استحکام بدنه خودروهای داخلی همچنان صفر است

گروه جامعه دفاع‌پرس: «استحکام بدنه خودروهای داخلی همچنان صفر است»، این جمله‌ای که سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا طی روزهای گذشته به آن اشاره کرد.

استحکام بدنه خودروهای داخلی همچنان صفر است

یکی از گلایه‌هایی که همواره رئیس پلیس راهور فراجا طی چندسال گذشته بر آن تاکید داشته است موضوع ایمنی خودرهای ساخت داخل است، موضوعی که بارها در محافل مختلف و به بهانه‌های مختلف مطرح شد اما همچنان خوردهای سازان گویی «همچون کبک سرشان را زیر برف» است.

در ادامه بخش‌هایی از مصاحبه‌های سردار حسینی در این خصوص می‌خوانیم: 

اگر خودروهای تولید داخل قابلیت فرار از حادثه یا کاهش خسارات و جراحات حتماً ما با آمار بسیار کمتری در خصوص تصادفات ناشی از نقص فنی و نداشتن ایمنی و استاندارد خودرو مواجه بودیم

سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص سهم وسایل نقلیه فرسوده در تصادفات ناشی از نقص فنی خودرو، با تأکید بر اینکه تأثیر بسیار زیاد کیفیت خودرو و نقص فنی آن با علل مستقیم و غیر مستقیم مربوط به حوزه تصادفات، افزود: اگر خودروهای موجود استاندارد بودند و در حالت مطلوب‌تری از سطح فعلی قرار داشتند، حتماً می‌توانستند از وقوع و شدت حوادث رانندگی بکاهند.

وی با اشاره به اینکه یک باور اشتباهی که در خودروسازان داخلی شکل گرفته و به آن بسیار پایبند هستند، این است که می‌گویند طبق آمار پلیس بر اساس کروکی‌های تنظیم شده، تنها 5 درصد از تصادفات به وقوع پیوسته به علت نقص فنی خودرو بوده است که البته، پلیس راهور این رقم و این نظر را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد، اظهار کرد: اغلب تصادفات رخ داده، آنهایی هستند که اگر خودروها قابلیت فرار از حادثه یا کاهش خسارات و جراحات بعد از وقوع را داشتند، حتماً ما با آمار بسیار کمتری در خصوص تصادفات ناشی از نقص فنی و نداشتن ایمنی و استاندارد خودرو مواجه بودیم.(۱۴۰۱/۰۸/۲۳)

بهبود کیفیت خودروها مساوی است با نجات جان مردم 

سردار سید تیمور حسینی رییس پلیس راهور فراجا در یادداشتی به موضوع ضرورت بهبود ایمنی خودرو و نجات جان مردم بر موظف بودن آحاد مردم و حاکمیت از دست‌اندرکاران تولید داخلی بر اساس منافع ملی بر ضرورت ارتقا کیفیت خصوصاً در بخش ایمنی تاکید می‌شود نباید هیچ سیاستی حتی ایجاد اشتغال بر حفظ جان مصرف کنندگان برتری یابد و فصل‌الخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است که در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ فرمودند: با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور کیفیت خودرو‌ها خوب نیستند مردم ناراضی‌اند و درست می‌گویند و حق با مردم است.  (۱۴۰۳/۰۸/۲۷)

وزارت و سازمان ملی استاندارد مسئول ارتقای ایمنی خودروها

رئیس پلیس راهور به انتقادات جدی از وضعیت خودروسازی داخلی و ضرورت اصلاحات ساختاری در این صنعت پرداخت و در ادامه تأکید کرد: مسئولیت ارتقای ایمنی خودروها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان ملی استاندارد است و از این دستگاه‌ها درخواست می شود که در این زمینه اقدام فوری انجام دهند. پلیس همچنان پیگیر مطالبه جدی خود در خصوص ارتقای ایمنی خودروهای داخلی است و از مسئولان درخواست دارد که نسبت به این مسئله پاسخگو باشند. (سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳)

رئیس پلیس راهور: باوجود افزایش قیمت، امیدی به ارتقاء ایمنی خودروهای داخلی ندارم 

سردار «سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، در پاسخ به این سوال که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مطلبی به ایمنی پایین خودروهای تولید داخل اشاره کرده و با توجه افزایش قیمت خودرو طی روزهای گذشته آیا شاهد ارتقا ایمنی این خودروها هم خواهیم بود، اظهار داشت: تجربه نشان داده است که افزایش قیمت خودروها هیچوقت هیچ ربطی به ارتقا ایمنی آن‌ها نداشته است. 

سردار حسینی افزود: معمولا افزایش قیمت خودرو بر اساس افزایش قیمت مواد اولیه همچون فولاد، پلاستیک و … است و خیلی امیدوار نیستیم که این افزایش قیمت باعث شود که تغییر محسوسی در ایمنی خودروها ایجاد شود. (۰۵ آذر۱۴۰۳)

به خودروسازان پیشنهاد میدهم خودشان و خانواده هایشان از پایین ترین مدل خودروی تولید داخل استفاده کنند

علی رغم گلایه‌های سردار حسینی رئیس پلیس راهور از سال ۱۴۰۱ و با توجه به چندین برابر شدن قیمت خودروها اما کیفیت و ایمنی خودروها افزایش پیدا نکرد تا جایی که سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی با گلایه از وضعیت بد ایمنی خودروهای داخلی گفت: به خودروسازان پیشنهاد میدهم خودشان و خانواده هایشان از پایین ترین مدل خودرویی که تولید کرده به مدت زیادی استفاده کنند تا مشخص شود ضریب اعتماد آنها به وسیله ای که تولید کرده اند، چقدر است؟! 

فرمانده کل انتظامی خودروهای ناایمن را عامل ۶۰ درصد تصادفات فوتی دانست و گفت: پیشنهاد می دهم خودروسازان خودشان و خانواده هایشان از خودروهایی که تولید می کنند استفاده کنند تا ضریب اعتماد به خودروهای داخلی مشخص شود.

وی در بخش مهمی از سخنان خود با بیان اینکه برخی از خودروهای ایرانی ارابه مرگ هستند، گفت: باید بدانیم که ۵۰ الی ۶۰ درصد علت تصادفات فوتی مربوط به خودروهای ناایمن است چراکه در تصادفات نتوانسته است جان سرنشین را حفظ کند؛ موضوع ایمنی خودرو در کاهش جان باختگان تصادف نقش اصلی دارند. ( ۱۴ مهر ۱۴۰۳)

آیا عدم راه‌اندازی مرکز آزمون تصادفات ربطی به خودروسازان داخلی دارد؟

می‌توان گفت عدم راه‌اندازی مرکز آزمون تصادفات که یکی از مطالبات به‌حق پلیس است رابطه مستقیمی با خودرو سازان داشته باشد، چرا که اگر خودروهاس ساخت داخل در این آزمون نتوانند سربلند باشد و نمره قبولی دریافت کنند دچار مشکل خواهند شد.

انتهای پیام/ 241


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

علت و فلسفه خلقت انسان عبادت است

نماینده ولی فقیه در مازندران: آیت الله «محمدی لائینی» گفت: باید به فرزندان خودمان بیاموزیم …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ