به انگیزه عید مبعث پیامبر اکرم(ص)، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی به موضوع بعثت و اهداف آن پرداخته است که متن این یادداشت را با هم میخوانیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ؛ او خدایی است که از میان مردم پیغمبری را فرستاد تا آیات الهی را بر آنها تلاوت کند و آنها را پاک و پاکیزه کند و شریعت و احکام کتاب خدا و حکمت الهی را بیاموزد؛ در حالیکه قبل از آن در ورطه جهالت و گمراهی بودند.
بحث «بعثت» آغاز انسانسازی پیامبر اکرم(ص) است و چون ارتباط مستقیم با همه ما دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و جا دارد که حداقل هر سال به انگیزه عید سعید مبعث به آن بپردازیم.
کمی تأمل کنیم که بعثت چیست و چه هدفی دارد؟ بر طبق اخبار و روایات شیعه امامیه پیامبر اکرم (ص) در روز ۲۷ رجب سال چهلم عامالفیل در غار حرا که امروزه آن را جبلالنور میگویند به رسالت و پیغمبری مبعوث شدند، البته اهل تسنن زمان دقیقی برای بعثت ندارند گرچه قاطبهای از آنها شروع بعثت را از شب نزول قرآن در ۲۱ ماه مبارک رمضان میدانند.
در آیهای که در ابتدای این نوشتار آمد، هدف از بعثت به خوبی بیان شده است. تلاوت قرآن اولین هدفی است که خدای متعال برای بعثت پیغمبر اکرم(ص) بیان فرموده و خود آن حضرت نیز بنا بر آیه شریفهی «وَأُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ» (سوره نمل، آیات ۹۱-۹۰) اقرار دارند که مأمور به تلاوت قرآن هستند.
شروع بعثت هم با ۵ آیه اول سوره «علق» آغاز میشود، یعنی جبرئیل امین از طرف پروردگار بر آن حضرت نازل میشود و میگوید: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ» که البته ابتدا پیامبر میفرمایند نمیتوانم بخوانم و فرشته وحی الهی دوبار دیگر آیات را میخواند و آنگاه حضرت توانایی تلاوت آیات را پیدا میکنند و قرائت میکنند.
پس از این ماجرا آن حضرت به خانه برگشته و لرزش و حال عجیبی داشتهاند که حضرت خدیجه(س) جویا میشود و پیامبر(ص) شرح ماجرا کرده و بلافاصله حضرت خدیجه(س) به آن حضرت ایمان میآورد و او اولین زنی است که به اسلام و رسالت پیامبر(ص) ایمان میآورد و پس از آن نیز حضرت علی (ع) به محض شنیدن ماجرا از پیغمبر اکرم(ص) نخستین مردی است که به نبوت پیامبر(ص) ایمان میآورند.
تلاوت قرآن؛ اولین هدف از بعثت
طول رسالت پیامبر اکرم(ص) تقریباً ۲۳ سال بوده است و در این مدت در مجموع ۶۲۳۶ آیه بر آن حضرت توسط جبرئیل فرشته وحی الهی نازل میشود که به صورت ۱۱۴ سوره جمعبندی شده است. پس هدف اول از بعثت پیامبر اکرم(ص)، تلاوت این حجم گسترده از آیات الهی بر مردم بوده است که در مجموع آییننامه و راهنمای زندگی انسان محسوب میشود.
تأکید بر تلاوت قرآن توسط پیامبر(ص) در آیات دیگری هم مطرح است، از آن جمله در سوره مزمل میفرماید: «یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» که تصریح دارد ای پیامبر! بخشی از شب یا نصف از شب یا کمتر و یا بیشتر آن را برخیز و به تلاوت ترتیلوار قرآن مشغول باش! البته تلاوت قرآن اختصاص به شب ندارد کما اینکه باز در همین سورة مزمل، آیه ۲۰ میفرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ من القرآن» یعنی هر چه میتوانید قرآن بخوانید و در ادامه میفرماید خدا بر احوال شما آگاه است و میداند برخی از شما مریض و ناتوان هستید و برخی هم در سفر و در کسب و تجارت هستید و برخی هم در راه خدا به جنگ و جهاد مشغول هستید و نمیتوانید خیلی قرآن بخوانید و باز تأکید میفرماید در این حالت هر چه برای شما میسر و آسان است از این قرآن بخوانید «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنه».
خاطرهای از حکیم آیتالله حاج شیخ مجتبی قزوینی
اما تلاوت در شب و سحرگاهان اثر دیگری دارد و دریچهای از معرفت و شهود را به روی انسان باز میکند، برای درک این معنا به خاطرهای از مرحوم استاد محمدرضا حکیمی صاحب اثر گرانقدر «الحیات» اشاره میکنم که فرمودند استاد ما مرحوم آیتالله حاج شیخ مجتبی قزوینی آن حکیم متأله قرآنی میفرمودند مدتها در فکر بودم که معنای آیه «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَی غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِإِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا» (سوره اسراء، آیه ۷۸) چیست؟! که البته مترجمین معمولاً معنا کردهاند که نماز را وقت زوال آفتاب تا اول تاریکی شب بپادار و «قرآن الفجر» را به نماز صبح برداشت کردهاند و نماز صبح را هم بخوان که این نماز در نزد فرشتگان مشهود است.
البته کاملاً مشخص است که این آیه شریفه معنای عمیقتری نیز دارد و شاید پیام اصلی هم آن باشد که تحیّر مرحوم آیتالله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) هم بیجا نبوده است. چنانکه ایشان به استاد محمدرضا حکیمی اظهار داشته بودند، برای درک معنای این آیه مدتی به تلاوت قرآن در فجر (سحرگاهان) مشغول شدم و کمکم دیدم حقیقتاً «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا» و هر چه از قرآن میخوانم آن را هم میبینم!
البته مسلم این معنا کار هر کسی نیست و عالم مهذبی مانند آیتالله حاج شیخ مجتبی قزوینی و امثال آنها آن هم پس از مداومت در چنین عملی به این رتبه برسند، امّا بعید نیست و دستیافتنی است و قرآن کریم هم تأکید دارد حتماً قرآن فجرهنگام، دیدنی است.
درک معانی قرآن علاوه بر بنیه علمی، تهذیب نفس هم میخواهد؛ چراکه فرموده است: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ، لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» (سورهی واقعه، آیات ۷۹-۷۷) این قرآن کتابی بسیار بزرگوار و گرامی است که در لوح محفوظ الهی است و جز دست پاکان بدان نرسد. اینکه نمیتوانیم بدون وضو دست به آیات قرآن بزنیم از همین آیه شریفه برداشت شده است امّا مسلماً علاوه بر حکم ظاهری آن این پیام را دارد افرادی که دارای طهارت باطنی هستند میتوانند درک معنای حقیقی آیات و معارف قرآن را داشته باشند. پس بنابراین، راه ورود به قرآن کریم علاوه بر بنیه علمی و آشنایی یا تفاسیر قرآن، کامل شدن اخلاق و تهذیب نفس و طهارت روح است.
تزکیه و مکارم اخلاق، هدف دوم بعثت است. هدف دوم بعثت رسول اکرم(ص) در آیه شریفه سوره جمعه «وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» تزکیه انسانها و تعلیم کتاب و حکمت بیان شده است. پیامبر اکرم(ص) نیز در ابتدای رسالتشان فرمودند: «إنِّی بُعثتُ لِاُتِمَّمَ مَکارِمَ الأخْلاق» (بحار الانوار علامه مجلسی، ج۶۸، ص ۳۸۲ چاپ بیروت) یعنی من مبعوث شدم برای اینکه مکارم اخلاق را به تمام و کمال برسانم.
تهذیب نفس و مکارم اخلاق رابطه مستقیمی دارند، اخلاق صرفاً یک علم نیست بلکه باید در میدان عمل خود را نشان بدهد و تا کسی به مکارم اخلاق عمل نکند مهذب نمیشود.
حضرت امام جعفر صادق(ع) میفرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَصَّ رَسُولَهُ (ص) بِمَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ، فَامْتَحِنُوا أَنْفُسَكُمْ فَإِنْ كَانَتْ فِيكُمْ فَاحْمَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ارْغَبُوا إِلَيْهِ فِي الزِّيَادَةِ مِنْهَا فَذَكَرَهَا عَشَرَةً، الْيَقِينَ وَ الْقَنَاعَةَ وَ الصَّبْرَ وَ الشُّكْرَ وَ الحِلْم وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ السَّخَاءَ وَ الْغَيْرَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمُرُوءَة» (امالی صدوق، ج۸، ص ۲۲۱) (غرر الحکم، ۴۰۶۹) امام صادق(ع) فرمودند: خدای تبارک و تعالی پیامبرش را به مکارم اخلاق اختصاص داد، پس هر یک از شما خودش را امتحان کند ببیند این مکارم در او هست؟ و اگر بود خدا را شکر کند و سعی کند و از خدا بخواهد این مکارم را در او زیاده بگرداند و آنگاه آن حضرت ۱۰ پایه اصلی برای مکارم اخلاق برشمردند که عبارتند از: یقین، قناعت، صبر، شکر، حلم، حسن خلق، سخاوت، غیرت، شجاعت و مروّت و جوانمردی.
از این روایت هم معلوم میشود که عمده مکارم اخلاق در حیطه عمل و آن هم در محیط اجتماع و زندگی انسان است و پیامبر اکرم(ص) در طول ۲۳ سال پیامبری سعی کردند با آیات قرآن و تبیین آنها که احادیث نبوی محسوب میشود، مکارم اخلاق را در جامعه و انسانها نهادینه کنند؛ به طوری که حیات آنها حیات طیبه و شهر و زندگی اجتماعی آنها هم مدینه طیبه باشند.
پس بنابراین، پیام اصلی بعثت نبی مکرم اسلام(ص)، تلاوت آیات الهی برای تبیین مکارم اخلاقی و تهذیب و تعلیم قرآن و حکمت بوده است. و سخن آخر اینکه پیامبر مبعوث شد برای ما انسانها که با او همراه شویم و شیوه و رفتار او را سرمشق زندگی خود قرار دهیم و قرآن کریم هم صراحتاً میفرماید برای شما در وجود رسول خدا اسوه و نمونه و سرمشق بسیار خوبی قرار دادیم «لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا» (احزاب، ۲۱)
انتهای پیام
منبع