سعیدی نژاد: حل مسئله در مقیاس ملی، رویکرد اصلی نهضت پیشرفت بانوان است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان با بیان اینکه رویکرد ما در نهضت پیشرفت حل مسئله در مقیاس ملی است، گفت: آنچه امروزه عنصر مفقوده کشور ماست، حلقه‌های میانی راهبر است، ما شاید هسته‌های آتش به اختیار و جریان‌های پراکنده مردمی داشته باشیم، اما چون حلقه‌های میانی راهبر را نداریم این هم افزایی برای حل مسئله شکل پیدا نمی‌کند.

نشست تبیین اقدامات معین‌های فرهنگی و اجتماعی بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان، ششم بهمن ماه با حضور عاطفه سعیدی نژاد، رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان در اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان در ابتدا با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: در این جلسات به دنبال این هستیم که از صفر تا صد مبانی نهضت پیشرفت بانوان و آنچه امروز می‌خواهیم انجام دهیم را ارائه کنیم و بالاخص به تفاوت‌هایی که در فضای نهضت در راهبردهای عملیاتی ایجاد شده بپردازیم.

وی اظهار کرد: نگاه ما از ابتدا در نهضت پیشرفت بانوان این بود که این جریان باید به صورت مردمی پیش رود و از مدل تعاملی با نیروی انسانی تا مدل حمایتی در فعالیت‌ها، شکل کار مردمی بوده و هست. به مرور این ضرورت احساس شد که ما باید بتوانیم حلقه میانی واسط بین حاکمیت و مردم برای همراه کردن جریان مردمی با ظرفیت‌های بزرگ حاکمیتی باشیم. در این راستا لازم است قدرت ارتباط‌گیری خودمان را با مخاطب عام توسعه دهیم.

سعیدی نژاد افزود: این افزایش قدرت هم در مدل کار و هم بعضاً در نیروی انسانی است، یعنی بعضی از نیروهای انسانی به دلیل پیش زمینه‌های ذهنی خودشان و پیش زمینه‌هایی که محیط نسبت به آنها دارد قدرت جذب خیلی‌ها را ندارند و ما برای اینکه کار مردمی انجام دهیم به نیروهای جدیدی نیاز داریم.

نهضت پیشرفت با اقتضائات جامعه باید تغییر و تحولاتی داده شود

وی عنوان کرد: آنچه امروز برای ما مهم است اینکه تصویر و تفسیری که از نهضت پیشرفت داریم و راهبردها همان راهبردهایی است که در کتاب نهضت پیشرفت بانوان آمده است. از ابتدا نگاه ما این گونه بوده که آنچه پیش روی ما قرار می‌گیرد، نقشه پیشرفت کشور است و به یک معنا پیشرفت ایرانی اسلامی است و متناظر برای شکل‌گیری این پیشرفت‌ها یکسری راهبردهای اولویت دار در واقعیت امروز جامعه شناسایی کردیم، این ها همان مواردی است که چهار سال قبل به آنها رسیدیم، اما اینکه در میدان عمل با چه زبان و ادبیات و چه عملیاتی این کار را پیش ببریم در طول زمان با اقتضائات جامعه باید تغییر و تحولاتی داده شود تا به روز باشد و قدرتی در شبکه سازی برای خود ایجاد کند.

رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان گفت: در نهضت پیشرفت بانوان باید توجه داشته باشیم که به دنبال کار بزرگ گفتمانی هستیم، به عنوان مثال اعیاد و ماه رمضان و غیره مهم هستند که درواقع مناسبتی دیدن فعالیت‌های فرهنگی است، ما می‌خواهیم اولاً بدانیم امروز جامعه اسلامی در چه نقطه‌ای قرار دارد و چه مشکلاتی دارد و فهممان را از مسائل، ملی کنیم بعد این مناسبت‌ها و فرصت‌های ارتباطی که داریم بستری بدانیم برای حل مسأله و ارتباط‌گیری با مخاطب، لذا رویکرد ما مسأله محور است.

وی بیان کرد: یکی از مواردی که برای ما مهم بوده و تفاوت ایجاد کرده این است که رویکرد ما در نهضت پیشرفت حل مسأله در مقیاس ملی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی آنجا که بحث حلقه‌های میانی را مطرح کردند، برخی مصادره به مطلوب کردند و گفتند ایشان به همین اقدامات ما اشاره می‌کنند. بحث ضرورت حلقه‌های میانی بعد از بیانیه گام دوم مطرح شد که اگر کسی با نگاه دقیق این موضوع را مورد مطالعه قرار دهد متوجه می‌شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی به یک جریانی از حلقه‌های میانی اشاره می‌کنند، یعنی حلقه‌های میانی را طیف بندی می‌کنند، اما در این طیف‌ها از کارگروه‌های معمولی شروع می‌کنند و در نهایت به جنس حلقه‌های میانی راهبر اشاره می‌کنند که راهبری و هم افزایی جریان‌های مردمی را برعهده دارند.

حلقه‌های میانی راهبر عنصر مفقوده کشور ماست

سعیدی نژاد افزود: آنچه امروزه عنصر مفقوده کشور ماست، همین حلقه‌های میانی راهبر است، یعنی ما شاید هسته‌های آتش به اختیار و جریان‌های پراکنده مردمی داریم اما چون حلقه‌های میانی راهبر را نداریم این هم افزایی برای حل مسأله شکل پیدا نمی‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از عرصه‌های به شدت متراکم از جهت وجود جریان‌های مردمی، عرصه تربیت است. این همه دغدغه مند داریم که مدرسه اسلامی راه اندازی کرده اند، اما در نهایت چقدر کنش این افراد به نفع نظام جمهوری اسلامی و به نفع آموزش و پرورش تمام شده است؟ تقریباً نزدیک به هیچ. اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته در جمع فعالان تربیتی ماجرای عدالت آموزشی و برنامه ریزی برای مدارس دولتی را مطرح کردند یک درد بزرگ امروز در نظام اسلامی است. صرف حضور فعالان و صرف کنش‌های متنوع و پراکنده مسأله را حل نمی‌کند اولاً باید درک مسأله در مقیاس ملی باشد، زیرا الگوی مدارس غیر دولتی قابل اجرا در مدارس دولتی نیست.

سعیدی نژاد گفت: نهضت پیشرفت بانوان در نقطه حلقه میانی راهبر قرار دارد و نگاهش این است که زن ایرانی امروز با استعداد و ظرفیت و توانش چه نقش آفرینی ویژه ای می‌تواند داشته باشد، لذا ظرفیت‌هایی مانند معلم یار و خاندان یار هم با فهم نقشه پیشرفت کشور و هم با فهمی از ظرفیت‌های زنانه است. برداشت ما این است که اگر زن امروز نقش درست و واقعی برای تحقق پیشرفت کشور به خود بگیرد عملاً در مسیر هویت بخشی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد یکی از حلقه‌های مفقوده در جامعه ما نبود فضای مناسب برای کنشگری جدی و مؤثر بانوان است. لذا سعی شده طرح‌ها مبتنی بر فهم پیشرفت کشور، اقتضائات پیشرفت و اقتضائات جامعه زنانه باشد. ما در واقع به دنبال حل مسأله در مقیاس ملی هستیم و در این زمینه یکی از واقعیت‌ها که به دنبالش هستیم الگوی مردمی حل مسأله است. این الگوی مردمی یعنی کارسپاری بزرگ ملی و باید بستر برای حضور مردم فراهم شود.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در جامعه این است که اندازه مسائل فرهنگی را درست نمی‌دانیم در صورتی که یکی از واقعیت‌های ضروری است. متأسفانه برای فضای فرهنگی نگاه مهندسی وجود ندارد، در صورتی که سالهاست رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده اند که مهندسی فرهنگی را جدی بگیرید. لذا تلاش ما در نهضت پیشرفت بانوان این بوده که با مباحث محتوایی که به عنوان مباحث مبنایی داشته ایم، اولاً ریشه شناسی عمیق نسبت به مسائل داشته باشیم و بعد نگاه کلان نسبت به وضعیت کنشگران حل مسأله داشته باشیم.

به گفته رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان، جریان حلقه میانی قرار است مسیری باشد که نشان دهد آنچه ما فکر می‌کردیم کلاً بر عهده حاکمیت است، این گونه نیست و خیلی از مسئولیتها به مردم سپرده شود و حاکمیت راهبر مسأله باشد و زیرساختها را فراهم کند. درواقع این حلقه میانی هم از خود مردم است.

«مدرسه زندگی» درواقع جهاد تبیین چهره به چهره است

سعیدی نژاد عنوان کرد: رکن دیگر، «مدرسه زندگی» است که ناظر به انواع آموزش‌هایی است که این فضای خانوادگی و خاندانی به آن احتیاج دارند. مجموعه کلاس‌ها و آموزش‌هایی که با نگاه درست و اسلامی در فضای سبک زندگی اسلامی قرار است ورود پیدا کند با عنوان مدرسه زندگی تعریف کرده ایم. این درواقع جهاد تبیین چهره به چهره است. یک عرصه دیگر با عنوان جهاد تبیین مجازی نیز تعریف کرده ایم که در قالب طرح حرف آورد تعریف شده است. یکی از مواردی که کمتر در آن ورود داشته ایم فضای مجازی بوده و هست. نگاه ما این است که گفتمان مؤثر و هم افزایی در این زمینه صورت پذیرد.

وی بیان کرد: در حرف آورد برای افراد دوره آموزش رسانه‌ای برگزار می‌شود که معمولاً پرهزینه است اما ما سعی می‌کنیم رایگان یا با هزینه کم برگزار کنیم تا افراد وارد میدان شوند و حرکتهای مؤثر را شکل دهند. در حرف آورد مدل کار این گونه است که در مناسبت‌های ملی و مذهبی، موضوعی در نظر گرفته می‌شود و از بانوان درخواست می‌شود در باره موضوع خاصی صحبت کنند و فیلم یا پادکست را برای حرف آورد ارسال کنند و به مرور عضو باشگاه حرف آوردی می‌شوند و فرصتهای مختلف برای این افراد شکل داده می‌شود. نگاه ما این است که حرف آورد جایی باشد که بانوان بی دغدغه و راحت بتوانند مطالبات به حق خود را مطرح کنند و این محصولات فرصت پیگیری را فراهم می‌کند.

رئیس بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان گفت: امروز مخاطب مؤثر که از سطح مخاطب می‌تواند جلوتر رود و در لایه اثرگذاری بنشیند دختران نوجوان هستند. بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم که بالغ بر ۸ میلیون نفر نوجوانان دختر به عنوان قشر مستعد در حوزه عفاف و حجاب هستند و این شد که تصمیم گرفتیم طراحی‌هایی در حوزه دختران داشته باشیم و به نظام جامع طراحی در حوزه دختران رسیدیم. در این زمینه حتی پیشنهاداتی به حاکمیت داریم. یکی از مواقف بزرگ برای ارتباط‌گیری با نوجوان مدرسه است که مبدا قوی برای کار فرهنگی به شمار می‌آید و ورود ما در این حوزه از دریچه علمی و آموزشی است.

طرح‌های مهم نهضت پیشرفت در حوزه دختران نوجوان

وی با بیان اینکه شبکه «معلم یار»، شبکه ای است که ناظر به کار نوجوان شکل پیدا کرده، اظهار کرد: این شبکه دو مدل آموزش دارد که شامل مباحث علمی آموزشی و فرهنگی تربیتی است. با توجه به اینکه ممکن است برخی اقدامات در فضای مدرسه قابل پیگیری نباشد فضایی به عنوان نظام جامع تربیت در حوزه دختران در نظر گرفته ایم که این محیط به نام آکادمی مریم شکل پیدا کرده است.

سعیدی نژاد افزود: همچنین طرح‌های راهبردی در حوزه دختران در نظر گرفته شده، از جمله طرح رفیقانه (همراه سازی عموم مخاطبان با ایجاد فرصت تفریح سالم در فضای رفاقتی)، بر اساس مطالعات علمی ثابت شده گروه‌های جمعی فرصت رشد عاطفی را فراهم می‌کند. برای حاکمیت نیز در این زمینه پیشنهاد داریم که کارت تفریح برای این گروه در نظر بگیرند یعنی سرانه تفریح تعریف کنیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از طرح‌ها «دختر آینده ساز» است. یکی از ویژگی‌های سن نوجوانی خیال پردازی است که واقعیت مهم برای رشد نوجوان به شمار می‌آید. اگر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و آینده درخشانی متناسب با ظرفیت و استعداد نوجوان و واقعیت جامعه برایش شکل پیدا کند کمک بزرگی به نوجوان کرده ایم. یکی از موضوعات مهم برای ما بحث تخصص در نوجوانی است که مامن اصلی برای رفع دیگر نیازهایش خواهد بود. در این زمینه آمادگی این را داریم که در کل کشور مدل الگویی که شکل گرفته پیاده شود.

سعیدی نژاد تصریح کرد: در سایت rafiqaneh.ir رویدادی با عنوان «فردامون» فعال است. هر دانش‌آموز می‌تواند در این سایت وارد شود و ثبت نام کند و در نهایت کارنامه برای او صادر می‌شود که کارنامه خودشناسی است با این اقدام کمک می‌کنیم نوجوان دارای مأموریت شود. «دختر پیشرو» نیز از دیگر طرح هاست. ما باید ناظر به الگوهای مؤثر دخترانه گفتمان سازی داشته باشیم. ما دختران برجسته و فرهیخته در حوزه‌های مختلف داریم که باید معرفی کنیم.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

حماس زنده و بالنده است

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ