مجید عبداللهی روز سه شنبه در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا با تشریح برنامههای استانداردسازی وسایل گرمایشی در مدارس سطح کشور، اظهار کرد: در همین ارتباط، تمامی وسایل گرمایشی غیراستاندارد در مدارس کشور شامل بخاریهای نفتی و گازی نیز جمعآوری شدهاند.
وی افزود: این اقدامات با تامین منابع مالی مورد نیاز از محل اعتبار پیشبینیشده در قانون بودجه برای تجهیز وسایل گرمایشی مدارس انجام شده است که بر اساس بند «ب ماده ۶۵ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت»، بخشی از عوارض گاز برای مباحثی از جمله استانداردسازی سامانههای گرمایشی و سرمایشی، خرید تجهیزات آموزشی و کمکآموزشی مدارس و تجهیزات هنرستانی اختصاص داده شده است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادامه داد: برای استانداردسازی سامانههای گرمایشی مدارس نیز در سال گذشته اعتبار ویژه ای اختصاص یافت که در ۲ بخش استانداردسازی سامانههای گرمایشی و تعمیر و بازسازی سامانههای گرمایشی و سرمایشی در مدارس هزینه شد.
استانداردسازی ۱۹ هزار کلاس درس
عبداللهی با بیان اینکه سال گذشته وسایل گرمایشی غیراستاندارد حدود ۱۹ هزار کلاس درس جمع آوری و استانداردسازی شد، گفت: این کار شامل جمع آوری وسایل مستهلک، تعمیر و بهسازی وسایل استاندارد، تامین لوازم گرمایشی استاندارددر مورد بخاریهای نفتی نیز هدف اصلی جمعآوری آنها بوده است؛ جایی که علمک گاز وجود دارد حتماً اقدام به استانداردسازی کردهایم. بالای ۹۵ درصد این کار انجام شده مگر اینکه موانع اجرایی وجود داشته باشد
معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به برنامه ریزی برای جمع آوری تمامی بخاریهای نفتی از مدارس، گفت: در مناطقی که شبکه گاز (شهری و روستایی) وجود دارد به سرعت استانداردسازی وسایل گرمایشی مدرسه و کلاس های درس با نصب سامانه های مرکزی(شوفاژ و پکیج) انجام می شود.
به گفته وی، تاکنون طرح استانداردسازی وسایل گرمایشی در ۹۵ درصد مناطق شهری و روستایی بهره مند از شبکه گاز اجرا شده و در مابقی مناطق به دلیل مشکلات زیرساختی، اجرایی نشده است.
وی خاطرنشان کرد: برنامهریزی ما برای گرمایش مدارس به گونهای است که این کار را در تابستان انجام دهیم که در فصل سرما و با بازگشایی مدارس، شرایط مناسب برای حضور دانش آموزان در کلاس درس فراهم باشد.
به گفته وی، موضوع استانداردسازی وسایل سرمایشی کلاس های درس نیز همه ساله از اواسط فروردین آغاز می شود.
استانداردسازی وسایل گرمایشی هفت هزار کلاس درس تا پایان سال
به گفته عبداللهی، این هفت هزار کلاس درس با نصب سامانههای حرارت مرکزی مانند شوفاژ و یا پکیج، علاوه بر حذف وسایل غیراستاندارد و خطرناک برای حضور دانش آموزان از گرما و دمای مطلوب در فصل سرما برخوردار می شود، البته این شیوه در مناطق دارای شبکه گاز (گاز شهری و روستایی) قابل اجراست.
وی با تاکید بر اینکه دیگر در کلاس های درس از بخاری با شعله مستقیم(گازی و نفتی) استفاده نمی شود، افزود: مطابق مقررات ملی ساختمان، بخاری با شعله مستقیم(گازی و نفتی) نباید در کلاس درس استفاده شود و به همین دلیل سازمان نوسازی مدارس درحال جمع آوری بخاریهای گازی کلاس های درس با هدف استانداردسازی و تامین ایمنی دانش آموزان است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: بخش اصلی اجرای این طرح در سال جاری متمرکز بر استانهای کرمان، اصفهان، خراسان رضوی و فارس است.
جمع آوری بیش از ۹۵ درصد بخاریهای نفتی مدارس
وی درباره جمعآوری بخاریهای نفتی از کلاسهای درس نیز گفت: جمع آوری بخاریهای نفتی، هدف اصلی است و در مناطق دارای شبکه گاز، به سرعت کار استانداردسازی اجرا می شود و تاکنون بیش از ۹۵ درصد بخاری های نفتی از کلاس های درس و مدارس کشور حذف شده است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در قانون بودجه ظرفیتهایی برای تامین اعتبار موردنیاز ایجاد و توسعه شبکه آب، برق و گاز مدارس(تا ورودی مداس) پیش بینی شده و ایجاد شبکه(لوله کشی داخلی) برعهده وزارت آموزش و پرورش است.
منبع