به گزارش ایرنا، کلانشهر مشهد که هر سال میلیونها زائر از سراسر ایران و جهان را در دل خود جای میدهد، نه تنها یکی از قطبهای مذهبی کشور بلکه شهری پویا برای فعالیتهای فرهنگی و هنری ممتاز است، در میان صدای گامهای زائران حرم امام رضا (ع) و هیاهوی فرهنگی این شهر، فضایی برای علاقهمندان به کتاب و ادبیات باز شده است؛ فروشگاه کتاب شهر مشهد، این بار با رویکردی نوین و برنامههایی خلاقانه، فعالیت خود را آغاز کرده است.
اما چه دلایلی باعث شد کتابشهر ایران پس از دورهای توقف تصمیم به بازگشایی این فروشگاه بگیرد و در این بازگشایی چه اهدافی برای این فضای فرهنگی بزرگ در نظر گرفته شده است را در گفت وگو با «صادق صادقی» مدیر عامل کتاب شهر ایران می خوانیم.
کتاب شهر مشهد، پل ارتباطی زائران و فرهنگ کتابخوانی
مدیر عامل کتاب شهر ایران در تشریح دلایل بازگشایی آن در مشهد به خبرنگار ایرنا چنین گفت: شهر مشهدبه دلیل حضور بیشمار زائران، نیاز فرهنگها و اقوام مختلف و همچنین فعالیتهای گسترده و متنوع در حوزه کتاب و نشر، ظرفیتهای فرهنگی ویژهای دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم فروشگاهی که مدتی در این شهر تعطیل بود را با رویکردی جدید مجددا بازگشایی و راهاندازی کنیم.
صادقی صادقی افزود: این تصمیم در دوره مدیریت جدید گرفته شد و هدف این بود که با بهرهگیری از مدیریت و کادر جدید، بتوانیم هم نیازهای زائرین و مجاورین را پوشش دهیم و هم در زیستبوم نشر کتاب مشهد که زیستبوم فعالی است، حضور مؤثری داشته باشیم.
وی به تشریح برنامههای ویژه مدیریت جدید کتاب شهر مشهد پرداخت و ادامه داد: در مدیریت جدید بنا بر این است که از نویسندگان، شاعران، اهالی قلم و فعالان فرهنگی این شهر دعوت به عمل آید؛ همچنین از استعدادهای جوانی که در مشهد حضور دارند حمایت خواهیم کرد.
وی افزود: این حمایت در قالب برگزاری رویدادها و پاتوقهای فرهنگی انجام میشود تا به مرور زمان استعدادهای جوان به حد بلوغ برسند و بتوانند خروجی مؤثری در این حوزه ارائه دهند و در این راستا از طریق ناشرانی که زیرمجموعه سازمان تبلیغات هستند، از این استعدادها حمایت خواهیم کرد.
کتاب شهر مشهد، مرکز پاتوقهای فرهنگی برای ترویج کتابخوانی
وی در مورد برنامههای ترویج کتابخوانی از طریق کتابشهر مشهد چنین توضیح داد: برنامهها حول محور خانواده خواهد بود، یعنی اگر برنامه کتابخوانی جمعی برگزار شود یا برنامههای دیگری طراحی شود، تلاش میکنیم با محوریت خانواده انجام شود تا از این طریق و همچنین تجمیع محصولات مفید وسالم متناسب با نیاز همه اعضای خانواده، این مجموعه را به یک پاتوق فرهنگی ومذهبی تبدیل کنیم.
مدیرعامل کتاب شهر ایران تاکید کرد: در این مسیر بنا داریم رویدادهای محلی و منطقهای را در کتاب شهر مشهد برگزار کنیم؛ از جشن امضا گرفته و رونمایی از آثار جدید تا اردوهای کتاب گردی مدارس و همچنین برگزاری مسابقات و جشنوارههای موضوعی و فعالیتهای از این دست که به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک میکنند.
وی درباره بزرگترین چالش در مسیر افتتاح کتاب شهر جدید در مشهد چنین توضیح داد: مهمترین چالشی که ما داشتیم و فکر میکنم همه فروشگاههای زنجیرهای که در حوزه کتاب و محصولات فرهنگی فعالیت میکنند با آن مواجه هستند، این است که نیروی متخصص و حرفهای برای مدیریت یک کتابفروشی تربیت نشده است.
صادقی در تشریح ویژگیهای لازم برای مدیریت خوب یک کتابفروشی گفت: نیرویی که در حوزه کتابفروشی باید فعالیت کند و بتواند یک فروشگاه را با چالشها و مسائل مختلف مدیریت کند، باید هم کاسبی بفهمد، هم اقتصاد بداند، هم با فرهنگ آشنا باشد و هم در حوزه کتاب، نوشتافزار، هدایا و صنایع فرهنگی تجربه و دانش داشته باشد. .
وی اضافه کرد: این یکی از بزرگترین چالشها است و تلاش میکنیم با طرحهای مختلف به تربیت نیروی کتابفروش کمک کنیم؛ نیرویی که بتواند به ترویج و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی کمک کند.
رویکرد تازه کتابشهر مشهد در ارائه خدمات دیجیتال و فرهنگی
مدیر عامل کتاب شهر ایران درباره زیرساختهای ارائه خدمات دیجیتال و کتابهای الکترونیکی در این مجموعه گفت: در مجموعه کتاب شهرها بنا نداریم که تقابل بین کتاب الکترونیکی و کتاب چاپی را پررنگ کنیم. به همین دلیل با سایتهای مختلفی که پادکست و کتاب دیجیتال تولید میکنند، در حال مذاکره هستیم تا استند یا تبلیغات آنها و یا نحوه اشتراک آنها در مجموعه کتاب شهرها تسهیل شود.
وی ادامه داد: در کنار این اقدامات اگر کسی ذائقهاش با کتاب چاپی هماهنگ بود، امکان خرید کتاب چاپی نیز فراهم است. بنابراین ما وارد تقابل نمیشویم.در زمینه دیجیتال هم در حال راهاندازی فضای گیمنت خانواده هستیم، بهطوری که بازیهای سالم و مفید بهصورت خانوادگی در این فضا قابل اجرا و استفاده باشد.
صادقی در مورد برنامههای تقویت فروش آنلاین کتاب شهر همزمان با افتتاح شعبه جدید در مشهد، چنین توضیح داد: شعب ما در سراسر کشور در محدوده شهر و محله خودشان اقدام به فروش آنلاین منطقهای و محلی میکنند ولی این باید توسعه پیدا کند. در حال حاضر از طریق سایتهای پربازدید فروش از قبیل باسلام، دیجیکالا و امثال آنها و همچنین بازار کتاب، ما اقدام به فروش میکنیم.
وی تاکید کرد: بنا داریم که در دفتر مرکزی، سایتی مهیا کنیم که محتوا و محصولات تمامی شعب را در اختیار عموم مردم قرار دهد. از این طریق هم تسهیلاتی برای مخاطبان فراهم میشود تا در ساعات و روزهایی که امکان خرید حضوری نیست، بتوانند از طریق آنلاین اقدام به خرید کنند.
منبع