سطح تاب‌آوری دانش‌آموزان پایین آمده است

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علیرضا کاظمی روز یکشنبه در گردهمایی مدیران پرورشی سراسر کشور اظهار کرد: یکی از مشکلات در حوزه آسیب‌های اجتماعی این است که سیاست‌های ابلاغی از ستاد تا مدرسه بسیار افت می‌کند و چرا که آنها راه خودشان و ما هم راه خودمان را می‌رویم.

وی افزود: اکنون ما برنامه ریزی می‌کنیم و سند می‌نویسیم اما از اجرا و تحول خبری نیست. اگر قرار باشد که اتفاقی بیفتد باید درک عمیقی از موضوع داشته باشیم و با انگیزه کار را پیش ببریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فردی ‌که دچار آسیب اجتماعی است یا از تحصیل بازمانده و دچار اعتیاد شده را چگونه می‌توان آموزش داد، تاکید کرد: باید دانش آموزان در معرض آسیب های اجتماعی شناسایی شوند.

کاظمی با اشاره به اینکه مقدمه تحصیل دانش آموزان سلامت جسم و تن است، یادآورشد: اکنون خودکشی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که باید جلوی آن را بگیریم و مدیران مدارس باید توجیه شوند که این مسئله مهم است.

وی خاطرنشان کرد: معلم برای یک عدم انجام تکلیف یا بی انضباطی باید صبور باشد و برخورد خود را با دانش آموزان تنظیم کند و شما مدیران باید خود و معلمان را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آماده کنید.

وزیر آموزش و پرورش به موضوع تفویض اختیار اشاره کرد و گفت: بنده هم امروز بسیاری از کارها را تفویض کردم، هر کدام از معاونت‌ها ماموریت خود را به درستی انجام می‌دهند اما موضوع آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است و نیاز به مداخله دارد.

کاظمی با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جوانان را به سمت بی‌هویتی می‌کشاند، عنوان کرد: ۱۵ جلسه برای آسیب‌های اجتماعی برگزار کردیم که به نقشه راه عملیاتی برسیم.

وی ادامه داد: کانون اصلی تربیت مدرسه است و همه آنچه در ذهن ماست باید به مدرسه برسد، معلمان و مدیران باید به موضوع آسیب اجتماعی از منظر اعتقادی نگاه کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حل آسیب اجتماعی نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست، اکنون ۳۲ منطقه در این رابطه به صورت آزمایشی انتخاب شده تا پس از انجام کار، اشکالات مورد بررسی قرار گیرد.

کاظمی افزود: مهم‌ترین مسئله این است که مدیر پس از واقف شدن به اهمیت یک موضوع، تحقیق دقیق از آسیب اجتماعی را باید بداند. آسیب‌های روانی را با غربالگری استخراج کنیم.

وی با بیان اینکه اطلس آسیب های اجتماعی شامل ترک تحصیل، اعتیاد، طلاق والدین و فقر است، تاکید کرد: همچنین ممکن است دانش آموزان متمول با آسیب اجتماعی و دانش آموز فقیر با سلامت کامل داشته باشیم که این موارد را نباید با هم اشتباه بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) ابزار مهم برای آسیب‌های اجتماعی است، گفت: نماد باید در شورای معاونان بررسی شود و همه مدیران و معلمان با آن آشنا شوند.

کاظمی با بیان اینکه نماد ابر سامانه هوشمند آسیب اجتماعی در کشور است، افزود: کاربران اصلی نماد معلمان ، اولیا و دانش آموزان هستند و باید انجمن اولیا و مربیان، اولیا را با نماد آشنا کنند.

وی خاطر نشان کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تمامی معاونت ها باید برنامه عملیاتی برای ۳۲ منطقه داشته باشند و باید امکانات لازم در اختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند تحول ایجاد کنند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

برنامه‌ریزی انتقال آهو به توران برای تغدیه یوزپلنگ/ لزوم تبیین مفهوم قرق برای مردم

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا ابدالی روز یکشنبه در همایش سالروز حفاظت مشارکتی از یوزپلنگ …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ