گروه فرهنگ دفاعپرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ شخصیت بزرگ و بیمانند حضرت علی (ع) بعد از وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) چنان دست نیافتنی و تکرار ناپذیر است که همه زندگی ایشان را باید معجزه دانست. شخصیتی که به تصریح روایات متعدد نفس رسولالله (ص) شمرده شده و به واسطه همین بزرگی امانتدار علم نبوی است. یکی از معجزههای زندگی آن حضرت ولادت ایشان در خانه کعبه است که هیچ کس چه قبل و چه بعد از ایشان به این افتخار بزرگ نرسیده است. این حادثه بزرگ نه تنها در منابع علمای شیعه که در اغلب منابع اهل سنت نیز به تواتر آمده است و به همین دلیل اهمیت و مستند بودن آن را اثبات میکند که در ادامه به لخشی از آن اشاره میشود.
شیخ آقابزرگ تهرانی در کتابی به نام الذریعه از کتابی به نام «علی و الکعبه» نام میبرد. در این کتاب به ۲۲ منبع از علمای اهل سنت اشاره شده که در آن به ولادت حضرت علی (ع) در خانه کعبه اشاره شده است. همچنین حاکم نیشابوری از علمای برجسته اهل سنت در کتاب مستدرک علی الصحیحین نقل میکند که حضرت فاطمه بنت اسد (س) فرزندش علی (ع) را در خانه کعبه به دنیا آورده است.
گنجی شافعی نیز در کتاب «کفایه» نقل کرده که از طریق ابن نجار از حاکم نیشابوری روایت کرده که گفته است: «امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) در مکه در خانه خدا، شب جمعه سیزدهم ماه رجب سی سال گذشته از عامالفیل متولد شد. نه قبل و نه بعد از وی، مولودی در بیتالله الحرام جز او متولد نشد و این کرامتی برای آن حضرت به خاطر مقام با عظمت او بود.
احمد بن عبدالرحیم دهلوی در کتاب «ازالة الخفاء» وشته است: «اخبار متواتر است که فاطمه بنت اسد (س) امیرالمؤمنین علی (ع) را در درون کعبه به دنیا آورد.
محمود آلوسی نیز در کتاب «شرح قصیده عینیة عبدالباقی افندی عمری» در ذیل این بیتی در مدح حضرت علی (ع) مینویسد: این که امیرالمومنین (ع) در خانه خدا متولد شده، در دنیا امری مشهور و در کتب فرقین سنی وشیعه ذکر شده است.
نورالدین علی بن محمد بن صباغ مکی، از دانشمندان معروف اهل سنت، مشهور به ابن صباغ مالکی در کتاب «الفصول المهمّه» با سلسله سند از ابن مغازلی، از امام سجاد (ع) مبنی بر ولادت امام علی (ع) در درون خانه کعبه نقل کرده است که: پیش از او کسی در بیتالله الحرام متولد نشد، و این برتری ویژه اوست از سوی خداوند برای ابراز کرامت و شرافت و شکوهمندی او.
همچنین در کتاب «تذکرة الخواص» تالیف «سبط ابن جوزی»، «مروج الذهب» تالیف «علی بن الحسین مسعودی»، «السیرة الحلبیة» نوشته «علی بن برهان الدین حلبی» به شرح ولادت حضرت علی (ع) پرداخته است.
شکفته شدن دیوار خانه کعبه که علاوه بر عظمت شخصیت خضرت علی (ع) اشاره دارد، نشان از بزرگی مقام حضرت فاطمه بنت اسد (س) دارد، منابع اهل سنت به تصریح به شکافته شدن دیوار کعبه اشاره کردهاند که به برخی از آنها اشاره میشود.
«محمد شریف خان شیروانی» در کتاب «چوتهی کتاب» به ولادت امام علی (ع) در درون کعبه و شکافته شدن دیوار کعبه و شنیده شدن صدای هاتف غیبی تصریح کرده است.
«مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی» در کتاب «ظهیر البشر» در احوال و فضائل ائمه مینویسد: «چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرفهای کعبه بیفزاید، دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد.»
«علامه حسن بن امانالله» مولوی عظیم آبادی هندی، درکتاب «تجهیز الجیش» جریان ولادت امام علی (ع) را طبق روایت «بشائر المصطفی» از یزید بن قعنب نقل کرده است.
انتهای پیام/ 161
منبع