به گزارش ایرنا، جبارعلی ذاکری روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از قطار پنج ستاره خاوران(تبریز)-مشهد، اظهار کرد: اکنون وضعیت ریلی کشور مناسب نیست و تنها یک راهکار برای رفع آن وجود دارد و آن هم بهبود وضعیت اقتصادی حمل و نقل ریلی است.
وی با بیان اینکه برای استمرار فعالیتهای حمل و نقل ریلی در کشور لازم است انگیزه برای سرمایه گذاری در این حوزه ارتقا یابد، افزود: در طول چهار ماه گذشته گام های مقدماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی در بحث باری و مسافری برداشته شده که آثار آن را در ۲ سال آینده در کشور شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه مشتاقانه به دنبال سرمایه گذاران در حوزه زیرساخت شبکه ریلی و ناوگانها هستیم، اظهار کرد: ۲ قرارداد بزرگ زیرساختی و چهار قرارداد حوزه ناوگان تا امروز به امضا رسیده و بزرگترین آن نیز با حضور وزیر راه در تهران امضا میشود.
ذاکری با بیان اینکه بخش خصوصی میتواند رسالت حمل و نقل ریلی را بر دوش بکشد، گفت: راه آهن حتی یک واگن مسافری و باری ندارد و همه واگنها به شرکت های حمل و نقلی واگذار شده و آنها وظیفه حمل و نقل دارند.
وی یکی از راه های افزایش سطح خدمات برای مسافران را وارد کردن قطارهای پنج ستاره به چرخه حمل و نقل ریلی عنوان کرد و از راه اندازی قطارهای پنج ستاره در سایر نقاط کشور از جمله یزد و بازگشت قطارهای ۲ طبقه مسیر تهران-مشهد با افزایش سرعت خبر داد.
وی از ساخت خط فرعی ریلی به شبستر خبر داد و گفت: این خط که به زودی به بهره برداری می رسد می تواند سالانه نزدیک به یک میلیون تن بار حمل کند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی تاکید کرد: بهترین راهکار برای افزایش ایمنی جادهای، انتقال بار از جاده به ریل است و قطعا در صورت تحقق این هدف از آمار کشته شدن سالانه ۲۱ هزار نفر در جاده های کشور کاسته می شود.
وی ادامه داد: امروز در مسیرهای مشخصی که بار سنگین و فوتی های زیاد دارند، برنامه ریزی داریم که طبق تعهدات برنامه هفتم با کمک بخش خصوصی و شرکت های صاحب بار اقدام به ۲ خطه کردن مسیرهای ریلی کنیم و بخشی از حمل بارهای سنگین را به سمت شبکه ریل بیاوریم.
وی خاطرنشان کرد: استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیش از ۷۰ درصد ظرفیت مازاد دارند که برای انتقال بار می توان از آنها استفاده کرد.
۲ درصد از هشت درصد رشد اقتصادی از محل حمل و نقل حاصل میشود
علیرضا نوین، رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وضعیت ناترازیها درکشور، اظهار کرد: ظرفیت حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی می تواند پیش مقدمه ای برای رفع ناترازیها باشد.
وی افزود: اگر با ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در دهه ۸۰، کل ایران را ریل گذاری می کردیم امروز از نظر انرژی و اقتصاد وضعیت بهتری داشتیم.
وی با بیان اینکه ۲ درصد از هشت درصد رشد اقتصادی از محل حمل و نقل ریلی، زمینی و مسکن حاصل میشود، گفت: امیدواریم دولت و مجلس دست در دست همدیگر بتوانند موارد پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه را دنبال کنند.
نوین افزود: تعداد ۵۵۰ لوکوموتیو، ایجاد هزار کیلومتر ریل برقی، افزایش ۳۰ درصد سرعت حمل و نقل باری و مسافربری و بهسازی و بازسازی ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی در طول برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است.
وی تاکید کرد: عدم اتصال ایستگاه خاوران به تبریز، پروژه اتصال ریلی به اروپا را ناقص می گذارد و امیدواریم اتصال به چشم ثریا فراموش نشود.
وی ادامه داد: بخش خصوصی امروز آماده است تا قطار مسیر ایستگاه تبریز به مشهد را هم پنج ستاره کند، همان طور که قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه و تبریز-بازرگان با مشارکت بخش خصوصی دنبال می شود.
علیرضا سلیمانی، مدیرکل راه آهن آذربایجان نیز اظهار کرد: یکی از افتخارات راه آهن، خدمت به زائران امام رضا(ع) است و امروز نیز درماه رجب، آستانه بعثت رسول گرامی اسلام(ص) و دهه فجر شاهد راه اندازی قطار پنج ستاره خاوران(تبریز) به مشهد هستیم.
وی افزود: پیش از این ۲ قطار شامل قطار سه ستاره و چهار ستاره در مسیر تبریز-مشهد داشتیم که اخیرا قطار سه ستاره به چهار ستاره ارتقا یافته است.
وی ادامه داد: مسیر ریلی مراغه به تهران نیز قطار ۶ خوابه بدون تهویه داشت که از اول دی ماه به واگنهای چهار تخته سه ستاره تهویه دار تبدیل شده است.
سلیمانی گفت: مسیر ریلی تبریز-جلفا نیز که دارای واگنهای اتوبوسی بود با واگنهای خواب جایگزین شدهاند.
وی افزود: مسیر ریلی تبریز به دانشگاه شهید مدنی به عنوان اولین دانشگاه متصل به شبکه ریلی کشور دارای ۲ قطار به صورت پنج سرویس بوده که ۲ واگن جدید به قطار اتوبوسی این مسیر اضافه شده است.
وی خاطرنشان کرد: اتصال ایستگاه قطار خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز به عنوان حلقه مفقوده کریدور شرق به غرب امیدواریم با مساعدت راه آهن جمهوری اسلامی تکمیل شده و بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.
منبع