به گزارش ایرنا از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، روز دوم سلسله نشستهای بررسی مسائل توسعه تئاتر در ایران با موضوع توسعه تئاتر ملی (تزئین یا ضرورت) عصر امروز (سه شنبه/هشتم بهمن ماه) با حضور صدرالدین زاهد و قطبالدین صادقی به میزبانی علیرضا رزاقی باحضور خیرالله تقیانیپور دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست تخصصی قطبالدین صادقی با اشاره به اهمیت تئاتر ملی گفت: مهمترین نقطه تئاتر ملی این است که شما درمورد امیدها و چالش های این ملت میگویید. کم و بیش تئاترهایی در این زمینه افتاده اما کافی نیست و ارگان ها باید این حوزه را سازماندهی کنند.
صادقی با اشاره به سه عاملی که باعث و بانی وضعیت بد تئاتر و ضربه به آن هستند، گفت: به نظر من چیزی که امروز به تئاتر ضربه میزند آماتوریسم است، جوانانی با سواد کم نمایشنامههای شاهکار را خراب میکنند از این وضعیت دیگر خسته شده ام.
این هنرمند با اشاره به حضور دلالان در تئاتر ایران گفت: علاوه بر کارهای آماتوری، دلالان تشنه شهرت و ثروت، تئاتر را در دست گرفتهاند. این دسته از تئاترها هیچ ارتباطی با تئاتر ملی ندارد کارهای آنها حتی یک ثانیه هم ارتباطی به ایران ندارد.
او افزود: معضل سوم و ضررده به حوزه هنرهای نمایشی، تئاترهای پر زرق و برق هستند که نه تحلیلی دارد نه شناختی از جامعه ایرانی، تمام تئاترهای پر ذرق و برق در این رده، ذرهای تاثیرگذار نیستند.
این کارگردان تئاتر در بخش دیگری سخنانش با بیان اینکه انگار دیگر تئاتری که تاثیر گذار باشد و به مسائل اجتماعی بپردازد وجود ندارد، گفت: تئاتری که برگرفته از مسائل دینی و آیینی باشد وجود ندارد. زیرا ساماندهی نشده و سیستم مدیریتی غلط است و سرمایهگذاری نمیشود.
او ادامه داد: در همه جای دنیا هرگز، روح هنری و فرهنگی به کارهای خارجی فروخته نمی شود. البته در خارج از کشور نیز نمایشنامههای خارجی کار میشود اما نه مثل ایران که ما مفسر کارهای خارجی به ابتدایی ترین صورت ممکن شدهایم.
این هنرمند خاطر نشان کرد: چه کسی صاحب سیاست فرهنگی است؟ اگر قرار است تئاتر را توسعه بدهیم اول باید یک نهاد درست کنیم. ما سند این موضوع را درست کردیم و هشت ماه پیش نزد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بردیم. در این کشور ابتدا باید یک تماشاخانه ملی داشته باشیم. وظیفه ما در وهله اول دفاع از داشتههای فرهنگی خودمان است.
او افزود: ما باید صداقت تاریخی و فرهنگی داشته باشیم و اگر خلاقیم اول از خودمان صحبت کنیم. باید یک نهاد متشکل از افراد متخصص شکل بگیرد و به آنها میدان بدهیم. کسانی که از خلاقیت اصلی و ابداعی ایران دفاع کنند. خسته شدهام از تماشای تئاتر کپی و غیراصیل که هیچ کمکی به بهبود اوضاع نمیکند. مگر میشود دیالوگ تئاتر بدون دموکراسی باشد؟
صادقی در پایان سخنانش گفت: ما اساسنامه تئاتر ملی را یک هفته قبل از عید نوروز ۱۴۰۲ نوشتهایم و از دولت می خواهیم این اساسنامه را عملی کند.
صدرالدین زاهد بازیگر، مترجم و کارگردان تئاتر دیگر هنرمند حاضر در این نشست بود. این هنرمند در ابتدای سخنانش با اشاره به لزوم حمایت دولت از تئاتر گفت: تردیدی ندارم که دولت باید از تئاتر حمایت کند اما در دورانی که وزارت فرهنگ ما وزارت ارشاد است بدون اینکه بدانیم کار فرهنگی مسئولیت هنرمندان است نه وزارتخانه، بدون اینکه به هنرمندان کتاب و دانش و اندیشه بدهیم و از او بخواهیم کارها را بازنگری کند زندگی میکنیم.
او ادامه داد: در جلسه شورای سیاست گذاری چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر همین حرفها را زدهایم و خوشبختانه گوش شنوایی وجود داشت، امیدوارم که این حرف ها از طرف جامعه حاکم پذیرفته شود. هنرمند در جامعه پیشرو است، درست است که گاهی خط و مرزها را میشکند که طبیعی است اما باید قبول کنیم که هنرمند مسئولیت کار و حرفی که میزند و همچنین پیامی که منتقل میکند را خودش به عهده دارد.
این هنرمند در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: فرهنگ عاملی اساسی برای تغییر جامعه است؛ جامعه امروز با قرنهای قبلی فرق دارد، ما تا کی به گذشته میخواهیم رجوع کنیم.
چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تا ۱۳ بهمن به دبیری خیرالله تقیانیپور برپاست.
منبع