به گزارش ایرنا، احمد حمزهزاده روز چهارشنبه در جمع تعدادی از مدیران و فعالان واحدهای پذیرایی و گردشگری استان، افزود: گردشگری غذا یکی از مهمترین عوامل ایجاد ذهنیت مثبت در میان گردشگران است که باید تلاش کنیم با ارائه غذاهای باکیفیت، این ظرفیت را به بهترین شکل معرفی کرده و از آن برای جذب گردشگران بیشتر استفاده کنیم.
وی جایگاه ویژه غذای آذربایجان و تبریز به عنوان یک جاذبه فرهنگی را یادآوری کرد و ادامه داد: امروز در صنعت گردشگری استفاده از انواع غذاها یکی از مهمترین ابزار جذب مسافر است و تبریز به دلیل تنوع و انبوه غذاهای مختلف در فصول سال باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
حمزه زاده با تاکید بر ارتقای کیفیت خدمات در واحدهای پذیرایی و رستوران ها، اظهار کرد: واحدهای پذیرایی و گردشگری نقشی کلیدی در معرفی ظرفیتهای استان به خصوص در بخش غذا ایفا میکنند و باید با ارتقای سطح خدمات، زمینه جذب و ماندگاری مسافران را فراهم ساخت.
وی یادآور شد: در حوزه پذیرایی و گردشگری سه عامل اصلی مکان و فضا، تجهیزات و منابع انسانی نقشی اساسی در ایجاد تجربهای خوشایند برای گردشگران داخلی و خارجی دارند که در این میان نیروی انسانی توانمند و آموزش دیده، میتوان با ارائه خدمات مطلوب، رضایت حداکثری مهمانان را جلب کند.
حمزه زاده بر اهمیت ارتقای کیفیت خدمات، گردشگری غذا و جذب حداکثری گردشگران در ایام نوروز تاکید و اضافه کرد: در این راستا باید از هم اکنون فعالان حوزه گردشگری و صاحبان رستوران ها برنامه ریزی مناسب داشته باشند.
وی ضرورت تبلیغات و بازاریابی مؤثر برای معرفی ظرفیتهای گردشگری آذربایجان شرقی را مورد تاکید قرار داد و گفت: توسعه پایدار گردشگری نیازمند توجه به پایداری حضور مسافران از کشورهای مختلف است و نباید تمرکز تبلیغات تنها بر یک بازار خاص باشد.
چهار طرح گردشگری در کلیبر اجرا می شود
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی توجه به تمام مناطق استان برای جذب گردشگر را یکی از اولویت های مهم این مجموعه دانست و از صدور موافقت اولیه برای چهار طرح سرمایهگذاری جدید در حوزه گردشگری شهرستان کلیبر خبر داد و حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی را هدف اصلی این اداره کل دانست.
حمزهزاده سرمایهگذاری در بخش گردشگری را یکی از راههای اساسی توسعه دانست و افزود: با حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی، میتوان شاهد رشد زیرساختهای گردشگری و افزایش اشتغال بود.
به گفته وی احداث هتل، مجتمع گردشگری، اقامتگاههای بومگردی، ایجاد مرکز تفریحی و سرگرمی (طرح تلهکابین) و تجهیز زیرساختهای گردشگری منطقه کلیبر را از طرح های سرمایه گذای بخش حصوصی در کلیبر اعلام کرد.
حمزه زاده افزود: حضور سرمایهگذاران و ایجاد زیرساختهای گردشگری استاندارد، منطقه ارسباران را به مقصدی مطلوب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل خواهد کرد و موجب رونق اقتصادی و فرهنگی این منطقه میشود.
گردشگری غذا یا گاسترونومی تنها شامل خوردن غذا نیست؛ این طیف از گردشگری، سوغات، انواع نوشیدنیها، شیرینی، دسر و موارد دیگر را نیز در بر میگیرد. از فروشندههای دورهگرد تا رستورانهای لوکس و هر آنچه که به غذا ربط دارد در زمره گردشگری خوراک قرار میگیرند. گردشگری غذایی محدود به بررسی تخصصی غذاها توسط افراد خبره در آشپزی نیست؛ بیشتر مردم به طعم و کیفیت غذاها و نوشیدنیها توجه میکنند و برای آنها جذابیت غذا، تازگی، منحصربهفرد بودن، طعم و عطر، ارگانیک و طبیعی بودن آن اهمیت زیادی دارد؛ و در یک کلام تمام چیزهایی که فرهنگ آشپزی یک منطقه را شکل میدهد و باعث جذب گردشگر میشود.
منبع