تحریف‌زایی به بهانه تحریف‌زدایی

سمیرا مهدی‌نژادسمیرا مهدی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت میلاد حضرت امیر(ع) یادداشتی با عنوان «تحریف‌زایی به بهانه تحریف‌زدایی» در اختیار ایکنا قرار داده است که در ادامه با هم می‌خوانیم.

«مسئله‌ای که امروز و به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) بدان می‌پردازیم، این است که برخی به بهانه اینکه می‌خواهند به مبارزه با تحریف‌ها بپردازند، در لوای این پرچم و به شکلی ظریف به شبهه‌افکنی پرداخته و مسائل مسلم در تاریخ اسلام را زیر سؤال می‌برند. این افراد همواره به بهانه تحریف‌زدایی، تحریف‌زایی می‌کنند. 

یکی از تحاریفی که این افراد این روزها و در آستانه میلاد امام علی(ع) بدان می‌‎پردازند، مسئله ولادت آن بزرگوار در خانه کعبه و شکاف دیوار کعبه به این مناسبت است. آن‌ها این مسئله را زیر سؤال برده و آن را یک دروغ تاریخی می‌نامند. اولین سؤالی که در این مورد و در پاسخ به شبهات موجود مطرح می‌شود، این است که چند نقل تاریخی از شیعه و سنی کفایت می‌کند تا این مسئله برای همگان مسلم شده و به نوعی به تواتر رسیده و مسلمانان بدان معتقد شوند که این اتفاق به طور حتمی در تاریخ رخ است.

وقتی دو فرقه (شیعه و سنی) که به هر حال در مقابل و تقابل با یکدیگر قرار دارند، بر سر این مسئله اتفاق نظر دارند، واقعاً عجیب است که چه تعداد حدیث از شیعه و اهل سنت برای این افراد کفایت نکرده تا به این موضوع ایمان بیاورند؟ یعنی تعداد بالای روایاتی که بین شیعه و سنی در این موضوع وجود دارد نیز برای این افراد کفایت نکرده است. 

البته پر واضح است که شبهات این افراد برای شهوت شهرت است؛ چراکه آن‌ها به راحتی این‌گونه مسائل مسلم در تاریخ اسلام را زیر سؤال می‌برند. یکی از نکاتی که در این زمینه مطرح می‌‎شود، این است که در منابع مفصل شیعه و سنی به وضوح به موضوع میلاد امام علی(ع) در کعبه اشاره شده است. این مطلب در منابع شیعیان و به ویژه در کتاب اصول کافی، کتاب خصایص امیرالمؤمنین(ع) سید رضی(ره)، در ارشاد شیخ مفید و …  آمده است. 

در بین منابع اهل تسنن و در کتاب‌هایی مانند مستدرک علی‌الصحیحین حاکم نیشابوری نیز به صراحت به این موضوع اشاره شده است. در این کتاب آمده است که روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت‌اسد(س)، علی بن‌ابیطالب(ع) را در داخل کعبه به دنیا آورده است. همچنین، چنین موضوعی در کتاب‌های تذکرة‌الخاص، مروج‌الذهب نیز آمده است. 

کتابی با عنوان ولی‌الکعبه نوشته سیدمحمدرضا حسینی جلالی نیز از جمله منابعی است که در این زمینه می‌توان بدان اشاره کرد. همچنین، در کتاب شریف الغدیر علامه امینی(ره) که درود و رضوان خدا بر او باد نیز به صورت مفصل به این موضوع و اسناد شیعه و سنی در این زمینه پرداخته شده است. کتاب دیگری به نام مولود کعبه تألیف علامه اردوبادی(ره)، استاد علامه امینی(ره) وجود دارد که در آن تمامی اسناد ولادت حضرت امیر(ع) در کعبه گردآوری شده است. کتاب دیگری که با بیان امروزی‌تر نوشته شده است، گزارش لحظه به لحظه از ولادت علی(ع) در کعبه اثر محمدباقر انصاری است که اخیراً نیز به صورت پادکست درآمده است.

نکته دیگر اینکه این موضوع واقعا اهمیت دارد؛ چراکه پیش از امیرالمؤمنین(ع) و پس از ایشان کسی چنین شرافتی پیدا نکرده است که مولود کعبه باشد. از سوی دیگر همه چیز در ارتباط با حجت خدا اهمیت داشته و قابل تدبر است، یعنی ولادت، زمان و روز میلاد ایشان و تمامی ابعاد شخصیتی ایشان قابل تدبر است. 

شخصیت بزرگوار جناب فاطمه بنت اسد(س)

همچنین، باید در فرصتی مقتضی به شخصیت جناب فاطمه بنت‌اسد(س) نیز پرداخته شود و همگان باید بدانند که کعبه به چه دلیل و به یمن وجود چه شخصیتی شکاف برداشته است. حضرت فاطمه بنت‌اسد(س) جزء دایره استفائیه دوم هستند. دایره استفای اول افرادی هستند که خداوند آن‌ها را به عنوان نور معرفی کرده و شامل ۱۴ معصوم(ع) است. دایره استفائیه دوم گروهی هستند که شخصیت‌های منور دایره اول ایشان را معرفی کرده‌اند و جناب فاطمه بنت‌اسد(س) در این دایره قرار دارند.

درواقع کعبه برای فاطمه بنت‌اسد(س) شکاف برداشت تا ولید کعبه به دنیا آید. مانند اعجاز ابابیل که به دعای عبدالمطلب(ع) و به برکت ایشان رخ داد. کعبه در حادثه اصحاب فیل مصون ماند، اما این مصونیت به برکت دعای جناب عبدالمطلب(ع) ایجاد شد. مقام فاطمه بنت‌اسد(س) از حضرت مریم(س) نیز بالاتر است و یکی از قرینه‌های این موضوع این است که وقتی جناب مریم(س) برای تولد کلمه که همان عیسی بن‌مریم(ع) است، وارد هیکل سلیمان(ع) شد، ندا داده شد که ای مریم! از اینجا بیرون برو؛ چراکه اینجا بیت عبادت بوده و بیت ولادت نیست. اما برای جناب فاطمه بنت‌اسد(س) عکس این موضوع رقم خورد و این نشان از مقام والای ایشان دارد؛ چراکه ایشان حامل شخصیتی به نام علی(ع) است و حامل علی(ع) بودن، چنین مقامی به مادر ایشان داده است که هنگام وضع حمل خطاب به ایشان آمد که داخل کعبه شو؛ چراکه مولود تو تداخلی با بیت‌العبادة ندارد.

لذا هر کسی به هر میزانی حامل امیرالمؤمنین(ع) باشد، خداوند متعال درب‌ها را برای او باز می‌کند و درون هر کسی که به هر اندازه از حجت خدا پر باشد، تمامی زندگی مملو از برکتی عجیب خواهد شد. امیدوارم خداوند متعال به برکت وجود حضرت امیر(ع) و این ماه عزیز زندگی و ظرف وجودی مؤمنان را آکنده از  لطف و مهر و محبت و تفقد خود کند».

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

نگارش عهدنامه امام علی(ع) به مالک اشتر با خط کوفی

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مسجد کوفه، تولیت مسجد کوفه و مزارهای …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ