رضا شنگی در نشست خبری با خبرنگاران شامگاه یکشنبه ، از تکمیل طرح زیبا سازی میدان شهرری و بازگشایی خیابان ۲۴ متری شهید بیات پس از بررسیهای کارشناسی و دریافت نظرات شهروندان خبر داد و با اشاره به اهمیت میدان شهرری در ساختار تاریخی و اجتماعی منطقه تاکید کرد: حدود یک سال و هفت ماه است که افتخار خدمت در این منطقه را دارم و از روز نخست، اجرای پروژههای عمرانی با رویکرد انسانمحور، به عنوان یکی از اهداف اصلی مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت. پروژه بازپیرایی میدان شهرری نیز در همین راستا و به عنوان بخشی از سیاستهای شهرداری تهران برای توسعه پیادهراهها و افزایش کیفیت فضاهای عمومی شهری طراحی شد.
شهردار منطقه ۲۰ تهران افزود: در سال ۱۴۰۱، معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ، ۱۴ نقطه در سطح شهر را برای اجرای طرحهای پیادهراهسازی شناسایی کردند که یکی از این نقاط میدان شهرری بود. سازمان زیباسازی شهرداری تهران به عنوان متولی اجرای پروژه، مطالعات لازم را انجام داد و در نهایت، طرح بازپیرایی این میدان به تصویب رسید. در اواخر فروردین ۱۴۰۲، عملیات اجرایی پروژه با هدف ایجاد یک فضای شهری مدرن و متناسب با هویت تاریخی شهرری آغاز شد.
لوله گاز اصلی شهر از زیر میدان شهرری عبور میکند
شنگی گفت: یکی از اصول اجرای پروژههای عمرانی، اخذ استعلام از شرکتهای خدماترسان است. مطابق این روال، شهرداری منطقه ۲۰ از شرکتهای گاز، برق و آب درخواست کرد تا در صورت وجود هرگونه تأسیسات در محدوده پروژه، اطلاعات مربوطه را ارائه دهند. در پاسخهای ارائهشده، هیچ معارضی گزارش نشد. اما پس از گذشت دو ماه و نیم از آغاز عملیات، مشخص شد که یک لوله گاز اصلی شهر از زیر میدان شهرری عبور میکند. این مسئله، برخلاف اطلاعات اولیه، موجب توقف چندماهه پروژه شد و روند اجرا را با مشکل مواجه کرد.
وی ادامه داد: توقف پروژه در این مرحله، مشکلاتی را برای شهروندان و کسبه ایجاد کرد. انسداد مسیرهای تردد، گرد و خاک ناشی از عملیات عمرانی و تأخیر در اجرای طرح، باعث نارضایتی عمومی شد. از این رو، جلسات متعددی با حضور مدیران شهرداری، سازمان زیباسازی، نمایندگان مردم، پلیس راهور و مشاوران فنی برگزار شد تا راهکارهای لازم برای حل این مشکل بررسی شود.
شهردار منطقه ۲۰ تهران گفت: در تمامی مراحل اجرای پروژه، توجه به نظرات مردم و کسبه در اولویت قرار داشت. یکی از موضوعات مورد اعتراض، بسته شدن خیابان بیات و تغییر مسیر حملونقل عمومی بود. در ابتدا، پلیس راهور و برخی کارشناسان معتقد بودند که این تغییر، موجب کاهش ترافیک و افزایش ایمنی معابر خواهد شد. اما با بررسی بیشتر و دریافت بازخورد از شهروندان، مشخص شد که بازگشایی خیابان بیات میتواند مشکلات را کاهش داده و تسهیل در تردد را فراهم کند.
وی تأکید کرد: از همین رو، پس از جلسات مکرر و پیگیریهای انجامشده، موضوع در کمیسیون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد و در نهایت، با تأیید شهردار تهران، دستور بازگشایی خیابان بیات صادر شد.
شنگی با اشاره به اجرای عملیات بازگشایی خیابان بیات گفت: پس از تصویب این تغییرات، همکاران ما در شهرداری منطقه ۲۰ طی چهار روز تلاش شبانهروزی، عملیات بازگشایی خیابان بیات را به سرانجام رساندند. مسیرهای تاکسیرانی و اتوبوسرانی که به دلیل اجرای پروژه تغییر کرده بودند، به مسیرهای قبلی خود بازگشتند. همچنین، اصلاحات لازم در مسیرهای تردد خودروهای امدادی انجام شد.
آینده حملونقل شهرری
شهردار منطقه ۲۰ در خصوص نتایج و دستاوردهای پروژه میدان شهرری گفت: بهبود شرایط تردد و کاهش مشکلات ترافیکی که با بازگشایی خیابان بیات، دسترسی وسایل نقلیه عمومی و خودروهای امدادی بهبود یافت. همچنین افزایش رضایت عمومی و مشارکت مردمی با نظرات شهروندان در فرآیند تصمیمگیری مورد توجه قرار گرفت و تغییرات لازم در راستای مطالبات آنان اعمال شد.
وی افزود: حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهرری نیز با اجرای این پروژه، میدان شهرری به عنوان یکی از مهمترین مراکز تاریخی تهران، با طراحی جدید و متناسب با هویت منطقه بازسازی شد.
شنگی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری منطقه ۲۰ همواره بر تعامل با مردم و توجه به نیازهای آنان تأکید داشته و اجرای این پروژه نیز نمونهای از همکاری و مشارکت مؤثر میان شهرداری، شورای شهر، پلیس راهور و شهروندان بود. از تمامی کسانی که در این مسیر همکاری کردند، بهویژه کسبه و مردم شهرری، قدردانی میکنم و امیدوارم در آینده نیز با همدلی و همراهی مردم، شاهد اجرای پروژههای موفق بیشتری باشیم.
منبع