آتش به اختیار فرهنگی دزفولی در یک روستای محروم

تصویری که ملاحظه می‌کنید سالن یک مدرسه غیرانتفاعی یا نمونه دولتی نیست بلکه سالن یک مدرسه روستایی با ۹ کلاس درس است که حدود ۲۷۰ دانش آموز ابتدایی پایه اول تا سوم در آن مشغول تحصیل هستند.

نظم و سکوتی که در مدرسه حاکم است نشان می‌دهد آموزشی که به دانش آموزان داده شده به خوبی فراگرفته شده و دانش آموزان سعی می‌کنند هنگام خروج از مدرسه به گلدان‌ها برخورد نکنند زیرا تک تک لحظاتی که برای تهیه و نگهداری از این گلدان‌ها سپری شده را به خاطر دارند و خودشان نیز در نگهداری و آب‌دهی به آنها داوطلب می‌شوند.

تعریف دانش آموزان مدرسه از نحوه برخورد و برنامه‌های فرهنگی که در روستا انجام شده ما را به سمت تهیه گزارشی از مدرسه سوق می‌دهد.

برای اطلاع از نحوه مدیریت این مدرسه خواستار مصاحبه با مدیر می‌شویم؛ مدیر دبستان شادروان مهندس سیدمحمدحسین فاطمی در روستای سنجر دزفول با گشاده روی و گرمی استقبال می‌کند ولی تمایلی برای انتشار نامش در گزارش ندارد و مرتب تقاضا می‌کند نامی از وی برده نشود.

به اعتقاد این مدیر نمونه، همانطور که یک پزشک در میدان جنگ قسم خورده به هر فرد بیماری خدمات رسانی کند معلم نیز قسم خورده با جهل و نادانی بجنگد و تفاوتی ندارد دانش آموز او از چه طایفه و قبیله‌ای است.

آتش به اختیار فرهنگی دزفولی در یک روستای محروم

وحید حسن نژاد این مدیر خوش ذوق نحوه ورودش به آموزش و پرورش را برای ما تشریح می‌کند و می‌گوید: سالها پیش در جایگاه سرباز معلمی وارد آموزش و پرورش شدم؛ پس از خدمت در دوره ابتدایی به واسطه توفیق در رشته کامپیوتر، برای دانشگاه فرهنگیان و دوره‌های ضمن خدمت انتخاب شدم و با افتخار مدرس این دوره‌ها برای فرهنگیانی شدم که سال‌های نه چندان دور استاد خودم بودند.

بعد از دوره سرباز معلمی به صورت حق التدریس مشغول به کار شده و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ مدرس دوره‌ای تربیت معلم و ضمن خدمت شده است؛ علاوه بر آن در پروژه‌های کلان مخابرات در سطح کشور فعالیت داشت.

با آغاز تحریم‌های سیاسی بنیانگذاران شرکت‌های مخابراتی، ایران را ترک کرده و این امر موجب شد برخی مهندسان مهاجرت کنند که البته به این مدیر نیز پیشنهاداتی برای مهاجرت به ارمنستان و عراق شد که عشق به آموزش، کشور و شهر دزفول باعث رد پیشنهادات شد.

این فرهنگی دزفولی، پرورش اندیشه‌ها و نسل‌ها را هدف خود دانسته و از خدمت در مخابرات خارج و دوباره به حوزه آموزش و پرورش وارد می‌شود و کار در مدارس روستایی را آغاز می‌کند و مدیر این دبستان می‌شود.

تجربه خدمت در پروژه‌های بزرگ مخابراتی باعث می‌شود کاستی‌های فراوان موجود را بررسی و برای رفع محرومیت‌ها دست به کار شود؛ سیستم خدماتی، اتوماسیون و تاسیسات مدرسه روستایی قدیمی ساز با بیش از ۲۵ سال قدمت، وجود ۱۷۰ میز و نیمکت شکسته، نبود فضای سبز و دیوارهای بی‌روح، خرابی کولرها در گرمای سوزان تابستان، سیستم فرسوده برق و اتصالی‌های مکرر باعث می‌شود این مدیر آرام ننشیند چراکه چنین شرایطی از دید این معلم سختکوش باعث می‌شود دانش آموزان هیچ ارتباط روحی و روانی با محیط آموزشی برقرار نکنند و در واقع کارآیی تحصیلی آنها پایین بیاید.

مرد میدان با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود از آبان ماه تا دی ماه به اندازه ۲۵ سال در این مدرسه کار می‌کند و بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای نوسازی میز و نیمکت‌ها، رنگ آمیزی دیوار، تعویض سیستم لوله کشی و برقرسانی و احداث آشپزخانه برای پخت غذای گرم هزینه می‌کند ضمن اینکه دور تا دور حیاط مدرسه را درختکاری و نیمکتهایی برای استراحت دانش آموزان نصب می‌کند.

آتش به اختیار فرهنگی دزفولی در یک روستای محروم

جلوی آشپزخانه میز و نیمکت قرار داده و چهار زمین بازی راه اندازی می‌کند و با جذب مربیان ورزشی و بهبود شرایط، دانش آموزان عاشق حضور در این مدرسه می‌شوند.

اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی متناسب چنان جذابیتی برای دانش آموزان ایجاد می‌کند که باعث می‌شود در تابستان ۱۳ کلاس از صبح تا عصر مملو از دانش آموز شود و برای آنها دوره نقاشی، تئاتر، قرائت قرآن و زبان انگلیسی برگزار شود.

مشکلات توسط این مدیر جهادی طبقه‌بندی و تلاش شده برای یک سال برنامه‌هایی برای جامعه هدف فرهنگیان، دانش آموزان و والدین اجرا شود.
به همین منظور، دوره‌های ضمن خدمت پرورشی و تربیتی برای فرهنگیان و والدین دانش آموزان نیز آغاز می‌شود تا دانش آموزی که در زمینه‌های فرهنگی و پرورشی تحصیل می‌کند در محیط منزل نیز توسط والدین به آموزش ادامه دهد.
به اعتقاد او برای هر جامعه، فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و آموزشی در راستای ارتقای سطح آموزش و پرورش باید با انجام کارهای مطالعاتی و بهره‌گیری از سوابق اساتید و کارشناسان برای جامعه هدف معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان انجام شود زیرا برنامه‌ریزی برای اقدامات فرهنگی و آموزشی، فراتر از مدرسه است؛ مشاوره خانواده و فعالیت‌های فرهنگی در مسجد برگزار می‌شود تا ارتباط با دانش آموزان بعد از وقت مدرسه قطع نشود.
نشست‌های پرسش و پاسخ مسایل دینی، مذهبی، فلسفی و اعتقادی در اواخر هفته برای نونهالان، جوانان و جوانان تدارک دیده شده و نشست‌های حفظ و قرائت قرآن برای ایجاد انگیزه همراه با جوایز نفیس برای ورود به دنیای معنوی و مذهبی برگزار می‌شود و رفته رفته به واسطه مقبولیتی که بین مردم ایجاد شده مردم منطقه برای رفع نیازها و مشکلات نیز به مدیر دبستان مراجعه می‌کنند.
با توجه به اینکه در منطقه غرب دزفول، همه روستاها که حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده‌اند هیچ مرکز درمانی ندارند ارایه خدمات بهداشتی و درمانی را در مدرسه راه‌اندازی و اتاق بهداری مجهز نیز احداث می‌شود که اقدامات بهداشتی و داروهای اورژانسی ارائه می‌کند و مورد استفاده قرار گرفته است.

آتش به اختیار فرهنگی دزفولی در یک روستای محروم
مراجعه مردم و درخواست آنها باعث شد این بهداری به صورت عمومی در اختیار اهالی قرار گیرد برای همین تاسیس درمانگاه برای ارائه خدمات بیشتر به مردم منطقه در دستور کار قرار می‌گیرد و نماینده آموزش و پرورش اقدام به رفع نیازهای درمانی مردم می‌کند.
با همراهی شورا و دهیار منطقه مکانی برای احداث درمانگاه اختصاص یافته که اکنون به مجتمع پزشکی مهر ارتقا یافته و به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است و کلینیک دندانپزشکی، داروخانه شبانه روزی، پزشک عمومی و متخصص در حال ارایه خدمات در این مرکز هستند.
به گفته این مدیر جهادی، پیگیری برای راه اندازی بخش آزمایشگاه و اورژانس این مرکز نیز در حال انجام است.

آتش به اختیار فرهنگی دزفولی در یک روستای محروم
این مدیر جهادی با اعتقاد بر اینکه بیکاری منشا تمام مشکلات جامعه است، مجتمع کارگاه تولیدی مهر را با ظرفیت ۹۰ دوزنده در سه شیفت کاری بانوان سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته راه‌اندازی کرده است.
در گام بعدی نیز کارگاه تولید سازه‌های پلیمری ویژه آقایان در سه شیفت کاری آغاز شده که بزودی بهره‌برداری خواهد شد.

آتش به اختیار فرهنگی دزفولی در یک روستای محروم

گام بعدی این فرهنگی جهادی، راه‌اندازی بزرگترین فروشگاه تعاونی روستایی در منطقه غرب دزفول است تا تمام نیازهای خانوارها را تامین و به واسطه آموزش، بهداشت و درمان، اشتغال و تامین اقلام موردنیاز مردم، تحولی در منطقه غرب دزفول ایجاد شود.

آتش به اختیار فرهنگی دزفولی در یک روستای محروم
تمام هدف این مدیر جهادی، تربیت دانش آموزانی تحصیل کرده و آگاه است که بتوانند تولیدات خود را صادر کنند زیره چرخش اقتصادی موجب ارتقای سطح کیفی زندگی‌ آنها خواهد شد.
این مدیر جهادی تاکید می‌کند در وضعیت نابسامان اقتصادی نمی‌توانستیم اقلام مصرفی مردم را ارزان کنیم ولی با چنین اقداماتی توانستیم درآمد مردم را بالا ببریم.
چنین اقداماتی باید توسط دیگر فرهنگیان نیز الگو برداری شوند تا معلمان از ناامیدی بیرون آیند و بدانند می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

اکنون با تلاش این فرهنگی دزفولی نشست‌های فرهنگی، پرسش و پاسخ در مسجد امام حسین(ع) سنجر برقرار و دانش آموزان دبیرستان هشترودی سنجر هر پنجشنبه شب پس از اذان مغرب، دوره توانمندسازی در برابر آسیب‌های اجتماعی را فرا می‌گیرند.
این تحولات تنها بخشی از اقدامات جهادی این مدیر نمونه است که در یکی از نقاط محروم دزفول انجام شده است البته فرهنگیان در دیگر نقاط نیز اقدامات جهادی دیگری انجام می‌دهند ولی برخی مواقع بی‌رحمانه توسط برخی افراد تخریب می‌شوند این در حالی است که برخی از این فرهنگیان انسان‌هایی هستند که از زندگی و جان خود برای آینده ایران و نسلی که زیر دست آنها در حال رشد است، می‌گذرند.
برخی از آنها برای ساخت آینده فرزندان این مرز و بوم بدون تشویقی یا اضافه کار در مدارس بنایی، برق کشی، لوله کشی و رنگ کاری می‌کنند.

آتش به اختیار فرهنگی دزفولی در یک روستای محروم

مدرسه‌ای که این مدیر جهادی در آن خدمت می‌کند اکنون علاوه بر تحصیل دانش‌آموزان به مکانی امن برای مراجعات مردمی، رفع مشکلات خانوادگی، مالی، درمانی، مشاوره تحصیل، مشاوره ازدواج و اشتغال شده است و مردم منطقه، مدرسه و کادر اجرایی و آموزشی مدرسه را دلسوز نه تنها بچه‌های روستا بلکه خودشون می‌دانند.

این یک افتخار بزرگ برای جامعه فرهنگی است که مردم منطقه، مدرسه، کادر اجرایی و آموزشی را محرم و دلسوز خود می‌دانند که برای همه امور خود به مدرسه مراجعه می‌کنند.
البته همراهی دیگر فرهنگیان و کادر اجرایی این مدرسه با این مدیر جهادی نیز نباید نادیده گرفته شود.
اقدامات این مدیر جهادی و همکارانش در این مدرسه در تصاویر گویا است زیرا به مدت ۲ ماه، هر روز بعد از تعطیلی مدرسه تا نیمه شب و روزهای پنجشنبه و جمعه از ۶ صبح تا ۱۲ شب انجام شده و اکنون به کانون برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی همراه با خانواده‌ها تبدیل شده است.

بیش از ۱۰ خانواده که در آستانه طلاق بودند با مشاوره این مدیر جهادی به خانواده بازگشتند، بیش از ۲۰ پدر معتاد به کمپ رفتند و با حمایت‌، مشکل اشتغال آنها حل شد.

آتش به اختیار فرهنگی دزفولی در یک روستای محروم

بیش از ۵۰ دانش آموز از نظر پوشاک، سلامت و تحصیل زیرپوشش قرار گرفتند و درمانگاه مهر بیش از ۲۰ خانواده را زیرپوشش قرار داده است.

ویزیت و چکاب رایگان کودکان و دانش آموزان زیر ۱۰ سال و ویزیت و ارایه خدمات به سالمندان بالای ۵۰ سال به صورت رایگان از دیگر اقداماتی است که در این منطقه محروم با کمک این فرهنگی دزفولی و دیگر همکارانش انجام شده است.

دانش آموزان دبستان فاطمی دزفولی سنجر علاوه بر این از اردوی تفریحی نیز بهره مند شده و ساعاتی را در شهربازی و مرکز تجاری تفریحی مادر گذراندند.

اقدام جهادی این فرهنگی دزفولی با وجود شرایط اقتصادی کنونی بسیار باارزش است وباید الگوی دیگر فرهنگیان و اقشار مختلف قرار گیرد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

غزه فروشی نیست – ایرنا

آقای ترامپ! به‌تازگی با اظهارنظر جسورانه‌ شما مواجه شدم: «من متعهد به خرید و مالکیت …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ