مرتضی محمدزاده روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی و در گفتوگو با ایرنا، با بیان اینکه انتظارات از این خبرگزاری فراتر از جغرافیای ملی و ایفای نقش در سطح منطقهای و جهانی است، اظهار کرد: مهمترین موضوع در عرصه رسانه و ارتباطات، جلب اعتماد مخاطبان بوده که پاشنه آشیل فعالیت رسانهای محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ایرنا اعتماد مخاطب را جلب کرده است که البته باید روز به روز بهتر شود، افزود: در کنار کمیت تلاش و گستره فیزیکی فعالیتها، مهمترین بعد رسانه به خصوص در جنگ روانی، خبری و تبلیغاتی کنونی جلب اعتماد مردمی است و بدون اعتماد، انتشار هر خبری بدون پذیرش مخاطب و افکار عمومی خواهد بود بنابراین اولویت اصلی باید تقویت این اعتماد باشد.
محمدزاده با بیان اینکه بزرگترین سرمایه حاکمیت، سرمایه اجتماعی بوده و باید در تمام تصمیم گیریها در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: اخبار باید صادقانه، دقیق و تا حد ممکن غیرجانبدارانه بوده و روایت دقیق و صحیح از اتفاقات باید تکلیف یک رسانه باشد.
ایرنا همچنان جایگاه خود به عنوان راوی اول و حرفهای از اتفاقات را حفظ کرده است
وی تاکید کرد: ایرنا همچنان جایگاه خود به عنوان راوی اول و حرفهای از اتفاقات را حفظ کرده و پس از ۹۰ سال تلاش و زحمت زیر سایه تلاش استادان بزرگ میتواند جایگاه خود را ارتقا دهد.
وی افزود: اگر روایت اتفاقات و جریانات، دقیق و به موقع نباشد، فضای ذهنی جامعه را ملتهب میکند و گاه رفع آن غیرممکن میشود.
وی ادامه داد: در کنار تلاشهای رسانهای و خبرنگاران برای روایت نخست اتفاقات باید مدیران مرتبط با موضوعات نیز این بستر را فراهم کنند ولی اکنون شاهد ضعف اشرافیت مدیران بر اصول و قواعد رسانهای هستیم.
وی گفت: مدیران برای تشریح مسائل در هنگام وضعیت بحرانی، آموزش ندیدهاند و نمیدانند که چگونه باید عمل کنند و چه اطلاعاتی را چه زمان به رسانهها منتقل کنند بنابراین در انتشار به موقع و دقیق اخبار هنگام وضعیت بحرانی مشکل داریم.
محمدزاده با اشاره به گستره فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی، اظهار کرد: اعتبار حرفهای یک خبرگزاری مهمتر از آن است که به تریبون تبلیغاتی دولت تبدیل شود اما زمانی میتواند این روند را پیگیری کند که با رفتار حرفهای، اعتماد عمومی را جلب کرده باشد.
وی اظهار کرد: اکنون به دورانی رسیدهایم که نباید یک پدیده با ماهیت سیاسی و اجتماعی را بایکوت کنیم زیرا که بایکوت یک اتفاق اجتماعی و سیاسی به معنای این است که روایتهای دروغ و حدس و گمانها به نفع جریان خاص برجسته شود.
وی ادامه داد: در عصر انقلاب ارتباطات کنونی باید مردم حداقل از ۹۵ درصد پدیده های اجتماعی اطلاع یابند و جریان آزاد اطلاعات از پدیدههای اجتماعی برقرار باشد.
بنیان ایرنا در سال ۱۳۱۳ شمسی و با تأسیس «آژانس پارس» در چهارچوب سازمانی وزارت امور خارجه، با هدف گردآوری، ترجمه و انتشار اخبار ایران و جهان گذارده شد که نزدیک به چهار دهه بعد، وزارتخانهای با عنوان اطلاعرسانی فعالیت خود را در دولت وقت آغاز کرد و به این ترتیب در سال ۱۳۴۲، آژانس پارس به «خبرگزاری پارس» با نام اختصاری پانا (PANA) تغییر نام داد.
پیش از این، آژانس پارس برای مدتی به طور مشترک با رادیو فعالیت می کرد و تهیهکنندگی اخبار این رسانه را بر عهده داشت.
پایهگذاری وزارتخانه «اطلاعات و جهانگردی» در سال ۱۳۵۳ سبب شد تا خبرگزاری پارس نیز از نظر تشکیلاتی دگرگونیهایی را تجربه کند و در این تغییرات، خبرگزاری پارس از اداره کل خبرگزاری به سازمان خبرگزاری تبدیل و به عنوان یک شرکت سهامی دولتی شناسایی شد و به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.
سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در دی ماه ۱۳۶۰، با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری ایرنا (IRNA) تغییر نام داد و فصل تازهای در فعالیتهای این رسانه گشوده شد.
منبع