سید حسن خمینی: بنیان تفکر امام بر محرومیت‌زدایی است

به گزارش ایرنا ،«حسین دهقان»، رئیس، مدیران و جمعی از کارکنان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با حضور در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ضمن تجدید میثاق با آرمان های حضرت امام خمینی (ره) با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دیدار کردند.

سید حسن خمینی: بنیان تفکر امام بر محرومیت‌زدایی است

یادگار امام روز شنبه در دیدار با رئیس و جمعی از مدیران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه جامعه آن روز ما در شمایل امام نجات خودش را دیده، گفت: امام به مردم گفت ریشه مشکلات شما در «استبداد تاریخی» است و خود این استبداد هم در تعامل علّی و معلولی با استعمار است. ایشان سپس «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را مطرح کرد. در این شعار استقلال همان آزادی در افق ملی و آزادی همان استقلال در افق فردی است. امام گفت این مورد قبول نیست که شاه ایران تحت تأثیر و تصمیم دیگران باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی افزود: برای فروپاشی یک نظامی مثل نظام ستمشاهی، همه مخالفین دور هم جمع می‌شوند و بر سر نخواستن یک چیز اجماع می‌کنند. اما اگر قرار شد بگویند چه می‌خواهیم و به یک امر ایجابی برسند، آن وقت اول دعوا است. همزمان با قضایای چند سال پیش در کشور نیز عده ای در خارج کشور وقتی می‌خواستند با جمهوری اسلامی مخالفت کنند، دور هم جمع شدند، ولی وقتی خواستند بگویند چه باشد، اول هفته با هم ائتلاف کردند و آخر هفته منفک شدند!

سید حسن خمینی: بنیان تفکر امام بر محرومیت‌زدایی است

یادگار امام با تأکید بر اینکه سال‌های ۵۷ و ۵۸ اتفاق عظیمی در ایران افتاده، افزود: بر اینکه نظام شاهنشاهی بر سر کار نباشد، خیلی گروه‌ها همراه بودند، اما در ۱۲ فروردین قرار شد یک جمله ایجابی بگویند تا معلوم شود چه حکومتی جای آن باشد. در اتفاق بزرگ ۱۲ فروردین همه گفتند به خاطر اعتماد به یک نفر حرف او را قبول می‌کنیم و لذا ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی آری گفتند. حقیقتا این پرسش را همواره باید تکرار کنیم که مردم در وجود این پیرمرد چه دیده بودند که این همه انسان از طبقات مختلف دور او جمع شده بودند؟

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی اولین انقلاب تاریخ ایران است، یادآور شد: در کشورهای دیگری که انقلاب رخ داده بود، طبقاتی بودند، اما در انقلاب اسلامی ایران اصلا بحث طبقاتی ندارید. یعنی به همان اندازه طرفداران انقلاب اسلامی و امام در دهک اول حضور دارند که در دهک آخر؛ همان اندازه در میان بازاریان که در میان دانشگاهیان؛ همان اندازه در میان روحانیون که در میان اقشار دیگر؛ مجموعا در دهک‌های پایین تقریبا ۱۰۰ درصد و در دهک‌های بالا اندکی کمتر هستند.

یادگار امام گفت: آن زمان یک پیرمرد در نجف با یک جمع کمی دور هم نشسته بودند؛ نظام روحانیتی که حاکمان وقت می‌گفتند ارتجاعی است، تمام شده تلقی می شد و مدعی بودند ادبیات مناسبی برای روزگار خودش ندارد. اما چرا دل‌ها به این فرد معطوف شد؟ جواب اصلی به نظر من این است که امام با شجاعت دقیقا روی درد تاریخی مردم ایران دست گذاشت؛ آنچه که همه لمس می‌کردند، ولی یا نمی‌دانستند چیست و یا می‌ترسیدند بگویند چیست را او به زبان آورد. ایشان دست روی «استبداد» گذاشته و دقیقا علت فقر آن زمان، مشکلات آن روزگار و نارضایتی‌های مردم را هدف‌گیری کرده بود. امام همگان را به این نکته توجه دادند که این ساختار ظالمانه است. او به مردم گفت، حلبی‌آبادها و حاشیه‌نشین‌ها به خاطر فاصله طبقاتی و فساد اقتصادی پدید آمده است.

سید حسن خمینی: بنیان تفکر امام بر محرومیت‌زدایی است

سید حسن خمینی یادآور شد: اواخر سلطنت پهلوی ما ضریبی جینی بسیار بالایی پیدا می‌کنیم. در یک دوره تبلیغاتی دروغینی شکل گرفت و بسیار هم هنرمندانه کار را پیش بردند تا یک سرزمین موعود در گذشته را تصویرسازی کنند. اما خاطرات عَلَم را ببینید که روایت می کند، سال‌های ۵۵ و ۵۶ دوره بیماری هلندی و سقوط اقتصادی شدید رژیم شاه است. اصلا چرا دولت هویدا کنار رفت؟ به خاطر زمین خوردن سیاست‌های اقتصادی‌اش کنار رفت و سال ۵۵ آموزگار بر سر کار آمد. اگر با آن شرایط پیش می‌رفت، حتما کشور با سقوط اقتصادی بسیار شدیدی در دهه ۶۰ همراه بود.

وی اظهار داشت: امام به مردم گفت اگر دین و اخلاق شما را هدف گرفته‌اند و جشن هنر راه می‌اندازند، ریشه‌اش استبداد است. اقتصاد شما از بین رفته، روستاها را ترک کرده‌اید، به حاشیه شهرها آمده‌اید و کارگران صنعتی بسیار کم بضاعت شده‌اید؟ چون با اشتباه فاحش اصلاحات ارضی یک موج مهاجرت به شهر داریم. اصلاحات ارضی سیاست بسیار شکست خورده‌ای در دهه ۴۰ است. خیلی‌ها می‌گویند عامدانه برای اینکه شهرها احتیاج به کارگر صنعتی داشت، این کار را کردند؛ ولی اجرای آن سیاست جزو دستوران اصل چهار ترومن بود که با تصویر اشتباهی از فئودالیته در ایران اجرا شد.

یادگار امام تأکید کرد: امام به مردم گفت ریشه مشکلات شما در «استبداد تاریخی» است و خود این استبداد هم در تعامل علّی و معلولی با استعمار است. ایشان سپس «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را مطرح کرد. در این شعار استقلال همان آزادی در افق ملی و آزادی همان استقلال در افق فردی است. امام گفت این مورد قبول نیست که شاه ایران تحت تأثیر و تصمیم دیگران باشد. خیلی روشن است که محمدرضا از این حیث خیلی ناتوان بوده؛ یعنی حتی رفتنش از ایران با هماهنگی سفیر وقت انگلیس است.

وی با بیان اینکه جامعه آن روز ما در شمایل امام نجات خودش را دیده است، ادامه داد: البته به این عامل «صداقت» و «شجاعت» را هم اضافه کنید. شجاعت مقوله خیلی مهمی است. اگر یک نفر فقط یک تصمیم مثل پرواز ۱۲ بهمن را می گرفت، شجاعت در مورد او صدق می کرد. آن هواپیما از آسمان کشورهای عضو ناتو به تهران آمده و در فرودگاهی به زمین نشسته که تمام افسران دور هواپیما مرتبط با رقیب یا دشمن هستند. همه به اتفاق گفتند این کار را نکنید، ولی شجاعت باعث شد که امام بگوید من می‌آیم.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

معاون استاندار: مدیران برای حل مشکلات کهریزک از فرصتها استفاده کنند+فیلم

به گزارش خبرنگار ایرنا، حشمت الله عسگری روز شنبه در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ