به گزارش ایکنا از اصفهان، در جریان برگزاری چهلوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در تهران و سایر استانها، فیلم سینمایی «ماریا» نیز برای رقابت با دیگر آثار به میدان بختآزمایی جشنواره پیوست.
«ماریا» اولین اثر بلند مهدی اصغری ازغدی در کسوت کارگردان است و نویسندگی آن نیز برعهده خود اوست. این فیلم، ماجرای حلیمه، دختر جوانی را روایت میکند که سقوط او از پل هوایی، اتفاقات گذشته و حال را به یکدیگر پیوند میزند.
فرهاد و پیمان، دو فیلمساز جوانی هستند که حلیمه روزگاری در فیلم تمرینی آنها در نقش یک روسپی به ایفای نقش پرداخته است و سپس بهدلیل گمشدن فیلم، حلیمه در واقعیت نیز یک روسپی شناخته میشود. حليمه عباداللهی با نام مستعار ماریا عبدی، خانوادهای بلوچ دارد و حل معمای سقوط او، ادامه ماجرا را رقم میزند.
نمایش عبارت «براساس داستان واقعی» در آغاز فیلم، برای افزایش کنجکاوی مخاطبان قابل توجه است و سقوط دختر جوان از پل هوایی در دقایق آغازین فیلم این کنجکاوی را تشدید میکند.
اگرچه از ژانر درام و معمایی فیلم «ماریا» انتظار میرود سرنخ وقایع به مرور به مخاطب منتقل شود تا او اجازه تفکر و تحلیل وقایع را پیدا کند؛ اما همهچیز به سرعت پیش میرود و سیل اطلاعات از هر طرف گسیل است. استفاده از ترکیب رنگ سرد در این اثر نیز به فضای مبهم و روانشناختی آن دامن میزند.
بزرگکردن تصاویر بهگونهای غیرطبیعی و با برداشتی سطحی از فیلمبرداری هالیوودی، از جمله مواردی است که سطح توقع مخاطب حرفهای سینما را تنزل میدهد و مهر تصدیقی بر این سخن کارگردان است که عوامل ساخت فیلم «ماریا»، از هنرجویان و افرادی هستند که اولین کار سینمایی خود را تجربه کردهاند.
بعضی از نکات محتوایی فیلمنامه نیز تأملبرانگیز است و چرایی بسیاری به دنبال دارد. با وجود آنکه مسئله تعصب در میان قوم بلوچ اهمیت فراوانی دارد؛ اما سقوط ماریا از پل هوایی پس از گذشت دو سال از ساخت فیلم او در نقش روسپی اتفاق میافتد؛ سپس همهچیز بهگونهای روایت میشود که گویی بدنامی ماریا در میان مردم، مربوط به زمانی نزدیک است.
تکاپوی بیش از حد و غیرمعمول فرهاد در نقش شخصیت اصلی فیلم برای یافتن عامل سقوط ماریا، آن هم پس از گذشت دو سال نیز به این حقیقت دامن میزند. این در حالیست که حادثه سقوط ماریا با روز عروسی فرهاد مصادف است؛ تازهدامادی که پس از گذشت دو سال همچنان آثار علاقهمندی او به ماریا مشاهده میشود.
نتیجهگیری ناشیانه فرهاد در پایان فیلم و سوءظن او به کودکانی که از آغاز فیلم در حال بازی با شمشیر چوبی هستند، مطلب تأملبرانگیز دیگریست که منطقی در آن نیست.
فیلم «ماریا» اگرچه سعی دارد از زاویهای جدید موضوع تعصب را هدف قرار دهد، اما ترکیب قوم بلوچ، پخش فیلم دختری جوان و بدنامیاش و حادثهای که او را در شرف مرگ قرار میدهد، همگی حاکی از موفقنبودن این اثر در خلق نگاهی نو با موضوع تعصب است.
یادآور میشود، صابر ابر، پانتهآ پناهیها، حسین محجوب، کامیاب گرانمایه، مهشيد خدادی و… از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم «ماریا» به ایفای نقش پرداختهاند. تهيهكنندگی فیلم را نیز علی لدنی برعهده دارد.
زهرا مظفریفرد
انتهای پیام
منبع