به گزارش ایکنا از خوزستان، هشتمین دوره مسابقات مدیحهسرایی و همخوانی قرآن کریم دارالقرآنهای سراسر کشور در بخش دختران در شهرستان دزفول در حال برگزاری است. متن زیر گفتوگوی ایکنا خوزستان با داوران این مسابقات است.
ایمان صحاف، داور بخش لحن مسابقات همخوانی قرآن، با اشاره به تجربه داوری خود از سال ۱۳۷۲، اعلام کرد که سطح دانشآموزان در این دوره از مسابقات به طرز قابل توجهی ارتقا یافته است.
وی بیان کرد: یکی از تیمهای حاضر در این رقابتها توانایی رقابت با تیمهای بزرگسال در سطح ملی را دارد.
صحاف افزود: در این دوره هیچ تیم ضعیفی حضور نداشته و تمامی گروهها در سطح متوسط به بالا بودهاند. که دلیل آن را تعدد داوریهای قبلی و شرکت تیمهای برجسته در مرحله کشوری است.
این داور با تأکید بر اهمیت تلاوتهای تقلیدی در بخش لحن گفت: آموزشوپرورش فایلهای استانداردی را در اختیار دانشآموزان قرار داده، اما توصیه ما این است که این الگوها زیر نظر استان انتخاب شوند، زیرا برخی از این فایلها ممکن است برای صدای دختران مناسب نباشند.
اکرم غلامی، داور بخش هماهنگی و حسن اجرا، در حاشیه این رقابتها در گفتوگو با ایکنا اظهار کرد: قطعا ما سطح دانشآموزی را درک میکنیم و داوریها متناسب با سن شرکتکنندگان انجام میشود. اما برخی از تیمها حرفهایتر بودند و لازم است در آییننامهها تغییراتی اعمال شود تا عدالت در داوریها رعایت شود.
وی با اشاره به رشد سریع تیمهای دانشآموزی افزود: سطح این دوره از مسابقات بسیار بالا است و حتی برخی از دانشآموزان به قدری پیشرفت کردهاند که به مسابقات اوقاف راه یافتهاند. این نشاندهنده تلاش و استعداد بالای آنهاست.
غلامی همچنین بر اهمیت نقش مربیان در هدایت استعدادهای قرآنی تأکید کرد و گفت: دانشآموزان اگر راهنماهای خوبی داشته باشند، میتوانند در مسابقات موفقتر ظاهر شوند. استعدادهای درخشانی در این رقابتها حضور دارند، اما نیاز به مربیان تخصصی دارند تا بتوانند به بالاترین سطح توانایی خود دست یابند.
اعظم الوندی، داور بخش هماهنگی و حسن اجرا، در حاشیه این مسابقات در گفتوگو با ایکنا اظهار کرد: مشکلاتی که امروز در اجرای برخی از تیمها مشاهده کردم، نقطه ضعف محسوب نمیشود، بلکه نتیجه تمرینهای اشتباهی است که آنها بر اساس عادت انجام میدهند. این موضوع نقش مربیان را بسیار پررنگتر میکند. اگر مربیان بتوانند آموزش تخصصی ارائه دهند، قطعاً دانشآموزان موفقتری را به مسابقات خواهیم دید.
وی با اشاره به برخی ایرادات فنی در اجراها افزود: امروز حرکات اضافی، تنهای اضافه و اجراهای غیرضروری در برخی گروهها مشاهده شد که میتواند تأثیر منفی در نمرهگذاری داشته باشد. انتظار ما از مربیان این است که روی هماهنگی بیشتر دانشآموزان کار کنند تا این اشکالات برطرف شود.
الوندی همچنین به رشد سطح دانشآموزان در مقایسه با سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: سطح مسابقات امسال بسیار بالا است و نشان میدهد که شرکتکنندگان وقت زیادی برای تمرین گذاشتهاند. دیگر نمیتوان سطح دانشآموزان را با سالهای قبل مقایسه کرد، به همین دلیل لازم است مسابقات تابع مقررات ملی، همچون قوانین اوقاف، باشد تا بتوانیم این سطح کیفی را حفظ کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با مشخص شدن نتایج، خواهید دید که تیمهایی معرفی میشوند که واقعاً در سطح مسابقات اوقاف و حتی فراتر از آن قرار دارند. این روند رو به رشد نویدبخش آیندهای درخشان برای مسابقات همخوانی قرآن دانشآموزان است.
ملیحه اسحاقنژاد، داور بخش صوت این مسابقات، که ۱۵ سال در داوری مسابقات دانشآموزی فعالیت دارد، در حاشیه این رقابتها به خبرنگار ایپنا گفت: واقعا باید بگویم که سطح دانشآموزان به طرز چشمگیری ارتقا پیدا کرده است. حالا آنها به درجهای رسیدهاند که میتوانند در مسابقات اوقاف به راحتی شرکت کنند.
وی با اشاره به تفاوتهای محسوس میان دانشآموزان امروز و سالهای گذشته اظهار کرد: در گذشته، دانشآموزان شناخت درستی از صدا و لحن نداشتند، اما حالا شرایط کاملاً تغییر کرده است. آنها استادانه تلاوت میکنند و این نشاندهنده پیشرفت فوقالعاده آنها در این حوزه است.
اسحاقنژاد در ادامه بر اهمیت آموزشهای تخصصی تأکید کرد و افزود: به همکارانم در گروه داوری پیشنهاد دادم که اگر یک کارگاه تخصصی صداسازی برای مربیان و برخی از دانشآموزان برگزار شود، میتوانیم شاهد تحولی بزرگ در حوزه همخوانی دانشآموزی باشیم.
وی همچنین به نیاز دانشآموزان و مربیان برای یادگیری مفاهیم تخصصی در حوزه صوت اشاره کرد و گفت: برخی از دانشآموزان و مربیان باید بدانند که مفاهیمی مانند راستکوک، چپکوک و هارمونی در صدا چیست. این موارد میتواند به آنها کمک کند تا اجراهای بهتری ارائه دهند.
اسحاقنژاد در پایان ابراز امیدواری کرد که با افزایش آموزشهای تخصصی، سطح مسابقات دانشآموزی بیش از پیش ارتقا یابد و دانشآموزان بتوانند در سطوح بالاتر رقابت کنند.
انتهای پیام
منبع