ارتقای خدمات هتل‌داری پشتوانه صنعت گردشگری مازندران

مهران حسنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ارتباط تنگاتنگ صنایع گردشگری و هتلداری، معتقد است که گردشگری به عنوان محرک اصلی نیاز به اقامت، تقاضای مستقیم برای خدمات هتلداری ایجاد و در این راستا هتلداری به عنوان بخش زیربنایی و خدماتی گردشگری عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه صنعت هتلداری به عنوان یکی از اجزای کلیدی زیرساخت‌های گردشگری عمل می‌کند، افزود: هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارند زیرا کیفیت ارائه خدمات و امکانات آنها می‌تواند تجربه سفر را برای گردشگران بهبود بخشد یا کاهش دهد.

این پژوهشگر گردشگری گفت: وجود هتل‌های مختلف با کیفیت‌های متنوع در جذب گردشگرانی با سلیقه‌ها و بودجه‌های گوناگون موثر بوده و قطعا یکی دیگر از زمینه‌ها این است که هتل‌ها می‌توانند فرهنگ و سبک زندگی محلی را از طریق معماری، غذا و خدمات محلی به عنوان تجربه فرهنگی حاصل از اقامت به گردشگران معرفی کنند.

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور با اشاره به تاثیر صنعت هتلداری در توسعه گردشگری، از نقش اساسی آن در بهبود زیرساخت‌ها، افزایش رقابت‌پذیری با هتل‌های مدرن و خدمات حرفه‌ای گفت که می‌توانند کشورها یا مناطق را در برابر رقبا متمایز کرده و فرصت‌های شغلی گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف مانند مدیریت، خدمات مشتری، آشپزی و نظافت ایجاد کنند و طبعا افزایش گردشگران به جذب سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و توسعه هتل‌ها و اقامتگاه‌ها منجر خواهد شد.

تأسیسات مهم در توسعه گردشگری

او از دیگر تاسیسات گردشگری نیز نام برد که با هم‌افزایی آنها، توسعه گردشگری سرعت بیشتری یافته و تجربه جامع برای گردشگران فراهم می‌کنند که از جمله مراکز عرضه غذا و رستوران‌ها به‌ویژه با ارائه غذاهای محلی که بسیاری از گردشگران به دنبال تجربه غذاهای محلی هستند، مراکز خرید و تفریحی که با ارائه امکانات و خدمات متعدد تفریحی، موجب می‌شوند تا گردشگران به مدت طولانی در مقصد سفر باقی بمانند و همچنین حمل و نقل که یکی از عناصر اصلی گردشگری است و دسترسی آسان به هتل‌ها و تاسیسات و مقاصد گردشگری از طریق زیرساخت‌های حمل و نقل (زمینی، هوایی، دریایی و ریلی) حائز اهمیت است را می‌توان نام برد.

از نظر این پژوهشگر، بخش دیگری که در رونق صنعت هتلداری به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیرگذار خواهد بود، اثر آن بر صنایع مرتبط از جمله صنایع دستی و تولیدات محلی است که با افزایش گردشگران تقاضا برای خرید سوغات و صنایع دستی و تولیدات محلی افزایش می‌یابد و این امر سبب حمایت از تولیدکنندگان محلی می‌شود ضمن آنکه با نیاز این صنعت به رزرو آنلاین، ارائه تورهای مجازی و تبلیغات دیجیتال و بازخورد نظرات گردشگران، رشد فناوری‌های نوین رقم می‌خورد.

ارتقای خدمات هتل‌داری پشتوانه صنعت گردشگری مازندران

ارائه خدمات بهینه در هتل‌ها عامل بازگشت مجدد گردشگران

دبیر انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران تصریح کرد: گردشگری به عنوان محرک اصلی نیاز به اقامت، و تقاضای مستقیم برای خدمات هتلداری ایجاد می‌کند. لذاهتلداری به عنوان بخش زیر بنایی و خدماتی گردشگری عمل می‌کند و تنوع خدمات در آنها بسته به نوع گردشگری تجاری، تفریحی، سلامت، فرهنگی و … خدمات متنوعی خواهد بود.

حسنی ادامه داد: یک اصل بدیهی که در بازار برای حفظ و ارتقای کسب و کار وجود دارد، نقشی است که مشتریان وفادار در این خصوص دارند. کیفیت ارائه خدمات در هتل‌ها و تجربه مثبتی که در اقامتگاه‌ها توسط گردشگران و با درایت مدیران مراکز اقامتی ایجاد می‌شود، گردشگران را به بازگشت مجدد ترغیب می‌کند و تاثیر مستقیمی در تبلیغات شفاهی به عنوان مراجع غیر رسمی که از آن در گردشگری الکترونیک نیز با عنوان بازاریابی ویروسی نام برده می‌شود، خواهد داشت.

هتلداری، پشتوانه صنعت گردشگری

او دیگر تاثیری که صنعت هتلداری در توسعه گردشگری دارد را در این دانست که هتلداری نه تنها به عنوان پشتیبان گردشگری عمل می‌کند بلکه با ارائه خدماتی نوآورانه و هدفمند گردشگری را گسترش می‌دهد و با اصولی چون ایجاد اعتماد و اطمینان با بهره‌گیری از وجود برندهای معتبر هتلی در یک منطقه که احساس امنیت و راحتی را برای گردشگران ایجاد می‌کند و همچنین هتل‌هایی که خدمات بین‌المللی چند زبانه، غذا های بین‌المللی و امکانات رفاهی ویژه ارائه می‌دهند، جذب گردشگران خارجی را تسهیل می‌کنند.

حسنی ادامه داد: به طور قطع در این زمینه، هتل‌های سبز در عصر کنونی به عنوان هتل‌هایی که بر اصول پایداری محیط زیست تاکید دارند، در بازار گردشگری رقابتی‌تر عمل می‌کنند و مورد استقبال گردشگران علاقمند به اکوتوریسم قرار می‌گیرند.

این پژوهشگر گفت: ارائه چارچوب علمی و راهکارهای نوین برای جذب گردشگران با مزیت رقابتی در صنعت هتلداری عنوان موضوع دیگری است که به عقیده این پژوهشگر گردشگری، صنعت هتلداری در بازار رقابتی امروز با چالش‌های متعددی از جمله افزایش تقاضای گردشگران برای تجربه شخصی‌سازی شده، رقابت فزاینده از سوی پلتفرم‌های اقامتگاه اشتراکی و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی جهانی در شرایط کنونی، رویکرد علمی با تمرکز بر نوآوری، مزیت رقابتی و ارائه خدمات مشتری‌محور، اشاره کرد.

ارتقای خدمات هتل‌داری پشتوانه صنعت گردشگری مازندران

افزایش سفرهای سالانه گردشگران به مازندران

او با بیان اینکه قطعا مازندران به عنوان نخستین انتخاب گردشگران در کشور با افزایش تعداد گردشگران ورودی به استان و تنوع نیازها و خواسته‌ها و تقاضاهای میلیونی برای گذران اوقات فراغت مواجه است، گفت: بیشتر این گردشگران نیز برخلاف دوره سنتی سفر که غالبا سفرشان یک‌بار در سال بوده اما امروز به دلیل تغییر در سبک زندگی، میزان و تعداد سفرهای سالانه به‌ویژه از استان‌های همسایه و مرکز کشور که عمده جمعیت را در خود جای داده، افزوده شده است.

حسنی ادامه داد: در چنین شرایطی توجه به چارچوب‌های علمی و راهکارهای نوینی که ابزارهایی برای مزیت رقابتی و سهم‌بری بیشتر از بازار پویا و رو به رشد گردشگری را به طور قطع در پی خواهد داشت نیازمند اراده و سرمایه‌گذاری اولیه است که بخش هزینه‌بر آن در دراز مدت به عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری نیازمند اجرای این راهکارها و سایر روش‌های ابتکاری و خلاقانه به دلیل پویایی صنایع هتلداری و گردشگری خواهد بود.

او با بیان اینکه در قسمت مربوط به نوآوری در خدمات، استفاده از فناوری‌های نوین، واقعیت مجازی (VR) برای معرفی هتل‌ها و اتاق‌ها پیش از رزرو، تجهیزات اتاق‌ها به ابزارهای هوشمند برای کنترل نور، دما، سایر امکانات و … ضرورت دارد، تصریح کرد: صنعت هتلداری وظایف گسترده‌ای در جذب و حفظ رضایت گردشگران از طریق ایجاد حس امنیت و راحتی آنها و اقامت در محیطی امن و راحت، ارائه خدمات منحصر به‌فرد و فراتر از انتظار گردشگران در راستای افزایش کیفیت تجربه آنها و نیز حمایت از جوامع محلی از طریق اشتغال‌زایی و مصرف محصولات محلی به منظور پایدارسازی اقتصاد اجتماعی را برعهده دارد.

معرفی هتل‌ها از طریق داده‌های هوش مصنوعی

عضو انجمن متخصصان گردشگری کشور بیان کرد: با گسترش حوزه فناوری نوین و کسب و ارائه اطلاعات به صورت آنلاین، راهکارهای نوین و جدیدی نیز برای جذب گردشگران وجود دارد که به تناسب توسط هتل‌ها و سایر تاسیسات گردشگری می‌تواند بهره‌گیری شود؛ به‌ویژه استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌های گردشگران برای شناسایی الگوها و پیش‌بینی نیازهای آنها و تورهای مجازی برای نشان دادن امکانات هتل و معرفی جاذبه های گردشگری حائز اهمیت است.

نائب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران با توجه به ویژگی انسان‌محوری صنعت هتلداری و اینکه جامعه میزبان و مهمان تاثیر شگرفی بر یکدیگر دارند، گفت: بازخورد رفتارها و فعالیت‌های جامعه میزبان در ارزیابی از خدمات عرضه شده از سوی جامعه میزبان با استفاده از تحلیل داده‌های گردشگران به هتل‌ها کمک می‌کند تا نیازها و ترجیحات گردشگران را بهتر درک کنند، نقاط قوت و ضعف خدمات عرضه شده را شناسایی کرده و برنامه‌ریزی براساس تغییرات در تقاضای بازار و بررسی پیشنهادها براساس علاقمندی گردشگران صورت گرفته و تصمیم‌گیری لازم به عمل آید.

ضرورت ایجاد تجربه‌های متمایز در صنعت هتلداری مازندران

این پژوهشگر حوزه گردشگری در بخش پایانی گفت وگو با تأکید بر اینکه صنعت هتلداری در مازندران برای موفقیت در بازار رقابتی باید بر نوآوری، ایجاد تجربه‌های متمایز و پایدار تمرکز کند، اظهار کرد: در مازندران بسیار محدود از هتل‌ها و مراکز اقامتی هستند که با توجه به پیشرفت سریع فنوری‌های نوین، از آنها برای توسعه خدمات بهره می‌گیرند، بنابرین هتلداری در استان برتر گردشگری با فاصله گرفتن از روش‌های سنتی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، توسعه خدمات و تقویت ارتباط با جوامع محلی، می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و به یاد ماندنی را برای گردشگران فراهم کند و جایگاه خود را در بازار رقابتی تثبیت و ارتقا دهد.

این پژوهشگر حوزه گردشگری معتقد است: پیوند صنایع گردشگری و هتلداری و مهمان‌نوازی در توسعه گردشگری و تاثیر آنها بر رونق کسب و کار سایر صنایع مرتبط یکی از مهمترین عوامل توسعه گردشگری و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشورها محسوب می‌شود، این ارتباط تاثیرات گسترده‌ای بر توسعه کسب و کارهای هتل‌داری، تاسیسات گردشگری و صنایع مرتبط دارد.

ارتقای خدمات هتل‌داری پشتوانه صنعت گردشگری مازندران


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

بزرگداشت جلال شباهنگی برگزار شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جلال شباهنگی در زمینه طراحی گرافیک و نقاشی معاصر ایران …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ