به گزارش ایرنا، محمدتقی اعلمی شنبه در آیین اختتامیه مرحله استانی مناظرات دانشجویی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: مناظرات دانشجویی میتواند در طول سال از طریق نهادهای مختلف با موضوعات متنوعی ادامه یابد.
وی تاکید کرد: تعارف را کنار بگذاریم زیرا ما مسائل حل نشده بسیاری در کشور داریم که طرح آنها در قالب این گفت و گو می تواند به رفع آنها کمک کند.
وی افزود: این رویداد، نمایانگر تواناییهای علمی و اجتماعی دانشجویان بوده که میتواند فضا را برای گفتمان ملی، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و افزایش امید به آینده در نسل جوان فراهم کند.
اعلمی با بیان اینکه نقش دانشجویان در پیشبرد اهداف جامعه و تقویت وحدت ملی، بی بدیل و غیرقابل انکار است، افزود: مسابقات مناظره دانشجویی، فرصتی برای آموختن احترام به نظرات طرف مقابل فراهم میکند تا چالشها مطرح و رفع شوند.
وی تاکید کرد: امیدواریم شاهد توسعه گفتمانهای علمی و اجتماعی در سطح جامعه و دانشگاه باشیم.
باید مرز انتقاد، تهمت و دروغ را مشخص کرد
حمیده بردباری، معاون رسانه مدیرکل روابط عمومی دفتر رییس جمهور نیز گفت: نیاز امروز جامعه بیش از هر چیزی به گفت و گو و شنیدن صدای همدیگر است.
وی با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ گفت و گو، پیش نیاز وفاق ملی است، افزود: راه حل برون رفت بخشی از مشکلات در وفاق ملی است که در هیات دولت قابل مشاهده است.
وی تاکید کرد: باید بپذیریم سرمایه گذاری بنیادین ما در رشد و توسعه از مسیر گفت و گو و وفاق میگذرد و این فرهنگ باید در جامعه تقویت یابد.
بردباری اظهار کرد: نباید از انتقاد در مباحث گفت و گو بترسیم اما مرز بین انتقاد، تهمت و دروغ را باید مشخص کرده و ابتدا از خودمان شروع کنیم.
گفت و گو مبتنی بر سویه منفی و مثبت انتقادات، راهگشا خواهد بود و می تواند در نهادهای کوچکتر جامعه شکل بگیرد و حلال مشکلات باشد.
وی ادامه داد: گفت و گو مبتنی بر سویه منفی و مثبت انتقادات، راهگشا خواهد بود و می تواند در نهادهای کوچکتر جامعه شکل بگیرد و حلال مشکلات باشد.
وی افزود: فرهنگ ملی ما همیشه از فضای گفت و گو و نقد و بررسی استقبال کرده و نظامهای فرهنگی و اجتماعی میتوانند با تسری این فرهنگ در جامعه به توسعه آن کمک کنند زیرا که گفت و گو می تواند دل ها را به هم نزدیک کند و وحدت و همدلی را در جامعه گسترش دهد.
معاون رسانهای مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس جمهور ادامه داد: بخشی از مشکلات در عرصه فرهنگ به خاطر فقدان گفت و گو و عدم تسری گفتگو به رفتار عامه ما است که برگزاری چنین برنامه هایی میتواند آن را هموار کند.
دانشجویان در مناظرات دانشجویی انتقادپذیری را یاد می گیرند
علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: موضوعات و گزارههایی که در این رویداد انتخاب شدند، مسائل روز جامعه بوده و نخستین گامی که مناظره کنندگان باید موفقیت در این رویداد انجام میدادند، تحقیقات در فضای مجازی است.
وی افزود: دانشجویان پس از تحقیقات بر روی گزارههای مشخص شده متوجه میشوندکه نظرات متفاوتی وجود دارد و در همین ابتدا نیز انتقادپذیری را یاد میگیرند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص های رشد دانشجویان در مناظرات، تقویت مهارت گفتاری و نوشتاری در فضای حقیقی و مجازی است، ادامه داد: در قالب این رویدادها، شبکهای از دانشجویان ایجاد شده و باعث میشود دانشجویان از ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی رشد یابند.
فاتحی فر با بیان اینکه امسال استقبال خوبی از سوی دانشجویان برای شرکت در مسابقات وجود داشت، گفت: هر چقدر که گفتمانها و مناظرات در جامعه بیشتر شود، اثرات آن را در جامعه خواهیم دید و بهتر میشود که این گفتمانها در داخل کلاس های دانشگاهها نیز توسعه یابد.
وی تاکید کرد: امیدواریم توسعه مناظرات دانشجویی بتواند در گسترش وفاق ملی جامعه نقش ایفا کند.
خسرو کنعانی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز گفت: امسال حداکثر اعتبار لازم برای برگزاری این رویداد دانشجویی در نظر گرفته شد تا تمامی دانشگاههای استان در آن درگیر شوند.
وی افزود: امسال ۴۳ تیم چهار نفره از دانشگاههای استان در هفت مرحله از ۲۰ آذرماه تا امروز به رقابت پرداختند.
وی ادامه داد: دانشگاه های پیام نور ۱۴ تیم، تبریز ۱۲ تیم، آزاد اسلامی ۱۰ تیم، علمی کاربردی سه تیم، مراغه سه تیم و هنر اسلامی یک تیم در این رویداد داشتند.
به گزارش ایرنا، در این دور از مسابقات تیمهای دانشجویی نجوا، حلقه تعامل، پارادوکس و شهید آیت به ترتیب اول تا چهارم شدند.
منبع