گردشگری؛ پُلی برای صلح جهانی

مهران حسنی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مازندران، با اشاره به هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران که هفته آخر بهمن‌ماه جاری برگزار خواهد شد، نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری را به ویژه در کشورهایی با پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی مانند ایران عامل مهمی دانست که از دل آن تصویر واقعی ملت‌ها و تقویت دیپلماسی عمومی به عنوان خروجی مهم این رویدادها بیرون می‌آید.

وی ادامه داد: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران در شرایطی برگزار می‌شود که فضای رسانه‌ای بین‌المللی به دلیل ایران‌هراسی تصویر تحریف‌شده‌ای از کشور ما ارائه می‌دهد و این نمایشگاه می‌تواند بستری برای مقابله با این تصویرسازی نادرست و بازسازی اعتماد جهانی باشد.

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران، ارتباطات بین‌المللی را یکی از اهداف کلیدی نمایشگاه‌های گردشگری عنوان کرد که می‌تواند از طریق تعاملات چند جانبه، انعقاد توافق‌نامه‌ها و تبادل فرهنگی میان ملت‌ها تحقق یابد، همچنین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با محوریت «صلح و گردشگری» می‌تواند الگویی از تعاملات مسالمت‌آمیز و هم‌زیستی فرهنگی را به جهان ارائه دهد.

این پژوهشگر گردشگری گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه گردشگری تهران در ابتدای سال ۲۰۲۵ که شعار سال آن از سوی سازمان جهانی توریسم «گردشگری و تحول پایدار» تعیین شده است باید یادآور شد که شعارهای تعیین‌شده از سوی (UNWTO) در واقع اهداف و اولویت‌های کلیدی صنعت گردشگری در همان سال خاص را مشخص می‌کند، این شعارها راهبردهایی را برای توسعه گردشگری پایدار، افزایش آگاهی عمومی و تمرکز بر چالش‌های جهانی و منطقه‌ای ارائه می‌دهند.

حسنی تصریح کرد: با این حال استفاده از این شعارها و مفاهیم مرتبط با آنها محدود به همان سال نیست و می‌توان از آنها در برنامه‌های اجرایی و عملیاتی سال‌های آینده نیز بهره‌برداری کرد، این موضوع دلایل متعدد و مختلفی دارد؛ از جمله اینکه شعارهای ( UNWTO) اغلب بر موضوعاتی تمرکز دارند که نیازمند تلاش‌های پایدار و برنامه‌ریزی بلندمدت هستند، شعارهایی مانند گردشگری و توسعه روستایی یا گردشگری پایدار بیانگر چالش‌های است که به سرمایه گذاری، همکاری‌های بین‌المللی و سیاست‌گذاری‌های بلندمدت نیاز دارند بنابراین کشورهای عضو می‌توانند این شعارها را به عنوان چارچوبی برای هدایت برنامه‌های چندساله خود به کار بگیرند.

گردشگری؛ پُلی برای صلح جهانی

سازمان جهانی گردشگری و تلاش برای صلح و امنیت

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران، انعطاف‌پذیری در استفاده از شعارها را دلیل دیگر عنوان کرد و اینکه هر کشوری می‌تواند براساس نیازها و اولویت‌های خود از مفاهیم این شعارها در سال‌های آینده نیز بهره‌برداری کند، اگر شعاری مانند گردشگری و صلح در یک سال خاص مطرح شده است، کشورها می‌توانند برای توسعه برنامه‌های دیپلماسی گردشگری و کاهش تنش‌های بین‌المللی همچنان از این شعار در سال‌های آینده الهام بگیرند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر آنکه بسیاری از شعارهای UNWTO با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد همسو هستند و از آنجایی‌که این اهداف تا سال ۲۰۳۰ در اولویت جهانی قرار دارند لذا مفاهیم شعارهای سازمان جهانی گردشگری نیز قابلیت تداوم و بسط در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت را دارند.

این کارشناس صنعت گردشگری با بیان اینکه کشورها می‌توانند با استفاده از شعارهای گذشته در برنامه‌های اجرایی و عملیاتی نشان دهند که به موضوعات جهانی و چالش‌های مشترک متعهد هستند؛ این رویکرد را سبب تقویت دیپلماسی گردشگری و بهبود روابط بین‌المللی عنوان کرد.

حسنی اظهار کرد: در نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌توان با بهره‌گیری از این شعارها، تصویر واقع‌بینانه‌ای از امنیت ایران ارائه داد و بر مهمان‌نوازی و فرهنگ غنی ایران تاکید کرد که نمایانگر صلح‌طلبی ملت ایران است، همچنین به مقابله با تبلیغات منفی ایران‌هراسانه در فضای بین‌المللی پرداخته و اعتماد گردشگران خارجی را جلب کرد.

گردشگری؛ پُلی برای صلح جهانی

نمایشگاه گردشگری تهران؛ فرصتی در تقویت دیپلماسی عمومی و فرهنگی

وی با یادآوری اینکه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، نخستین نمایشگاه در این سطح در دولت چهاردهم است و در دهه سوم بهمن‌ماه جاری برگزار می‌شود، معتقد است؛ با توجه به تاکیدات رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شروع کار دولت مبنی بر رفع ایران‌هراسی در نزد جهانیان، این نمایشگاه را بستری مناسب برای تقویت دیپلماسی عمومی و فرهنگی دانست و اینکه از شعار گردشگری و صلح (شعار سال ۲۰۲۴ سازمان جهانی گردشگری) می‌توان از ظرفیت نمایشگاه به عنوان سکویی جهت تقویت ارتباطات بین‌المللی با میزبانی از نمایندگان کشورهای مختلف و ارائه فرهنگ ایران به آنها، سوءتفاهم‌های موجود را کاهش داد.

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران ادامه داد: همچنین به طور قطع در این نمایشگاه ابتکارهای ایران در زمینه گردشگری پایدار، تعاملات فرهنگی و همزیستی اقوام ایرانی به عنوان دستاوردهای صلح‌طلبانه ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

گردشگری؛ پُلی برای صلح جهانی

ایران الگوی گردشگری صلح‌محور

این پژوهشگر حوزه گردشگری در پاسخ به این سوال که یکی از مهمترین کارکردهای گردشگری در کشور ما مقابله با ایران‌هراسی است و چگونه می‌توان روی این موضوع تمرکز کرد، گفت: از آنجایی‌که ایران‌هراسی عمدتا به واسطه تبلیغات منفی و روایت‌های تحریف‌شده از طریق رسانه‌های بین‌المللی ایجاد و تقویت می‌شود بنابراین می‌توان با استفاده از شعار گردشگری و صلح روایت متفاوتی از ایران به عنوان یک مقصد امن و صلح‌دوست ارائه داد؛ از جمله با برگزاری تورهای رسانه‌ای برای خبرنگاران و بلاگرهای بین‌المللی که تجربه شخصی آنها می‌تواند در تغییر این تصویر موثر بوده و داستان‌های موفق گردشگران خارجی که به ایران سفر کرده و بازدید داشتند را به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان هجدهمین دوره برگزاری نمایشگاه تهران را به عنوان «الگوی گردشگری صلح‌محور» از طریق معرفی برنامه‌هایی که از تنوع فرهنگی و طبیعی برای تقویت صلح و توسعه استفاده می‌شود و هم‌زیستی اقوام و مذاهب و احترام به فرهنگ‌های مختلف در ایران را به نمایش گذاشت یا اینکه می‌توان بخش ویژه‌ای در نمایشگاه با محوریت گردشگری و صلح با غرفه‌هایی که داستان‌های مرتبط با صلح، همزیستی و تاریخچه تعاملات فرهنگی ایران و ایرانیان را به نمایش گذاشت، ایجاد کرد.

گردشگری؛ پُلی برای صلح جهانی

مازندران غنی از همبستگی اقوام و صلح فرهنگی

دبیر و نایب رییس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران با اشاره به اینکه مازندران با طبیعت زیبا، فرهنگ غنی و تاریخچه‌ای طولانی از تعاملات انسانی یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در ایران است، گفت: غرفه استان مازندران در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران می‌تواند با بهره‌گیری از شعار گردشگری و صلح به عنوان بستری برای معرفی ظرفیت‌های استان و تقویت دیپلماسی عمومی عمل کند.

وی ادامه داد: این غرفه با طراحی جذاب، محتوای فرهنگی و تاریخی و تاکید بر تعاملات صلح‌آمیز می‌تواند پیام صلح و دوستی مردم مازندران را به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی منتقل کرده و تاثیر ماندگاری بر ذهنیت آنها بگذارد.

حسنی یادآور شد: استان مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخی خود محل سکونت اقوام و گروه‌های متنوعی از مازندرانی‌ها (طبری‌ها)، گیلک‌ها، ترک‌ها (آذری‌ها)، کردها، بلوچ‌ها و … است که هم‌زیستی و تعامل میان آنها به عنوان الگویی از همبستگی و صلح فرهنگی شناخته می‌شود، بنابرین این تنوع قومی می‌تواند در راستای شعار گردشگری و صلح به عنوان یکی از نقاط قوت استان مطرح شود. همچنین این تنوع قومی به خوبی نشان‌دهنده قدرت گردشگری فرهنگی در تقویت ارتباطات انسانی و ترویج صلح و هم‌زیستی است.

به گزارش ایرنا، هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

گردشگری؛ پُلی برای صلح جهانی


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

«ساعر ۵»؛ روایت مستندگونه از مقاومت در یک نمایش میدانی

نمایش میدانی «ساعر ۵» به کارگردانی امین زندگانی در کنار تمام ویژگی‌های چشمگیر خود، یک …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ