آهنگساز هندی: بی‌صبرانه در انتظار جشنواره موسیقی فجر بودم

آمانو منیش نوازنده توانمندی که در مکتب موسیقایی سنیا مایهار گهارانا (بنیان‌گذاری‌شده توسط آچاریا علاءالدین خان) آموزش دیده و از برجسته‌ترین چهره‌های موسیقی کلاسیک هندی در نوازندگی گیتار اسلاید به‌شمار می‌رود، در چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر حضور دارد. به همین مناسبت گفت و گویی با او داشتیم.

شما یکی از هنرمندان بین‌المللی هستید که در چهلمین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد داشت. چه احساسی نسبت به اجرا در ایران دارید؟

بسیار هیجان‌زده هستم که در چنین جشنواره معتبری اجرا خواهم داشت، بی‌صبرانه منتظر این رویداد هستم.

آیا قبلاً در ایران اجرا داشته‌اید؟ اگر بله، چه خاطراتی از اجراهای پیشین خود دارید؟

تاکنون سه بار در ایران اجرا داشته‌ایم و هر بار تجربه‌ای فوق‌العاده از ارائه ترکیبی منحصربه‌فرد از موسیقی داشتیم. همچنین، در این سفرها دوستان فوق‌العاده‌ای پیدا کردیم.

به نظر شما، مخاطبان ایرانی تا چه حد با موسیقی کلاسیک هندی، به‌ویژه اسلاید گیتار، آشنا هستند؟ آیا در برقراری ارتباط با آنان چالشی احساس می‌کنید؟

مخاطبان ایرانی اکنون تا حد زیادی با موسیقی هندی آشنا هستند. ساز من نیز به گروه موسیقی ما لطافت و ملودی دلنشینی اضافه می‌کند.

در این جشنواره چه قطعاتی اجرا خواهید کرد؟ آیا قطعات ویژه‌ای برای این رویداد آماده کرده‌اید؟

برخی قطعات از کنسرت‌های گذشته را اجرا خواهیم کرد و چند قطعه ویژه نیز برای اولین بار اجرا خواهد شد!

شما از سنین کودکی نواختن اسلاید گیتار را آغاز کردید. چه چیزی در ابتدا شما را به این ساز جذب کرد؟

از دوران کودکی، پدرم را در حال نواختن گیتار هاوایی می‌دیدم و به‌طور طبیعی به این ساز علاقه‌مند شدم. در نهایت، این ساز به بخشی از سفر معنوی من نیز تبدیل شد.

سُنت Senia Maihar Gharana و آموزش‌های شما چه تأثیری بر سبک نوازندگی‌تان داشته است؟

تأثیر عمیقی هم از نظر موسیقایی و هم از لحاظ تکنیک‌های نوازندگی داشته است.

همکاری با اساتیدی مانند پندیت «باسانت کبره» و پندیت «بریج‌بوشان کبره» چگونه هویت موسیقایی شما را شکل داد؟

از آن‌ها جوهره و ظرافت‌های موسیقی؛ به‌ویژه موسیقی راگا را آموختم.

شما یک مستند درباره اسلاید گیتار برای تلویزیون هند ساختید. آیا می‌توانید درباره این پروژه و نقش آن در معرفی این ساز توضیح دهید؟

این پروژه موردعلاقه‌ام بود. زیرا می‌خواستم داستان چگونگی اقتباس و تطبیق گیتار هاوایی غربی برای اجرای موسیقی کلاسیک هندی را به نمایش بگذارم.

اسلاید گیتار هندی چه تفاوتی با نمونه غربی خود دارد؟ آیا تکنیک‌های خاصی دارد که آن را در میان سازهای زهی منحصربه‌فرد کند؟

از آنجا که این ساز عمدتاً برای موسیقی کلاسیک هندی استفاده می‌شود، ما از مضراب‌های متفاوتی برای انگشتان دست راست و یک میله فولادی بلند برای دست چپ استفاده می‌کنیم. همچنین، نحوه کوک سیم‌ها کاملاً متفاوت است.

شما «چاتورانگوئی» را اصلاح کرده و آن را «چاتورانگینی» نامیدید. چه چیزی الهام‌بخش این تغییرات شد و چه ویژگی‌های جدیدی به آن افزودید؟

من عمدتاً یک روش جدید برای تنظیم کوک سیم‌ها معرفی کردم. سبک نوازندگی من شامل ژانرهای مختلفی؛ مانند موسیقی کلاسیک هندی، صوفی، فیوژن و موسیقی مدیتیشن است.

اجراهای شما شامل ظرایف پیچیده، عبارات ملودیک و الگوهای استاکاتو است. چگونه این سبک نوازندگی منحصربه‌فرد را توسعه دادید؟

از طریق تفکر عمیق، آزمایش‌های مداوم، آزمون و خطا، و تلاش بی‌وقفه.

به نظر شما آینده اسلاید گیتار در موسیقی کلاسیک هندی چگونه خواهد بود؟ آیا این ساز در موسیقی معاصر محبوب‌تر شده است؟

این ساز با سرعت بالایی در حال تحول است و آینده‌ای درخشان دارد. زیرا گستره وسیعی از صداها و نغمه‌ها را ارائه می‌دهد. قطعاً در آینده به یک پدیده جهانی تبدیل خواهد شد.

شما در کشورهای مختلفی از جمله روسیه، ایران، سریلانکا و نپال اجرا داشته‌اید. کدام یک از این تجربه‌ها برای شما منحصربه‌فردتر بوده است؟

در تورهای این کشورها، ژانرهای مختلف موسیقی اجرا شد. در هر کشور با استقبال گرمی روبه‌رو شدیم و هر مکان ما را با مهمان‌نوازی فوق‌العاده‌ای غنی کرد.

آهنگساز هندی: بی‌صبرانه در انتظار جشنواره موسیقی فجر بودم

آیا تاکنون با موسیقی‌دانان غیرهندی همکاری داشته‌اید؟ آیا موسیقی کلاسیک هندی را با سبک‌های دیگر تلفیق کرده‌اید؟

بیش از ۲۵ سال است که به‌طور مداوم این کار را انجام می‌دهم! کانال یوتیوب من شاهدی بر این همکاری‌ها است.

آیا برنامه‌ای برای همکاری با موسیقی‌دانان ایرانی یا اجرای مشترک در ایران دارید؟

بله، اگر فرصت مناسبی فراهم شود.

جایزه «الکس نورث» را در سال ۲۰۱۷ برای موسیقی متن فیلم Rebellious Flower در جشنواره فیلم اسپانیا دریافت کردید. چگونه وارد دنیای موسیقی فیلم شدید و این جایزه چه تأثیری بر حرفه شما داشت؟

این تجربه به من آموزش داد چگونه در استودیو کار کنم، آهنگسازی انجام دهم و مدیوم‌های صوتی-تصویری را با هم ترکیب کنم. این جایزه کاملاً غیرمنتظره بود و به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در کارنامه من دارد.

شما موسیقی خود را «جشن عشق و مدیتیشن» توصیف می‌کنید. چگونه این مفهوم را در آثار خود منتقل می‌کنید؟

با این که فقط خودم باشم!

پروژه‌های آینده شما چیست؟ آیا روی آلبوم جدید یا فعالیت موسیقایی خاصی کار می‌کنید؟

بله، در حال ایجاد یک گروه/بند جدید برای موسیقی معنوی و مدیتیشن هستم.

چه پیامی برای شنوندگان ایرانی و علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک هندی دارید؟

این ژانر را با ذهن و قلبی باز گوش دهید، زیرا در اصل، یک موسیقی صوتی بسیار عمیق است.

آیا موضوعی هست که دوست داشته باشید درباره آن صحبت کنید اما در مصاحبه‌های قبلی به آن پرداخته نشده باشد؟

موسیقی من و سفر معنوی‌ام همواره در کنار یکدیگر بوده‌اند. پیام من این است که همه موسیقی‌دانان باید درک عمیقی از معنویت داشته باشند؛ این امر باعث می‌شود هنر آن‌ها به یک شاهکار آگاهانه تبدیل شود.

مصاحبه کننده: فرید پریش


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

هدف جشنواره موسیقی فجر ایجاد وفاق و همدلی میان مردم است

به گزارش ایرنا از روابط‌ عمومی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، نادره رضایی در این …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ