به گزارش ایرنا از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران چهارشنبه- ۲۶ دی ماه- از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران بازدید و درباره همکاریهای فرهنگی بحث و تبادل نظر کردند.
در این بازدید که با میزبانی امین عارفنیا مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران همراه بود، جوادی در سخنانی با اشاره به اهمیت بانک ملی اظهارداشت: امتیاز بزرگ این بانک، سابقه و خاطرهای است که مردم از آن دارند، این خاطره عمومی، سرمایه ارزشمندی است و خیلی از شرکتها در دنیا این خاطره را به قیمت گزافی میفروشند و همین موضوع میتواند کمک کند که از نو برای نسل جدید بازسازی شود.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما باید از این سرمایه مراقبت و آن را بهروز کنیم که دچار رخوت نشود، امروز اقتضائاتی دارد و شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران یک ریشه قدیمی دارد که باید آن را با تحولات روز و فعالیتهای فرهنگی جدید پیوند زد.
جوادی با بیان اینکه فرهنگ زیربنای تحولات اقتصادی در دنیاست، افزود: سرمایهگذاری در فرهنگ موجب تعالی و فرهیختگی در جامعه خواهد شد، اول فرهنگ تغییر پیدا کرد سپس توسعه در کشورها پیش آمد، اول فرهنگ تغییر کرد تا زمینه ذهنی مردم متفاوت شد و دنیای جدیدی پدیدار شد.
وی بیان کرد: سرمایهگذاری در فرهنگ، سرمایهگذاری در توسعه و اقتصاد است و شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران میتواند در حوزه فرهنگ کمکهای مختلفی کند و با همراهی و همکاری هر دو مجموعه میتوان به نتایج خوبی در تغییر فرهنگ جامعه دست پیدا کرد.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: باید نگاه مشارکتی بین دو مجموعه وجود داشته باشد و سرمایهگذاری در برخی حوزهها و موضوعات مرتبط صورت گیرد.
مروری بر تاریخ سیاسی، اجتماعی ایران
ابراهیم حیدری نیز با بیان اینکه بانک ملی بیش از اینکه یک بنگاه اقتصادی باشد، نام آن با نام ایران، فرهنگ و تاریخ ایران عجین شده است، گفت: نگاه مردم نیز به این بانک از منظر فرهنگی و تاریخی است تا یک بنگاه اقتصادی و حتی به نظرم فراتر از آن است و با نگاهی به عملکرد آن میتوان تاریخچه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در فعالیتهای گذشته تا به امروز ایران دید.
وی افزود: تاریخچه فعالیتها و اقدامات بانکی از ۸۷ سال قبل تاکنون باید در معرض دید عموم قرار داده شود و میتوان تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران را در این بانک مشاهده کرد. بنابراین باید روی پیشینه این بانک بیشتر کار کرد.
حیدری بر ضرورت راهاندازی موزه چاپ توسط بانک ملی تاکید کرد و گفت: ما در بخش خصوصی تشکلهای قدیمی بسیاری در صنعت چاپ داریم، میتوانیم با استفاده از نیروهای کارشناسی و مشورتی اقدامات مختلفی را در این حوزه انجام دهیم.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر موضوع مسئولیت اجتماعی اظهارداشت: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک ملی ایران میتوانند مجموعه فعالیتها و اقدامات فرهنگ اثرگذاری را در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق کم برخوردار و روستایی طراحی و اجرا کنند. همچنین میتوانیم در زمینه نشر دیجیتال، ظرفیتهای جدیدی در حوزه هوش مصنوعی و شرکتهای دانشبنیان به شکل مشترک ایجاد کنیم.
همکاری در حوزه فرهنگ و هنر
در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت از سال ۱۳۱۷ بیان کرد: ما در این شرکت به واسطه سابقه این بانک در تحولات معاصر برای خود رسالتی فراتر از آنچه که در اساسنامه شرکت برای نقشآفرینی در چاپ و نشر آثار مرتبط با بانک ملی درج شده، قائل هستیم.
امین عارفنیا افزود: خود را مکلف میدانیم تا به عنوان موسسهای که بخشی از هویت بانک ملی را به عنوان یکی از قدیمیترین بانکهای کشور نمایندگی میکند، بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر و ارتباطات در عرصه ملی نقشآفرینی کرده و همراه و همکار باشیم.
وی با بیان اینکه به دنبال توسعه این مجموعه و ارائه فعالیتهای فرهنگی موثر توسط این شرکت هستیم، اظهارداشت: در این مسیر نیازمند حمایت و راهنمایی هستیم، بانک ملی ایران طی سالهای قبل در حوزه فرهنگ کمتر حضور داشت و اکنون یکی از مباحث ما پررنگ کردن حضور خود در فرهنگ، هنر و اقتصاد فرهنگ است.
عارفنیا گفت: ما در حوزه فرهنگ عمومی و کتابخوانی مکلف و موظف به کمک هستیم و میتوان شرایطی ایجاد کرد که کارگروه همافزایی با کمک معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود.
در ادامه این دیدار، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از بخشهای مختلف مجموعه شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران بازدید کردند.
منبع