به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن صابری مقدم، در دویستوسیوششمین جلسه اتاق فکر توسعه استان قم، در دانشگاه طلوع مهر این شهر، افزود: این ویژگیها میتوانند نقش قم را در اقتصاد ملی و منطقهای تقویت کرده و زمینهساز جذب، ذخیره و توزیع مواد غذایی و بار در مرکز کشور شوند.
صابری مقدم به بررسی موقعیت استراتژیک ایران در ترانزیت منطقهای و جهانی پرداخت و تأکید کرد که ایران بهدلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود در مسیر کریدورهای اصلی ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب، یکی از مهمترین نقاط ترانزیت کالا در جهان به شمار میآید. وی همچنین به ظرفیتهای زیرساختی ایران مانند شبکههای جادهای و ریلی اشاره کرد و افزود که ایران میتواند به یکی از منابع درآمدی پایدار در این زمینه تبدیل شود.
وی در مورد ظرفیتهای ترانزیتی ایران گفت: ظرفیت ترانزیت کشور در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون تن است و در برنامه هفتم توسعه، هدفگذاری برای افزایش این میزان به ۴۰ میلیون تن شده است. با برنامهریزی صحیح، این ظرفیت میتواند به ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تن افزایش یابد و به منبعی پایدار برای درآمد کشور تبدیل شود.
صابری مقدم در خصوص ظرفیتهای لجستیکی قم و نقش آن در شبکه حملونقل ملی نیز اظهار داشت: قم با موقعیت استراتژیک خود، میتواند به یک هاب لجستیکی سهوجهی (هوایی، جادهای و ریلی) تبدیل شود. استان قم میتواند بهعنوان کانون لجستیکی برای ذخیره و توزیع بار و مواد غذایی در مرکز کشور عمل کند.
وی همچنین از ظرفیتهای ایستگاه گارمانوری قم بهعنوان یکی از مراکز کلیدی لجستیکی کشور یاد کرد که روزانه میزبان حدود ۳۰ قطار باری است و بهعنوان هاب تعمیرات و اورهال لوکوموتیوها در کشور نیز شناخته میشود.
صابری مقدم بر اهمیت سرمایهگذاری در زیرساختهای لجستیکی و حملونقل قم تأکید کرد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی قم و نزدیکی آن به پایتخت، این استان میتواند به یک هاب لجستیکی ملی و منطقهای تبدیل شود و نقش مهمی در افزایش درآمدهای ارزی و اشتغالزایی ایفا کند.
وی همچنین به مقایسه قم با شهرهای بینالمللی مانند دبی و فرودگاه آلمکتوم پرداخت و اظهار داشت: قم با توسعه زیرساختهای خود میتواند همانند این شهرها از موقعیت جغرافیایی خود بهرهبرداری کند و جایگاه ویژهای در ترانزیت منطقهای و جهانی پیدا کند.
همچنین در این جلسه به لزوم توسعه زیرساختهای قم برای تبدیل این استان به قطب لجستیک کشور اشاره شد. ایجاد فرودگاه قم، تکمیل کمربندی جدید و تسریع در اتصال ریلی سیلو و منطقه ویژه سلفچگان از جمله پروژههایی بودند که در راستای تحقق این اهداف مطرح شدند.
منبع