به گزارش ایرنا، نبود راههای دسترسی مناسب و ایمن به خصوص در استانهای کوهستانی مانند چهارمحال و بختیاری به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و پراکندگی روستاها، باعث شده بود ساکنان این مناطق مشکلات زیادی برای دسترسی به امکانات و خدمات داشتند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به نگاه محرومیتزدایی توسعه راههای روستایی در این استان به یکی از اولویتهای دولتها تبدیل شد.
پیش از انقلاب اسلامی بسیاری از روستاهای چهارمحال و بختیاری به دلیل کمبود زیرساختهای حملونقل و نبود و یا نامناسب بودن راه دسترسی از دسترسی به خدمات اولیهای از جمله بهداشت، آموزش و بازارهای اقتصادی محروم و همین امر موجب کاهش کیفیت زندگی روستایی شده بود.
با پیروزی انقلاب اسلامی و توجه خاصی که نظام جمهوری اسلامی به توسعه روستاها و مناطق محروم داشت پروژههای متعددی برای ساخت و بهبود زیرساختهای حملونقل، بهویژه راههای روستایی و توسعه جادههای بین روستایی و اتصال آنها به شبکه جادههای اصلی کشور در دستور کار قرار گرفت.
عملیاتی کردن راهبرد توسعه روستایی در استانی مانند چهارمحال و بختیاری که دارای شرایط جغرافیایی دشواری است و روستاهای آن در مناطق کوهستانی و سختگذر وجود دارد نقش بسزایی در توسعه روستایی این استان داشت.
توسعه راههای روستایی
عملکرد مثبت نظام جمهوری اسلامی در توجه به توسعه زیرساختها به خصوص در روستاها موجب شد تا امروز به گفته معاون فنی و ساخت راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری طول راههای فرعی این استان که قبل از انقلاب ۴۴ کیلومتر بود امروز به ۲۹۱ کیلومتر و همچنین طول راههای روستایی آسفالته و شوسه نیز از ۸۸۸ به ۲هزار و ۴۳۲ کیلومتر افزایش یابد.
سید مهدی مرتضویزاده به خبرنگار ایرنا گفت: با نگاه مثبت دولتمردان نسبت به ضرورت توجه به توسعه زیرساختها از جمله راههای روستایی، امروز از سرجمع راههای روستایی چهارمحال و بختیاری حدود هزار و ۸۰۰ کیلومتر آسفالت شده است و روستاییان این استان از راه دسترسی مناسب و ایمن برخوردار هستند.
او اضافه کرد: شاخص برخورداری چهارمحال و بختیاری از راههای آسفالته روستایی بالای ۲۰ خانوار بیش از ۸۰ درصد است که نسبت به آمار کشوری استان در جایگاه خوبی قرار دارد.
مرتضویزاده با بیان اینکه با توسعه راه روستایی دسترسی روستاییان به خدمات مختلف بهداشتی، درمانی و آموزشی برای این قشر فراهم شده است اظهار داشت: بیشتر روستاهای چهارمحال و بختیاری از طبیعت بکر و تماشایی برخوردار هستند که با ایجاد راه مناسب؛ گردشگری در مناطق سختگذر قوت گرفت و همین امر رونق اقتصادی را برای این روستاها به ارمغان آورد.
او یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر کار و حرفه روستاییان در چهارمحال و بختیاری دامداری و کشاورزی است تامین راه مناسب دسترسی شرایط کار را برای آنان آسان میکند و همچنین هزینه سفر را نیز کاهش میدهد.
معاون فنی و ساخت راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: امروز یکی از مهمترین راهبردهای سازمانهای خدمات رسان توجه به راههای روستایی، ایمنسازی و فراهم کردن زیرساخت مناسب برای تردد آسان است.
آسفالت راه روستایی شلیل به لندی نمونهای از خدمات نظام به روستانشینان
گامهای مهمی طی ۴۶ سال گذشته در خصوص توسعه راههای روستایی در جای جای کشور به خصوص چهارمحال و بختیاری برداشته شده است که آسفالت راه روستایی شلیل به لندی از شهرستان اردل بخش میانکوه یکی از همان پروژههایی است که با اجرای آن کمک زیادی به رونق و آبادانی این روستا شد و رنج و عذاب مردم این منطقه در اثر آسفالت نبودن راه دسترسی از بین رفت.
روستای لندی کجاست؟
لندی روستایی کوچک در دل درهای عمیق در بخش میانکوه شهرستان اردل چهارمحالوبختیاری است که با کوههای زیبای سر به فلک کشیده احاطه شده است آبشار دائمی لندی تنها یکی از جاذبههای طبیعی این منطقه است که حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.
شغل بیشتر خانوارهای روستایی ساکن در این منطقه دامداری و کشاورزی است و نبود راه آسفالته مردم را با مشکلات زیادی روبرو میکرد به نحوی که برای حمل علوفه و سایر موارد دیگر هزینههای زیادی برای تردد باید پرداخت میکردند و همچنین اگر میخواستند به شهر بروند به دلیل ناهموار بودن و خاکی بودن مسیر خاکی میشدند.
براین اساس آسفالت راه روستایی شلیل به لندی یکی از مهمترین اقدامات انجام شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای است که براساس ضرورت و مطالبه مردم انجام شد.
طول کل محور روستایی شلیل به لندی۴۳ کیلومتر است که از این میزان ۱۱ تا ۱۲ کیلومتر آن در سالهای گذشته آسفالت شده و ۳۲ کیلومتر باقیمانده (شامل ۱۸ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ و ۱۴ کیلومتر ۱۴۰۳) نیز امسال با ۴۰۰ ملیارد ریال اعتبار به سرانجام رسید.
این راه ارتباطی روستاهای لندی، گوزلک، شلیل سفلی و علیا و شهرک محمدیه را به هم مرتبط میکند و چهار هزار خانوار از این محور بهرهمند میشوند.
با آسفالت راه روستایی شلیل به لندی وصیت سردارشهید فتاح مومنی از اهالی روستای لندی نیز که وصیت کرده بود ” اگر توفیق شهادت در راه خدا پیدا کردم و اگر جسدم به دست شما رسید اگرچه زحمت است برای شما مرا در زادگاهم روستای لندی تشییع نمایید. زیرا من برای لندی مثمر ثمر نبودم ولی شاید به برکت خون من و دیگر شهدا، اولاً در خود روستا تحرکی ایجاد شود و به انقلاب وفادارتر و ادامهدهنده راه شهیدان باشند، ثانیاً موجب میشود مسئولین محترم جمهوری اسلامی توجه و عنایت بیشتری نسبت به این روستای محروم داشته باشند” محقق شد.
آسفالت راه روستایی شلیل به لندی افزون بر بهبود زندگی روستایی موجب رونق بخش گردشگری نیز در این منطقه شده است.
۴۶۰ کیلومتر از راههای روستایی چهارمحال و بختیار در انتظار آسفالت
معاون فنی و ساخت راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از اول انقلاب اسلامی تاکنون میلیاردها ریال اعتبار برای بهبود وضعیت جادهها و راههای روستایی این استان هزینه شده با این وجود هنوز ۴۶۰ کیلومتر از این راهها در روستاهای بالا و پایین تر از ۲۰ خانوار در انتظار آسفالت است.
به گفته مرتضویزاده، براساس برنامهریزی انجام شده قرار است سالانه ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر از راههای روستایی خاکی باقیمانده آسفالت شود که با توجه به کوهستانی بودن چهارمحال و بختیاری برای ساخت هر کیلومتر راه روستایی حدود ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
او ادامه داد: در این ارتباط برای آسفالت کل ۴۶۰ کیلومتر راه روستایی باقیمانده در چهارمحال و بختیاری نیاز به ۲۷هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که باید تامین شود.
معاون فنی و ساخت راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری با اشاره به تخصیص حدود ۲هزار میلیارد ریال از اعتبارات سالانه استان به این بخش گفت: حدود ۱۳ سال زمان نیاز است که راههای باقیمانده این استان آسفالت شود.
نگهداری راههای آسفالته روستایی فراموش نشود
به گفته مرتضویزاده ، در کنار آسفالت راههای روستایی نگهداری از این راهها از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
معاون فنی و ساخت راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری براساس استاندارهای موجود هر پنج تا ۱۰ باید راههای روستایی ترمیم و آسفالت شود اما امروز به دلیل کمبود اعتبار لازم از این بحث مهم غفلت شده است.
به گفته مرتضویزاده، غفلت از نگهداری راههای آسفالته روستایی موجب دوباره کاری (زیرسازی و آسفالت) در بخش راههای روستایی میشود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سه هزار و ۷۷۲ کیلومتر راه ارتباطی دارد که از این میزان ۳۲۴کیلومتر بزرگراه، ۷۱۵کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی، و ۲هزار و ۳۸۸ کیلومتر راه روستایی و ۵۳ کیلومتر راه درون شهری است.
منبع