علی معروفی آرانی، پژوهشگر حوزه صهیونیسم و یهودیت در یادداشتی که با عنوان «نگاه مشرکانه یهود به سایر ادیان» در اختیار ایکنا قرار داده است تصریح میکند که دولت جعلی اسرائیل امروز بر اساس نقشههای استکبار شکل گرفته و اهداف شومی را دنبال میکند. قصۀ از نیل تا فرات و قصۀ موعد همه بهانه است تا بتوانند همه مناطق مسلماننشین را تسخیر کنند و بر سرنوشت مسلمانان مسلط شوند. ایالات متحده آمریکا هزاران کیلومتر از این منطقه فاصله دارد و باید پایگاه بسیار قوی داشته باشد تا بتواند بر جهان اسلام و امت اسلامی اشراف داشته باشد و هیچ چیز بهتر از دولت جعلی اسرائیل نیست.
متن یادداشت از این قرار است:
یهودیان که پس از ویرانی اورشلیم[بیتالمقدس در منایع اسلامی] در سراسر جهان پراکنده شدند، وحدت دینی خود را حفظ کردند و به علت آزار و شکنجههایی که در طول تاریخ به عنوان یک اقلیت نژادی و دینی میدیدند، هرگز آرزوی «ارض موعود» را از یاد نبردند و همین آرزو سبب تهاجم به سایر ادیان و مذاهب این حرکت بود.
پس از تشکیل صهیونیسم جهانی، مهاجرت یهودیان علیرغم مقررات سخت، به فلسطین آغاز شد. در پایان جنگ جهانی دوم نیز، ایده تشکیل یک دولت یهودی در اسرائیل[سرزمین فلسطین] بهطور جدی مطرح و تقسیم شدن فلسطین کلید خورد. (در حقیقت، آنها این واقعیت را که در فلسطین ملتی با تمدن اصیل و غنی ساکن است را نادیده گرفته و با اخراج روز افزون اعراب مسئله «آوارگان فلسطین» را به وجود آوردند.)
توسعهطلبی و نژادپرستی؛ شالوده صهیونیسم
صهیونیسم برای نیل به هدفش، احتیاج به نفوذ در افکار جهانی داشت. لذا از قالب یک ایدئولوژی ساده، تبدیل به یک سیستم ارتباطات پر شاخه شد. شالوده صهیونیسم بر توسعهطلبی، نژادپرستی و نفاقافکنی در میان ملل جهان نهاده شده است. این سازمان دارای مراکز اطلاعات و جاسوسی در اکثر کشورهای جهان است. مهمترین و کارسازترین حربه صهیونیسم جهانی عبارت از: بهرهگیری از رسانههای عمومی در سراسر دنیاست.(1)
یهودیان همواره در طول تاریخ ادعای برگزیدگی و برتر بودن را داشتند. همین حس باعث شده تا قوم یهود در طول تاریخ در هر جایی که سکونت داشتهاند نه تنها به زندگی آرام و مسالمتآمیز در کنار سایر اقوام بسنده نکرده، بلکه مروج خشونت و درگیری نیز بودهاند و این روحیه باعث تنفر و انزجار از یهودیان میشده است و جالب آنکه در پس این موضوع آنها همواره تلاش کردهاند تا به اهداف خود دست یابند.
در این نظام خاص یهودیان خود را یک هویت دینی یکپارچه به نام «بنیاسرائیل» میدانند که از رابطه خاصی با خدایشان برخوردارند و این خدا در آنان حلول میکند، سطح بالایی از قداست به آنان میبخشد و رهبری و راهنمایی تاریخ ملی، مقدس و منحصر به فردشان را که از خروج آنان از مصر آغاز میشود، بر عهده میگیرد.(2)
این امر میتواند تداعی کننده یک قومیت دینی باشد که تفاوت چندانی با ادیان مشرکانه حلولی ندارد؛ زیرا دین و خدا را در انحصار یک ملت واحد و دور از دسترس ملتهای دیگر قرار میدهد. بنابراین یهودیت از این دید، یک دین قومی نژادی یا قومیت دینی مقدس است که حضور معین و مشخص تاریخی و تصور آرمانی دینی را با هم در آمیخته است.
شناخت یهودیان در طول تاریخ، از آن جهت ضروری مینماید که بدانیم استبداد و استعلاء بر سایر مردم، از خصوصیات ذاتی آنهاست و با شناخت تاریخی آنان رویکرد امروزییشان را بهتر تحلیل کنیم. آنها سایرین را حتی در حد یک انسان نیز نمیدانند. از همین روی برای اثبات این برتری، و به دلیل باور قلبی آنها به این اصل، همواره از کلیه اقدامات تبلیغاتی فروگذار نکردهاند.
در سیاست خارجی اسرائیل ایدئولوژی در این رژیم بسیار پررنگ و پیچیده بوده است. به طور کلی، نگاه اسرائیل به جهان برگرفته از فرهنگ سیاسی دینی آن است. نگاهی که ریشه در تاریخ یهود و جریانات متعدد و تحولات آن دارد. هرچند رهبران کنونی اسرائیل خود را با هویت سیاسی و به عنوان تنها دموکراسی غرب آسیا معرفی میکنند، اما واقعیت موجود در سپهر سیاسی این رژیم بسیار پیچیدهتر و در هم تنیده با مسائل و تفاسیر خاص حاکمان اسرائیل از یهودیت و غیرقابل تفکیک از آن است.
ملیگرایی مذهبی یهود در رویکرد اسرائیل برای 1970 از زمان تأسیس و بهویژه از تداوم منازعات با فلسطینیان تأثیرات زیادی داشته است. این در حالی است که دین یهود از هیچ رویکردی برای درگیری با فلسطینیها طرفداری نمیکند. در طول تاریخ چند دههای اسرائیل، نظام اعتقادی یهود به عنوان نهادی قدرتمند به اتخاذ یک رفتار تهاجمی منجر شده است و در کنار آن مبنایی برای شکلگیری و عمل گروههای سیاسی قدرتمند اسرائیل بوده است؛ بهگونهای که ساختارهای اصلی و مشخصههای ذاتی جامعه اسرائیل براساس یهودیت شکل گرفته و اداره میشود.
در این راستا هرچند تفکیک احزاب اسرائیلی از منظر سیاست خارجی کار بسیار دشواری است، اما به هر تردید رهبران این احزاب که به مقام نخستوزیری میرسند نوعی از ملیگرایی مذهبی یهودی را در خط مشی خارجی آن بازتولید میکنند.
بازگشت یهودیان به ارض موعود؛ لازمه تجدید حیات معنوی اسرائیل
مهاجرت یهودیان سراسر جهان به اسرائیل امری مهم و با اهمیت در چارچوب گفتمان، یکی از مهمترین کارکرد توسعه دین سیاست خارجی آن است. خاخامهای یهودی همانند آبراهام اسحاق کوک تأثیرگذارترین تئوریستنهای صهیونیسم مذهبی، معتقد بود که همه اعتبار و حیات قوم یهود در تبعید از اتصال آنها به «ارض مقدس» نشئت میگرفت. بنابراین بازگشت یهودیان به ارض موعود لازمه تجدید حیات معنوی آنان به شمار میآید.
یهودیان یک سنت خاص سیاست خارجی مبتنی بر عرف سیاسی تاریخی دارند که به هزاران سال پیش برمیگردد و این سنت به کشور اسرائیل منتقل شده است. اما سنت سیاسی یهود در سیاست خارجی همیشه دفاعی بوده است، چه در حکمرانی و چه در دیاسپورا. قدرت به طور کلی فقط ابزاری برای دستیابی به بقا بوده است نه هدف به خودی خود و هویت ملی یهود همیشه با صهیونیسم تاریخی مرتبط بوده است. این انگارهها در طیفهای مختلف مذهبی و سیاسی ـ اجتماعی در این رژیم بازتاب داشته است.
دو گروه بزرگ مذهبی اسرائیل، یهودیان حریدی و صهیونیسمهای مذهبی یا مذهبیهای ملی. گروه اول مخالف زندگی سکولار و به شدت معتقد به شریعت یهود هستند. اسرائیلیهای سکولار هیچ نقشی برای مذهب در زندگی عمومی و سیاست قائل نیستند. احزاب در میانهای از این دو طیف جای میگیرند و بر اساس همین قرابت و دوری و نزدیکی میتوان شقوق سیاست خارجی آنها را متمایز ساخت. هالاکا به عنوان منبع شریعت یهود و شامل قوانین تورات، تلمود و خاخامها است. تلمود در نگاه یهودیان ارتدکس منبع اصلی دین است و احکام آن علیه غیریهودیان نقش مهمی در سیاست خارجی اسرائیل دارد.(3)
قانون بازگشت به سرزمین فلسطینی با این انگاره مذهبی شکل گرفته است که بر یهودیان به عنوان قوم تورات واجب است که مالکیت سرزمینهای تورات را به دست گیرد. بنابراین، دین به عنوان یک عقیده محرک اصلی این رژیم در تعامل با کشورهای دیگر است.
گفتمان مذهبی را میتوان به عنوان مهمترین عنصر برای شکلدهی به سیاست خارجی اسرائیل در نظر گرفت. یافتهها نشان میدهد که گفتمان سیاست خارجی نخستوزیران اسرائیل (از احزاب و طیفهای مختلف سیاسی) متأثر شدید از فرهنگ سیاسی دینی یهود است که بر خط و مشیهای کلان رفتار خارجی و بهویژه موضوع اساسیتر آن یعنی منازعه با مسلمانان، اعراب و فلسطینیان بازتاب دارد.(4)
به طور کلی، ادعای تشکیل اسرائیل بزرگ در سرزمین مقدس که بنا بر آیات تورات شامل کشورهای فلسطین مصر، سوریه، اردن و لبنان بوده، تأثیر مستقیمی بر سیاست خارجی این کشور نسبت به کشورهای همسایه خود داشته است. عناصر کلی سیاست خارجی اسرائیل در دوران سه نخستوزیر اخیر(شارون،نتانیاهو و ایهود باراک) تحت تأثیر عامل مشروعیت مذهبی بود، اما در این میان، سیاست خارجی اسرائیل در زمان نخستوزیری نتانیاهو بیشتر از زمان باراک و شارون بر حفظ سرزمینهای اشغالی فلسطین و کشورهای همسایه خود مبتنی بوده است تا بتواند به وعدههای کتاب مقدس تورات جامه عمل بپوشاند که تا اندازهای در این زمینه موفق شد و توانست سرزمینهای تحت اشغال خود را حفظ کند.
از نیل تا فرات بهانهای برای تسخیر مناطق مسلماننشین
دولت جعلی اسرائیل امروز بر اساس نقشههای استکبار شکل گرفته و اهداف شومی را دنبال میکند. قصۀ از نیل تا فرات و قصۀ موعد همه بهانه است تا بتوانند همه مناطق مسلماننشین را تسخیر کنند و بر سرنوشت مسلمانان مسلط شوند. ایالات متحده آمریکا هزاران کیلومتر از این منطقه فاصله دارد و باید پایگاه بسیار قوی داشته باشد تا بتواند به جهان اسلام و امت اسلامی اشراف داشته باشد و هیچ چیز بهتر از دولت جعلی اسرائیل نیست که این دولت جعلی دقیقاً نقشۀ راه آنها هستند، نقطۀ پرگاری هستند تا آنها بتوانند شعاع پرگار را روی کشورهای اسلامی تعمیم دهند.
همچنین بر اساس آموزههای دینی یهودیها و تناقضات و تفاسیر غلطی که دارند بر سرنوشت جهان اسلام امروز مسلط شوند ولی «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ». «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» هر چه اینها درباره جهان اسلام مکر و حیله کنند و نقشه بکشند، خدا وعدۀ پیروزی داده است. اگر مقاومت ادامه داشته باشد و اگر استقامت در کنار ایمان باشد مطمئناً مسلمانان در این نبرد نابرابر پیروز خواهند شد، نقشههای آنها نقش بر آب خواهد شد و به لطف الهی امام زمان(عج) ظهور خواهد کرد و تبعیض، نابرابری و ظلم را از بین خواهد برد و جهانی مملو از عدالت محقق خواهد کرد.
پی نوشت:
1- ستوارت هوور. دین در عصر رسانه. چاپ دوم 1385. علی عامری مهابادی. تهران. مرکز پژوهشهای صداوسیما
2 – قلمداد کردن ملتها و اقوام به مثابه حیواناتی که فقط آفریده شدهاند تا «قوم برگزیده» بر آنها فرمان براند.
3- مجید صفاتاج. تروریسم صهیونیستی. چاپ اول 1382. تهران
4-صفا محمود عبدالعال. ادعاهای حقوقی تاریخی در سرزمین اسرائیل. چاپ اول1387. رضوان حکیمزاده. تهران. دفتر مطالعات سیاسی بین المللی
انتهای پیام
منبع