نقل و انتقال املاک در اصفهان، تنها توسط سامانه «کاتب» قابل انجام است


به گزارش ایرنا، جواد فخاری زواره عصر روز یکشنبه در نشست خبری «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» در اداره کل ثبت اسناد و املاک اصفهان افزود: تمام اسناد مالکیت املاک استان که از سوم تیر ۱۴۰۳ صادر شده، سبزرنگ است و این املاک در هیچ شرایطی نمی‌توانند با اسناد عادی مورد معامله قرار گیرند.

وی تصریح کرد: نقل و انتقال این اسناد تنها با ثبت الکترونیکی و برخط توسط سامانه«کاتب» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قابل انجام است و این سامانه ارتباط بین مردم، دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک را تسهیل می‌کند و تمهیدات لازم برای استفاده افزون بر هشت هزار مشاور املاک استان از سامانه ثبت الکترونیک اسناد نیز فراهم شده است.

وی اضافه کرد: برای اطلاع‌رسانی در باره «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» اقدامات متعددی از جمله برگزاری جلسات آموزشی برای مشاوران املاک، نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در سطح شهرهای استان و آگاهی بخشی از طریق رسانه‌های جمعی انجام و بوروشورهای اطلاع رسانی در این زمینه نیز در دفترخانه‌های ثبت اسناد و املاک توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول؛ ساماندهی اسناد عادی و ایجاد نظم در معاملات املاک و مستغلات برای جلوگیری از جعل، کلاهبرداری، فروش مال غیر و دیگر جرایم مرتبط با این حوزه است.

مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان اضافه کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از تایید شورای نگهبان و نظر مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تاریخ سوم تیر امسال اجرایی شد.

وی یادآور شد: این قانون شامل ۱۵ ماده و تبصره‌های متعدد است و مقرر شده پس از اجرای این قانون، اسناد مالکیت املاک تنها به رنگ سبز صادر شود و از زمان اجرایی شدن آن اسناد عادی فاقد اعتبار رسمی است و معاملات این اسناد سبزرنگ نیز باید بصورت رسمی از طریق دفاتر اسناد ثبت شود.

وی یادآور شد: قانون در مورد ثبت قراردادهای پیش‌فروش ساختمان نیز الزام دارد و ثبت این قراردادها در سامانه کاتب ضروری و اسناد عادی تنظیمی در این زمینه بی‌اعتبار است و قابلیت استناد در محاکم را نخواهد داشت.

فخاری زواره تاکید کرد: بر اساس ماده سه این قانون و دستورالعمل‌های مرتبط با آن، معامله املاک تنها با تنظیم قولنامه و مبایعه نامه امکانپذیر نیست و مقرر است تمام پیش‌نویس‌های مذاکرات خرید و فروش املاک قبل از رد و بدل شدن وجه معامله از طریق سامانه کاتب به دفاتر اسناد رسمی ارسال شود و پس از ثبت و تایید توسط سازمان ثبت اسناد و املاک، ادامه روند خرید و فروش و پرداخت وجوه صورت پذیرد.

وی افزود: این قانون در افزایش شفافیت معاملات املاک و کاهش اختلافات ناشی از اسناد عادی نقش موثر دارد و با اجرای آن تمام معاملات املاک رسمی می‌شود و بسیاری از مشکلات قانونی در خصوص مالکیت املاک، جعل اسناد، کلاهبرداری، اختلافات فروشنده و خریدار و زمین‌خواری کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان داری ۴۰ اداره ثبت اسناد و املاک، سه نمایندگی ثبت اسناد و افزون بر ۸۵۰ نفر پرسنل است و در کلانشهر اصفهان ۶ اداره املاکی و سه اداره اسنادی مشغول فعالیت هستند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

یک هزار و ۳۱۹ گواهی سلامت برای صدور محصولات غذایی اصفهان صادر شد

به گزارش ایرنا، محمود اعتباری روز دوشنبه در نشست خبری «گردهمایی بزرگ صنعت غذای استان …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ