هرکجا مردم پای کار باشند، مؤلفه امنیت ملی بالاست

پیش نشست ایده‌ها، تجربه‌ها و چالش‌ها «حلقه‌های میانی پیشران جامعه‌پردازی در نظام انقلابی»به گزارش خبرنگار ایکنا، پیش نشست ایده‌ها، تجربه‌ها و چالش‌ها «حلقه‌های میانی پیشران جامعه‌پردازی در نظام انقلابی» عصر امروز، یکشنبه 21 بهمن‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار شد. 

در ابتدا خسرو قبادی، رئیس گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی به بیان نکاتی با عنوان «چالش‌های نهادهای واسط در ایفای نقش میانجی مردم و حکومت» پرداخت و گفت: جامعه مدنی و نهادهای واسط نقش نهادهای میانجی و واسط را در کشور و جامعه ایفا می‌کنند و در ایران در اجرای این نقش با مشکل روبرو هستیم اما باید چیستی موانع ایفای نقش نهادهای مدنی را دید و بررسی کرد. 

قبادی به فرمایشی از امام راحل اشاره و اظهار کرد: نگاه امام به حکومت در سال ۵۸ به مردم و نقش مردم بود. اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند و مردم باید پای کار باشند. همچنین رهبر معظم انقلاب فرمودند «دولت مردمی تنها رفتن بین مردم نیست بلکه باید مشارکت مردم را در عرصه‌های مختلف جلب کنید و کیفیت جلب مشارکت مردم را برنامه‌ریزی کنید چه در زمینه‌های مالی، اقتصادی و چه سیاسی». مسئله نقش مردم در حکومت جزء کلیدواژه‌های اصلی است. بر این اساس نقش نهادهای مدنی به عنوان الگوی واسط نشان دهنده است. 

رئیس گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با تأکید بر اینکه الگوی خوب حمکرانی دولت به معنای تمام قوا و آنچه در قالب حاکمیت تعریف می‌شود، است، گفت: اما جامعه مدنی نهاد واسط بین بخش خصوصی و دولت است که نقش واسط و میانجی دارد. تعریف دولت مرکب از ۴ عنصر حکومت، سرزمین، جمعيت و حاکمیت است. 

وی با تأکید بر اینکه با این الگو نهادهای واسط میانجی هستند، تصریح کرد: با توجه به کثرت نهادهای واسط در کشور اثربخشی لازم را ندارند و نمی‌توانند به خوبی نقش ایفا کنند. 

قبادی بررسی راهکارها برای افزایش نقش اثرگذاری جامعه مدنی را لازم دانست و اضافه کرد: جامعه‌ مردمی و مدنی، نهادهایی هستتد که با وجود اینکه بخشی از دولت نیستند اما واسط بین جامعه و نهادهای حاکمیت هستند اگر این نهادهای مدنی نباشند، جامعه توده‌وار می‌شود. براساس تعریفی دیگر سازمان‌های مردمی، نهادها و تشکل‌هایی توسط افراد حقوقی و حقیقی با اهداف خاص هستند. 

وی با تأکید بر اینکه فعالیت سمن‌ها در نقاط مختلف جهان بسته به بافت جامعه‌ها متفاوت است، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد را می‌توان به جهات خیرخواهانه، توانمندسازی، محلی، ملی بین‌المللی و ابعاد مختلف جغرافیایی، امدادی یا گروه‌های مدافع سلامت و سایر موارد، دسته‌بندی‌ها کرد. 

رئیس گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی به چالش‌های کلی نهادها با هر تعریف و نقش اشاره کرد و گفت: فقدان بسترهای حقوقی و فرهنگی مناسب، عدم پذیرش از سوی سازمان‌های دولتی و فقدان حمایت رسانه‌ای از نهادها از جمله چالش‌ها است. 

وی به چالش نهادها در ایران از ناحیه دولت براساس جامعه‌ آماری اشاره و بیان کرد: بی اعتمادی و بدبینی متقابل دولت‌ها و نهادها، قوانین نامناسب و غلط، دخالت دولت به جای نظارت‌، عدم شناسایی نسبت به توانایی‌ها، وجود نگاه حاکمیتی به حیطه فعالیت نهادها، بزرگ و گسترده بودن دولت‌ها، رقیب تراشی برای نهادها درون دستگاه‌ها، اتکای دولت به نفت و استغنای نهادها از جمله چالش‌ها در این عرصه از ناحیه دولت است.

رئیس گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی افزود: چالش نهادها در ایران از ناحیه خود نهادها شامل فقدان شفافیت در برخی نهادها، تجاری شدن برخی انجمن‌ها، فقر آموزش نهادها، ضعف و گاه سوء تدبیر نهادها، مقطعی و موردی بودن پیشمهادهای انجمن است.

وی به راهکارهای بیان شده برای فعالیت بهتر نهادها و جامعه‌های مردمی و مدنی اشاره و تأکید کرد: آموزش سیاستی تشکل‌های مردم‌نهاد در موضوعات مختلف، ایفای بازوی مشورتی در دولت، شبکه‌سازی سمن‌ها، ظرفیت‌سازی سمن‌ها، امضای تفاهم‌نامه با دولت، نقش معاضدت‌های قضای و تعیین وکیل تسخیری، افزایش اختیارات تشکل‌های قانونی، واگذاری برخی از امور به نهادها، برگزاری جلسات توجیهی برای نهادها، همکاری در تدوین قوانین و مقررات، حضور یکی از نمایندگان نهادها در همه سطوح تصمیم گیری و کنشگری مرزی و جلب منابع مالی چند مرجعی نه فقط یک مرجع مشخص، از جمله این راهکارها است. 

قبادی نهادها در مقابل ساختارها ضعیف هستند، تصریح کرد: اگر بخواهیم زبان نهادها و دولت به هم نزدیک شود باید به عامل‌ها اهمیت داده شود و از کنشگران مرزی استفاده شود، یعنی افرادی که دوره‌ای در دولت بودن در نهادها بروند، قطعاً موفق‌تر خواهند بود.  

لزوم تغییر نگاه و رویکرد از سوی دولت و نهادهای مدنی

رئیس گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ادامه داد: لازم است تغییر نگاه و رویکرد از سوی دولت و حوزه نهادهای مدنی انجام شود‌. همچنین ایجاد و افزایش اعتماد و انگیزه، مهم است و باید جلسات گفت‌وگو و کنشگری مرزی انجام شود‌.

قبادی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه دولت بخشی از حاکمیت و بخش خصوصی، بخش دیگر است، گفت: اما جامعه مدنی دنبال قدرت نیست بلکه واسط میان این دو بخش و مردم هستند که باید به ایفای نقش آن‌ها توجه کرد و اهمیت داد.

در ادامه محمدرضا جمالی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و از اعضای اندیشکده استقلال و آزادی به سخنرانی با عنوان «نقش حلقه‌های میانی در بیانیه گام دوم» پرداخت و گفت: باید در باب این موضوع بر محور بیانیه گام دوم انقلاب صحبت کنیم‌. در راستای کنشگری مرزی باید به شخصیت‌های مهم کشور توجه‌های لازم شود. 

وی ادامه داد: امروز در بیانیه گام دوم انقلاب، حکمرانی متعالی گنجانیده شده است. براین اساس، حلقه‌های واسط در حکمرانی متعالی می‌گنجد که نوع نگاه آن رسیدن به حیات طیبه با بهره‌گیری از تجربیات بشری و هم بر اساس نگاه قرآن به جامعه و انسان است. یعنی اعطای کرامت به انسان، مهم است. 

جمالی تصریح کرد: نگاه مقام معظم رهبری در تعریفی نسبت به انقلاب با تعریفی که در تئوری انقلاب است، متفاوت است. اعتقاد ایشان بر این است که انقلاب فرایندی دائم و مستمر است یعنی دائماً در حال نو شدن، تجدید و تحول است‌؛ یعنی این گونه نیست هنگامی که در مرحله نظام سازی رفتیم، از فرایند آن غافل شویم بلکه دائماً درحال نو شدن است‌ و مردم‌سالاری دینی، امری حیاتی است. 

وی ادامه داد: در بحث مردم و حاکمیت، خلأیی وجود داشت لذا بحث جامعه مدنی مطرح شد اما تعبیر رهبری از حلقه‌های میانی فراتر از جامعه و نهادهای مدنی است. 

جمالی تأکید کرد: اگر امروز جامعه مدنی، احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها مطرح می‌شود، سازمان‌های مدنی هستند تا جامعه مدنی و معتقدم چیزی به اسم سازمان و نهادی به آن معنا در کشور نیست بلکه شبه نهادها هستند. حلقه‌های میانی فراتر از این حرف‌ها هستند‌. همانطور که در ایام جنگ تحمیلی، مردم و این حلقه‌های میانی آن گونه به میدان آمدند. 

یکی از وظایف جهاددانشگاهی؛ توانمندسازی حلقه‌های میانی 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بیان کرد: ساماندهی حلقه‌های میانی توسط دولت به درد نمی‌خورد. یکی از وظایف جهاددانشگاهی می‌تواند توانمندسازی حلقه‌های میانی باشد. به طور نمونه در پیشرفت اقتصاد یا بخش دولتی است یا خصوصی و یا خصولتی است (که نه خصوصی است و نه دولتی). حال آنکه حلقه‌‌های میانی واقعی هنگامی که وارد ‌می‌شوند پیشرفت کشور را در حوزه مردمی‌سازی پیش می‌برند.

وی نداشتن روحیه محافظه‌کاری برای حلقه‌های میانی را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها، روحیه محافظه کاری دارند‌ اما مهم‌ترین وجه حلقه‌های میانی، ارتقا و منزلت اجتماعی و نگاه به خیر عمومی و روح است. 

جمالی با تأکید بر اینکه هرکجا مردم پای کار باشند، مؤلفه امنیت ملی بالاست و تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی می‌کند، افزود: حلقه‌های میانی امری تشریفی و زینت‌المجالس نیستند. بنابراین معتقدیم اگر ارتقای پیشرفت کشور رخ دهد، در زمینه حلقه‌های میانه است. 

وی ادامه داد: فرایند توسعه و پیشرفت زمانی مهم است که همسو با نگرش عموم مردم باشد و توانمدی حلقه‌های میانی چون از بطن مردم هستند موجب توسعه و پیشرفت در کشور می‌شود. حلقه‌های میانی با سمن‌ها در بیانیه گام دوم متفاوت است و به حلقه‌های میانی با حکمرانی متعالی با تجربه بشری نگاه می‌شود. اینکه چگونه بتوانیم این نهادها را کشف و هدایت کنیم، نکته مغفول است که باید در این همایش و نشست‌ها به آن پرداخته شود. متأسفانه در حوزه جامعه‌پردازی در این زمینه، خوب عمل نکردیم.

جمالی با تأکید بر اینکه راه رشد در کشور تقویت حلقه‌های میانی و مردمی سازی است، گفت: نمونه آن بسیج اوایل انقلاب و گروه‌های جهادی الان هستند. در عرصه بین‌المللی بحث جنبش أمل، تأسیس امام موسی صدر و همچنین حزب‌الله لبنان، خوب عمل کردند زیرا وابستگی نداشتند و سازمان منسجم فکری و متعالی هستند. حلقه‌های میانی را نباید به دولت‌ها واگذار کنیم تا فکر و اندیشه آن‌ها را ذبح و درگیر ساختارها کنند.

سخنران سوم این پیش نشست مرضیه صادقیان، پژوهشگر حقوق عمومی و معارف انقلاب اسلامی و مسئول میز مشارکت سیاسی اندیشکده استقلال و آزادی با عنوان «از جامعه مدنی تا حلقه‌های میانی، بررسی تطبیقی دو مدل واسط در مناسبات قدرت» بود و گفت: باید دید جامعه مدنی و حلقه‌های واسط میان مردم و دولت آیا باهم هم‌پوشان هستند و یا چه نسبتی با هم دارند. اینکه بحث جامعه مدنی از کجا گرفته شده، مهم است. هنگامی که از جامعه مدنی به عنوان نهاد کمک‌کننده بحث می‌شود باید دید از کجا این بحث گرفته شده است. ما یک الگوی تام در این زمینه نداریم. باید دید هدف آن تشکیل جامعه دموکراتیک تمام عیار است یا امتداد چشم‌انداز انقلاب.

وی افزود: هنگامی از جامعه مدنی حرف می‌زنیم، دنبال اهدافی هستیم اما هنگامی که از حلقه‌های میانی حرف می‌زنیم در فضای گفتمان دیگری است که نباید با یکدیگر خلط شود. 

صادقیان اظهار کرد: جامعه مدنی، حلقه میانی نیست و حلقه میانی نیز جامعه مدنی نیست لذا از اساس دو مفهوم متفاوت از یکدیگر هستند. 

پژوهشگر حقوق عمومی و معارف انقلاب اسلامی بیان کرد: در فرمایش رهبر معظم انقلاب است که انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده، آماده و پذیرای خطای خویش است. یعنی گاهی ممکن است خطایی باشد لذا باب تعامل باز است و اصلاً از فضای بسته گفتمانی حرف نمی‌زنیم اما نمی‌توانیم بی‌تفاوت نسبت به مبانی باشیم‌. نمی‌توان تمدنی با مجموعه‌ای از مولفه‌ها و مبانی را با تمدن دیگر با مولفه‌های دیگر خلط کرد باید در بحث‌های تمدنی، ویژگی‌هایی را ملاک قرار داد. 

مسئول میز مشارکت سیاسی اندیشکده استقلال و آزادی تصریح کرد: جامعه مدنی را ارسطو به مانند دولت‌ها در نظر می‌گرفت که به مرور دچار تحول می‌شود.

وی بیان کرد: هنگامی از حلقه‌های میانی حرف می‌زنیم، یعنی در بهمن ۹۷ بيانيه گام دوم انقلاب صادر می‌شود که رهبر انقلاب در آن نگاهی به دستاوردهای گام اول و ۴۰ ساله نخست انقلاب، آسیب‌ها و نقایص دارند و سپس مجموعه توصیه‌ها ناظر به گام دوم انقلاب و یا مسیری که در ۴۰ سال دوم انقلاب باید دنبال شود را مطرح می‌کنند. رهبر معظم انقلاب ۷ توصیه ذیل ۷ عنوان و بحث امید را یعنی مجموعاً ۸ توصیه را مطرح می‌کنند. 

صادقیان عنوان کرد: حدود ۴ ماه بعد صدور بیانیه گام دوم انقلاب یعنی اول خرداد ۹۸ طی دیدار با دانشجویان، معظم له، این بيانيه را تبیین می‌کنند و اولین بار جریان‌های حلقه‌های میانی را واژه‌پردازی می‌کنند. گویی مفهوم جدیدی در ذهن دارند که باید به آن عمل شود و این مفهوم را شکل‌دهنده و هدایت‌کننده حرکت‌های عمومی به سمت گام دوم مطرح می‌کنند که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و سایر موارد باید شکل بگیرد. 

وی یادآور شد: جامعه مدنی کارکردها و اهدافی چون میانجی گری، مشارکت سیاسی و آموزش معنوی را دنبال می‌کند. اما مهم‌ترین کارکرد حلقه‌های میانی درک کلمه «ولی» و تبیین و انتقال آن به مردم است. پس یکی از محورهای اصلی جامعه مدنی بحث ایدئولوژیک بودن حلقه‌های میانی و دین محوری و شکل گیری براساس ارزش‌های دینی است. نتیجه آن این است که هدف مطلوب جامعه مدنی، کمک به روند دموکراسی موجود در نظام و انتقال دهنده مطالبات آن‌ها است.

پژوهشگر حقوق عمومی و معارف انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حلقه‌های میانی کاملاً سویه دارد، گفت: حلقه‌های میانی اهداف امام و کلام و نظرات رهبر را مدنظر دارد و در ارتباط با جامعه آن را مطرح و تبیین می‌کند. 

مسئول میز مشارکت سیاسی اندیشکده استقلال و آزادی ادامه داد: جامعه مدنی دارای ساختار است اما حلقه‌های میانی محدود به ساختار نیستند. کارکرد دیگر حلقه‌های میانی، تربیت نیروهای سیاسی وفادار، حزب‌اللهی و کارآمد است تا بعدها وارد سطوح بدنه مدیریتی کشور شوند‌.

وی اظهار کرد: تفاوت خیلی مهم و مبانی حلقه‌های میانی و جامعه مدنی، صرفاً نهاد واسط نیست بلکه هدایتگر جامعه با ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که در روند تمدن‌سازی اسلامی شکل می‌گیرد. 

در مرحله دولت‌سازی و دولت اسلامی متوقف شدیم

صادقیان با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه همچنان در مرحله دولت سازی و دولت اسلامی متوقف شدیم، گفت: تا زمانی که دولت سازی نشده باشد نمی‌توان توقع جامعه اسلامی را داشته باشیم. دولت‌سازی مقداری قبل یا همزمان با جامعه‌پردازی نیازمند حضور حلقه‌های میانی است لذا الان در مرحله واژه‌پردازی حلقه‌هایی هستیم که اگر نتوانیم درست این موضوع را طرح کنیم بعداً توقعات در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود. لذا مفهوم‌پردازی این موضوع مهم است تا بتوانیم به دیالوگ مشترک در این زمینه برسیم.

سخنران دیگر این نشست غلامعلی نیستانی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در نکاتی با عنوان «مدیریت جهادی و حلقه‌های میانی» بود.

شاخصه‌های مدیریت جهادی از منظر مقام معظم رهبری

وی با اشاره به شاخصه‌های مدیریت جهادی از منظر مقام معظم رهبری و نقش جهاددانشگاهی به عنوان حلقه واسط، گفت: رهبر انقلاب در سال ۹۳ که سال اقتصاد، فرهنگ و عزم مدیریت جهادی بود، این شعار را مطرح کردند که لازم است به شاخصه‌های مدیریت جهادی بپردازیم. 

نیستانی بیان کرد: در مباحث نظری، مدیریت را به فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمدی منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی و سازماندهی‌ها تعریف می‌‌کنند. تفاوت اصلی مدیریت جهادی با سایر پیش فرض‌های مدیریت این است که احکام دین به عنوان راهبرد و شاخص‌های مطلوب در آن در نظر گرفته شده است. این مدیریت، فرهنگی خاص و سبکی از زندگی است که دین‌گرایی، فرهنگ‌مداری و پایه‌ریزی براساس تعالی انسان است. 

عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مختلف به تعریف شاخصه‌های مدیریت جهادی پرداختند که بحث توکل به خدا مهم‌ترین شاخص در فرایند خدماتی و مدیریتی جهادی است که آن را حتی فرماندهان در جبهه‌های جنگ و در برخی از مسئولان سیستم‌های اجرایی کشور شاهد بودیم. توجه حضرت امام راحل به این موضوع بود که توکل به خدا داشته باشید که می‌توان از این طریق بسیاری از موانع و مشکلات را پشت سر گذاشت. 

وی تصریح کرد: شاخصه دیگر مدیریت جهادی خودباوری و اعتماد به نفس است که جهاددانشگاهی بیشترین تلاش‌ها را در ارتباط با صنعت و خدمات دفاعی داشته است. کارها و پروژه‌ها در این زمینه در جهاد صنعتی شریف انجام شده و ادامه دارد و بعد از جنگ نیز جهاددانشگاهی در مباحث پزشکی با فعال کردن مؤسسه رویان و ابن‌سینا با روحیه خودباوری و اعتقاد به نفس و با توکل بر خدا کار کرده است.

نیستانی افزود: شاخص دیگر مدیریت جهادی، دشمن‌شناسی است که رهبر انقلاب بر شناخت دشمن و تشخیص نقشه آن تأکید داشتند. 

عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری شاخصه‌های بعدی مدیریت جهادی را دوری از اختلافات دانست و ادامه داد: یکی از معضلات بحث اختلافات است که تأکید بر وحدت کلمه همیشه در فرمایشات امام و مقام معظم رهبری بوده است. 

وی تأکید کرد: شاخصه دیگر مدیریت جهادی، کارآمدی است که وجه خوب آن درخور بودن و به کارآمدن، مفید بودن و میزان موفقیت در تحقق اهداف‌ها است. 

نیستانی، شاخص دیگر مدیریت جهادی را شناخت ظرفیت‌ها و امکانات دانست و یادآور شد: اینکه مدیر بتواند در زمان خاص، تصمیمات دقیق را بگیرد، حائز مهم است. دیگر شاخصه مدیریت جهادی، نگرش نقادانه و پذیرش نقدها نسبت به مسائل انتقادپذیر است. مدیر جهادی از انتقادات به عنوان ظرفیت رفع اشکال برای تصمیم‌گیری‌های آينده استفاده می‌کند. 

وی عنوان کرد: دیگر شاخصه مدیریت جهادی، حرکت مبتنی بر علم و درایت جهت رفع موانع است. اگر مدیریت جهادی، کار و تلاش براساس فوق باشد، مشکلات کشور در شرایط کنونی به حداقل می‌رسد. 

نیستانی با تأکید براینکه شاخصه دیگر، همت و انگیزه خدمت در مدیریت جهادی است، تصریح کرد: دیگر شاخصه عزم ملی و مشارکت‌های مردمی و عمومی برای پیشبرد فعالیت‌ها است. 

عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری گفت: فرهنگ جهادی مجموعه‌ای از باورها و ارزش‌های مشترک برخواسته از مبانی معرفتی، عقیدتی و ارزش‌ها است. 

نیستانی بیان کرد: رهبر انقلاب مراحل ۵ گانه تحقق اهداف انقلاب شامل شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل دولت اسلامی و رسیدن به تمدن اسلامی است.

معیارهای یک مدیر جهادی

عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری اظهار کرد: تقویت دولت و ملت، پایبندی به فرهنگ شهادت و ایثار، مردمی بودن، دوری از تجمل، عزت نفس و خودباوری از معیارهای یک مدیر جهادی است. تعهد به توسعه و پیشرفت کشور. علم‌باوری، پیشگامی در رفع نیازهای اساسی کشور، قانون‌مداری، توجه به کار بومی کردن، شایسته‌سالاری و صداقت، وفای به عهد، احترام و رعایت حقوق دیگران و پایبندی به اخلاق، کرامت انسانی، عشق به خدمت و روحیه خدمتگزاری، وقت‌شناسی، نظم و انضباط فردی و تعلق خاطر سازمانی از مدیریت جهادی متعهد و متخصص است. 

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به عنوان نهاد غیر دولتی مجموعه‌ای از دانشجویان و اساتید بودند که به عنوان حلقه‌های میانی جامعه و حاکمیت نقش‌‌آفرینی کردند و واحد جهاد دانشگاهی را در دانشگاه فعال کردند. بنابراین مصداق حلقه‌های میانی جهاددانشگاهی است که با شناسایی دانشجویان توانمند آن‌ها را به سطح می‌آورد. 

در پایان این نشست حسن کی‌ارسلان، از مدیران پیشکسوت و مسئول در واحد جهاددانشگاهی صنعتی شریف درباره حلقه‌های میانی جهاددانشگاهی به تاریخچه شکل‌گیری جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: مصوبه تشکیل جهاددانشگاهی از سوی ستاد انقلاب فرهنگی در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ بود‌. البته گروه‌های دانشجویی به صورت خودجوش در نهادهای انقلابی از اسفند ۵۷ مشارکت کردند. 

وی ادامه داد: بنابراین نمونه‌‌ای از دانشجویان انقلابی برای حل مشکلات و عقب‌ماندگی کشور در عرصه‌های مختلف پیش‌ قدم شدند تا مشکلات را حل کنند. 

کی‌ارسلان به فعالیت جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: سازماندهی اعزام نیروها و ساخت موشک‌ها و سایر موارد از جمله فعالیت‌های جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بود. 

وی به ساختار متنوع جهاددانشگاهی متناسب‌ با نیازهایی که دارد اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی دارای واحد، مرکز و سازمان است. جهاددانشگاهی بخشی از بودجه دولت را دارد اما رویش انقلاب اسلامی و نهاد رابط بین دولت و ملت برای توسعه علم و فناوری است. 

کی‌ارسلان بیان کرد: هدف جهاددانشگاهی تکمیل چرخه نوآوری و ایجاد ساختار الگو و تربیت شخصیت‌های علمی و فرهنگی و الگوسازی فرهیختگان علمی است.  

وی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی عمدتاً یک سازمان پروژه‌محور است، بیان کرد: ساختار کلان جهاددانشگاهی بر مبنای واحدهای مستقل و ساختار نیمه متمرکز و شبکه‌ای نیمه هوشمند استوار است. کلیت جهاددانشگاهی و سازمان‌های جهادی عمدتاً خودگردان است. 

این مسئول تاريخ شفاهی در جهاددانشگاهی صنعتی شریف ادامه داد: مشخصات نیروی شایسته جهاددانشگاهی، پایبندی به ارزش‌های بنیادین جهاددانشگاهی، پایبندی به باورها و ارزش‌های مذکور در فرهنگ جهادی، درک صحیح از هویت جهاددانشگاهی و توانا در اجرای وظایف جهاددانشگاهی برای تحقق اهداف است.

کی‌ارسلان به تربیت و توانمندسازی منابع انسانی کارآمد و متعهد و جهادی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: انسان‌های مستعد به مجموعه وارد می‌شوند و از طریق پروژه‌ها به توانمندسازی لازم می‌رسند تا بتوان از آن‌ها در عرصه‌های مختلف بهره‌مند شد.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

مردم در دفاع از آرمان های انقلاب ثابت قدم هستند

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، طاهر رستمی، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری در …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ