در جلسه سالیانه مؤسسان و هیئت امنای حوزه خواهران مطرح شد؛
وی ادامه داد: مجموعه هیئت امناهای مدارس علمیه استان قم، از جمع خدوم، فاخر و فاضل تشکیل شده است که توانسته مسائل آموزشی، پشتیبانی و… را فراهم سازد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران افزود: امیدوارم چنین جلساتی با فاصله زمانی کمتری تشکیل شود تا با اتخاذ تصمیمات صحیح در راستای تقویت و استحکام نظام اسلامی، گام برداریم.
وی با تأکید بر اینکه برای آینده چارهجویی کنیم، افزو.د: شرایط ما و تحولات منطقهای به سرعت در حال رخ دادن است و باید مدارس فاخرتری را در عرصه آموزش و پژوهش برای رفع مشکلات پیش روی نظام ایجاد کنیم.
وی افزود: مرکز مدیریت حوزه خواهران پدیده جدیدی است لذا به مرور با رفع مشکلات رو به تکامل است؛ تقاضای ما از مدیران این است که در برنامههای علمی مدارس از نظرات هیئت امنا استفاده شود.
همچنین زهرا عزیزاللهی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم با بیان اینکه در چشمانداز 1414 مرجعیت علمی به خصوص در عرصه زن و خانواده برای حوزه خواهران ترسیم شده است، گفت: ایجاد همگرایی حداکثری از کارهایی است که حوزه استان قم در حال انجام است و تلاش میکنیم این نقش را با همکاری مؤسسان و هیئت امنا دنبال کنیم.
وی تأکید کرد: نگاه ما به هیئت امنا صرفاً مالی نیست بلکه توسعه محتوایی با بهرهمندی از علما و استادان از جمله اهداف مهم برای حوزه استان قم است.
در ادامه برخی از اعضای هیئت امنا و نمایندگان مدارس علمیه خواهران از شهرهای مختلف به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آنها به شرح زیر است:
- تدریس برخی مسائل فقهی مانند فقه حج در سطح دو درست نیست.
- برنامههای امتحانی سنختیی با دانشگاه ندارد و بیشتر شبیه آموزش و پروش است.
- کتاب الوسیط آیتالله سبحانی که متن روانتری است، در رشته اصول تدریس شود.
- روش آموزشی و اداره مدارس از دانشگاه گرفته شده است ولی به برخی لوازم آن پایبند نبودهایم.
- بحث قانون مدرسهمحوری ابلاغ شده است ولی امیدواریم به صورت جدی پیگیری شود.
- استفاده از تجربه و دانش استادان بازنشسته و تنظیم واحدهای درسی متناسب با ساعات تحصیل زیرا الان متون حجیم در تضاد با وضعیت طلاب خواهر است که دغدغه مسائل همسرداری و فرزندآوری را هم دارند.
- حوزه خواهران در ایجاد سامانه مجازی از دانشگاهها و حوزه برادران پیشتاز بوده و هست لذا خوب است برخی دروس مجازی شود.
- لزوم انعطاف در ساعات غیبت و تحصیل است همچنین تأمین ایاب و ذهاب استادان دور از مرکز.
- پذیرش حوزه خواهران طوری باشد که نیازهای مناطق محروم با بومیسازی مبلغه برطرف شود ولی الان شکل پذیرش کنونی واجد این ویژگی نیست.
- رهبر انقلاب بر تخلق حوزویان به اخلاق تأکید زیادی کردند لذا رسیدگی به تربیت و تکامل معنوی افراد باید همردیف و حتی بیشتر از مسائل آموزشی مورد توجه باشد.
- تنوع شیوههای آموزشی باید بیشتر مورد توجه باشد که از جمله آموزش غیرحضوری و نیمه حضوری. طولانی بودن سطح دو و حجیمبودن متون درسی از جمله اشکالات است.
- نظام آموزشی حوزه خیلی شبیه دانشگاه شده است و مدرکگرایی وارد حوزه شده است.
- لزوم اهتمام بر پژوهشهای کاربردی و تمرکز بر پژوهش به جای امتحان.
- رفع دغدغههای مالی مبلغان اعزامی به آموزش و پرورش.
- متأسفانه پذیرش در حوزه خواهران به سختی انجام میشود و محدودیتهای سنی و … به میزان زیادی لحاظ میشود.
- باید دروس اجتهادی در حوزه خواهران تقویت و دروس کاربردی شود زیرا رهبری فرمودند حتی شرایط برای مرجعیت زنان باید فراهم شود.
- یکی از مؤثرترین کارها در رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی از جمله عفاف و حجاب حوزه خواهران است؛ امروز مهمترین مخالفان طرح عفاف و حجاب، مردان هستند و باید محوریت را به زنان بدهیم.
- بهترین راه برای ضربه زدن به دین و جامعه هدف قرار دادن دختران است و اگر حوزه خواهران ورود قوی در این عرصه پیدا نکند، آسیبهای جدی خواهیم داشت لذا باید برای تبلیغ برنامه ویژه داشته باشیم و محور فعالیتهای دینی بحث تبلیغ دین است.
- توجه به هوش مصنوعی تا از قافله علمی دنیا عقب نمانیم.
- اهتمام به تأمین بیمه و بیمه تکمیلی اساتید.
- لزوم توجه بیشتر به قرآنمحوری .
- توجه به قرآن در همه سطوح آموزشی حوزه و لزوم بازنگری جدی در این عرصه زیرا وزنه تبلیغ قرآن و احکام است ولی وضعیت خروجیهای کنونی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست.
- کمبود حقوق استادان و کارکنان. کم توجهی به فرزندآوری در کنار تقویت بعد علمی.
- توجه بیشتر به دغدغه استادان و تأمین منابع مالی پایدار.
- مقام معظم رهبری بحث افتاء زنان را مطرح فرمودند لذا باید دروس اجتهادی حوزه خواهران به صورت جدیتر در نظر گرفته شود.
- طبق فرمایش رهبری تبلیغ در اولویت است لذا باید الزامات آن مورد توجه قرار گیرد.
- استفاده از مشورت بانوان در دستگاههای اجرایی.
در بخش پایانی این جلسه، حجتالاسلام فاضل در سخنان مجددی، گفت: مردم همواره حامیان حوزه بوده و هستند و ترکیب هیئت امنا هم برخاسته از اقشار مختلف مردمی است که همواره باید این حمایت را حفظ کنیم.
کاهش واحدهای درسی حوزه خواهران
همچنین حجتالاسلام والمسلمین رسول هاشمی، دبیر شورای سیاست گذاری حوزههای علمیه خواهران در سخنانی، گفت: در سطح دو 160 واحد خواهیم داشت که بخشی از آن گرایشی شده و از مجموعه واحدها کاسته خواهد شد.
وی در مورد منابع مالی افزود: دو کار مهم یعنی ترمیم حقوق کادر مدارس و استادان ساعتی در دستور کار بود که به دلایلی با عدم تأمین مالی روبرو شدیم.
انتهای پیام
منبع