مجید عبداللهی روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره توسعه فضای فیزیکی و تجهیزات هنرستانها با اشاره به سیاستهای وزارت آموزش و پرورش برای افزایش تعداد دانشآموزان هنرستانی به ۵۰ درصد، اظهار داشت: یکی از چالشهای اصلی ما کمبود فضای کافی در هنرستانها است، برای رفع این مشکل، ۲ رویکرد اصلی تجهیز هنرستانها با اقلام مورد نیاز و ساخت ساختمانهای جدید را دنبال میکنیم.
وی افزود: تجهیزات هنرستانها بسیار گرانقیمت است، به عنوان مثال، راهاندازی یک سایت کامپیوتری در هنرستان با مدرسه عادی متفاوت و نیازمند دستگاههای پیشرفتهتری است، همچنین رشتههایی مانند عکاسی و مکانیک نیازمند دستگاههای میلیاردی است.
ساماندهی هزار هنرستان در کشور
عبداللهی با بیان اینکه هر دانشآموز باید یک مهارت را به درستی تا پایان تحصیلات خود بیاموزد، خاطرنشان کرد: در حوزه مهارت آموزی یک تکلیفی در آیین نامه توسعه و تقویت مهارت آموزی مصوب هیات وزیران که در تیرماه ابلاغ شد آمده که در آنجا پیشبینی شده هزار هنرستان را یا باید سازماندهی و یا مجدد بازسازی کنیم که برنامه آن تدوین شده است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: یکی از جهتگیریهای اصلی نوسازی مدارس، تقویت فضاهای ورزشی و ساخت هنرستانها است.
وی تاکید کرد: هدفگذاری ما برای افزایش تعداد دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای تا ۵۰ درصد است، در حال حاضر این رقم حدود ۳۹ تا ۴۰ درصد است و ما به سمت تحقق این هدف حرکت میکنیم، استقبال خوبی نیز در کشور از رشتههای هنرستانی وجود دارد.
توجه به ساخت هنرستانهای همجوار صنعت
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین به پروژههای نیمهتمام ورزشی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامههای ما تکمیل این پروژهها است، همچنین در قالب نهضت توسعه فضای آموزشی که توسط رئیس جمهور آغاز شده، ساخت هنرستانهای همجوار با صنعت نیز مورد توجه قرار گرفته است.
عبداللهی تاکید کرد: همکاری نزدیکی بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان نوسازی مدارس وجود دارد تا نیازهای صنعتی منطقه را تامین کنند.
وی افزود: این هنرستانهای همجوار صنعت هم نیازهای صنعتی منطقه را تامین و هم ارتباط منطقی بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی حرفهای برقرار می کنند.
اختصاص ۱۲۸ میلیارد تومان برای تجهیزات هنرستانها
وی در خصوص بودجه اختصاص یافته برای این پروژهها، اظهار کرد: برای ساخت ۳۳۰ هنرستان برنامهریزی کردهایم که شامل هزار و ۵۰۰ کلاس درس میشود. همچنین، اعتباری معادل ۱۲۸ میلیارد تومان برای تجهیزات در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش به طور جدی این سیاستها را دنبال میکند تا فضای آموزشی مناسب را فراهم کند.
به گزارش ایرنا، تعداد هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش از یک میلیون و ۲۵ هزار و ۸۱۱ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، به یک میلیون ۱۸۲ هزار و ۴۱۴ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ رسیده است که این آمار رشد ۱۳.۲۴ درصدی هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش را نشان میدهد.
آمارها نشان میدهد که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جمعیت دانشآموزی پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه ۲ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۴۴۲ نفر هستند که تعداد یک میلیون و ۷۸۹ هزار و ۲۶ نفر در شاخه نظری (سهم ۶۰ درصد) و تعداد یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۴۱۶ نفر (سهم حدود ۴۰ درصد) در شاخههای فنی و حرفه ای (۵۶۶ هزار و ۷۱۵ هنرجو) و کاردانش (۶۱۵ هزار و ۷۰۱ هنرجو) مشغول تحصیل هستند.
به منظور تحقق این موضوع، آموزش و تربیت فنی و حرفهای در دوره دوم متوسطه (شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش) نقش مهمی ایفا میکند، به همین دلیل در برنامه هفتم توسعه عنوان شده تا ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم باید در هنرستانها تحصیل کنند.
منبع