده در آینده نزدیک، هیئت‌های صلح در ادارات آموزش و پرورش مشغول به فعالیت می‌شوند.

طاهری خاطرنشان کرد: همچنین می‌بایست فرهنگ صلح، بخشش و رضایت از طریق آموزش‌های همگانی نهادینه شود.

انتهای پیام/


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

رونمایی از ۸ سردیس شهدای دانشجو در تهران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با روز شهدای دانشجو، مراسم رونمایی از ۸ سردیس شهدای …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ