به گزارش خبرنگار ایرنا غلامحسین محمدی روز پنجشنبه در کارگروه توسعه مهارت خراسان جنوبی اظهار کرد: منابع دولتی محدود است، برای سیستماتیک کردن تامین مالی کل طرحهای پیشنهادی باید راهکار مبتنی بر مشارکت جمعی و ائتلاف اجتماعی داشته باشیم که اسم آن را کنسرسیوم مهارت نامگذاری میکنیم.
وی افزود: یعنی هر کسی دنبال نیروی کار است باید در این کنسرسیوم با پرداخت حق عضویت وارد شود و هزینه آمایش سرزمین خودش را برای تامین منابع مالی آموزش پرداخت کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای ادامه داد: در خراسان جنوبی هم باید این کنسرسیوم تشکیل شود و منابعی از مجموعه وزارت دفاع برای تجهیز مراکز فنی و حرفهای و هنرستانها ابلاغ شده است.
محمدی با اشاره به تصویب هزار میلیارد ریال برای راهاندازی کنسرسیوم مهارت خراسان جنوبی گفت: در همین راستا ۲۰ درصد این اعتبار از محل منابع ملی، ۲۵۰ میلیارد ریال از محل منابع مسئولیت اجتماعی نفت و شرکتهای وابسته به وزارت نفت، ۲۵۰ میلیارد ریال با مشارکت صنایع استان و ۳۰۰ میلیارد ریال هم از محل منابع استان برای آمایش زیرساختهای تجهیزات این کنسرسیوم تامین خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل سه پروژه نیمهتمام ادارهکل فنی و حرفهای خراسان جنوبی نیاز است، بیان کرد: از محل نشاندار کردن مالیاتها و بند خ ماده ۲۰ قانون میتواند تامین اعتبار شود لذا هر خیر و شرکتی در این خصوص(بند خ ماده ۲۰ قانون) سرمایهگذاری کند ۱۰۰ درصد پول آن به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ خواهد شد.
محمدی عنوان کرد: طبق آمار ارائه شده، ایران در زمینه تربیت نیروی کار ماهر ناکارآمد عمل کرده و کشور از نظر میزان آموزش در سازمانها جزو هشت کشور آخر جهان قرار دارد و در شاخص مهارتهای فارغ التحصیلان رتبه ۱۳۶ را در میان کشورها به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: در تحلیل عملکرد نهادهای آموزشی در تناسب عرضه و تقاضای نیروی کار با رستههای اولویتدار در کشور، به طور میانگین تنها ۲۸ درصد رشتههای آموزشی مرتبط با رستههای اولویتدار بوده که میتواند در فقر مهارتی نیروها در کشور تاثیرگذار باشد.
مهارت آموزی مطابق بازار کار باشد
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با تاکید بر اینکه مهارت را باید جزو دستورکارهای روی میز سیاست گذاران و کسب و کارها قرار دهیم، گفت: بیش از ۴۵ درصد نیروها باید آموزشهای مهارتی را فرا بگیرند.
محمدی با اشاره به لزوم تغییر مدل آموزشی در ایران، تصریح کرد: برای رفع این مشکلات، نیاز به یک نظام آموزشی یکپارچه است که شامل نظام شایستگی، بازار اشتغال، آموزشهای فنی و حرفهای و سنجش صلاحیت حرفهای است تا بتوان به شکافهای مهارتی موجود پایان داد و نیروی کار کشور را با نیازهای واقعی بازار کار همراستا کرد.
وی افزود: بازار اشتغال باید نیازهای خود را اعلام کرده و بر اساس یک نظام شایستگی مشخص، این نیازها به ارائهدهندگان آموزش منتقل شود. سپس افراد باید از طریق آموزشهای مناسب صلاحیتهای خود را کسب کرده و به بازار عرضه شوند.
محمدی عنوان کرد: در خراسان جنوبی حدود ۷۰ درصد از افرادی که آموزشهای مهارتی را فرا گرفتهاند، شاغل شدند ولی کمتر از ۵۰ درصد اشتغالیافتگان مرتبط با دوره آموزشی بوده که میتواند بیانگر ضعیف بودن مشاورههای قبل از شغل یا عدم ارتباط دورههای آموزشی با نیاز بازار کار استانی باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید افراد را مطابق نیازهای بازار کار مهارتآموزی کنیم، عنوان کرد: اشتغال روستایی یک ظرفیت خالی است که باید آنان را آموزش دهیم تا خوداشتغالی پیدا کنند و در تعاونیها و بنگاههای اقتصادی خرد مشغول به کار شوند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به وجود هفت هزار هنرستان و ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفهای در کشور، گفت: طرح همنوا با هدف یکپارچهسازی زیرساختهای آموزشی هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای در توسعه نهضت مهارتآموزی اجرا خواهد شد.
همچنین در این جلسه تفاهمنامههای همکاری با شرکت کویر تایر، شرکت میناکان و شرکت قند قهستان جهت تجهیز کارگاههای مختلف فنی و حرفهای استان منعقد شد.
منبع