۲۰۰ میلیارد ریال برای پیشگیری از آسیب‌ اجتماعی دانش‌آموزان اصفهان اختصاص یافت


به گزارش ایرنا،مهدی جمالی‌نژاد روز چهارشنبه در یکصد و هشتاد و چهارمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: همچنین ۵۰ میلیارد ریال برای مدرسه‌سازی در استان تختصیص یافت که این کار با همت آموزش و پرورش و تلاش‌ خیرین در آینده انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت حوزه سلامت در مدارس، بر همکاری دانشگاه علوم پزشکی با مراکز آموزشی برای ارائه خدمات بهداشتی به دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

استاندار اصفهان همچنین از پیگیری ماده ۱۸ قانون شوراها برای شناسایی مناطق فاقد مدرسه خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.

وی بر تخصیص سرانه آموزشی به برخی مدارس و پیگیری این موضوع و اختصاص بودجه کافی برای ساخت و تجهیز مدارس نیز تاکید کرد و در باره برقراری عدالت آموزشی و کاهش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها گفت: برنامه‌ریزی برای کاهش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها آغاز شده است و جلسات ماهیانه‌ای برای پیگیری این موضوع برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت پیش‌ بینی و ارائه آموزش‌های لازم در مناطق آسیب‌خیز استان، خواستار اختصاص بودجه و اعتبارات دولتی و خیران برای این امر شد.

استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت توانمندسازی علمی دانشگاه‌ها در زمینه آسیب‌شناسی، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه را خواستار شد و بر لزوم «مدرسه یاری» و «مدرسه داری» در کنار مدرسه‌سازی تصریح کرد.

وی گفت: با تشکیل جلسات مستمر باید اطلس نیازهای استان تدوین و نسبت به شناسایی مناطق فاقد مدرسه و انجام آمایش سرزمینی اقدام شود.

ضرورت توجه به سلامت روان دانش‌آموزان
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان نیز در این نشست گفت: آمار سلامت روان دانش‌آموزان استان در سال‌های اخیر نشان‌دهنده افزایش نگرانی‌ها در این حوزه است، بر همین اساس مدیران آموزشی با هدف بهبود وضعیت روانی دانش‌آموزان، اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

مهدی‌ نم‌نبات تصریح کرد: مدیران آموزش و پرورش درتلاشند تا با برگزاری دوره‌های آموزشی و برنامه‌های مداخله‌ای، بهبود روانی دانش‌آموزان را در اولویت کار خود قرار دهند.
وی گفت: طرح موسوم به «نظام جامعه مَرهم» بعنوان یکی از اقدامات کلیدی در این راستا معرفی شده که هدف آن ارتقاء سلامت روان و کاهش مشکلات دانش‌آموزان است.

معاون اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تصریح کرد: بیشترین مشکلات روانی در مقطع متوسطه دوم مشاهده می‌شود و مقطع ابتدایی نیز با چالش‌هایی مواجه است که در این راستا، توجه به نیازهای روانی آنها و ارائه حمایت‌ لازم از سوی خانواده‌ها و مدارس، ضروری به نظر می‌رسد.

وی یادآور شد: در یک تحقیق از ۹۰ دانش‌آموز استان تلاش شد تا ریشه‌های این مشکلات را شناسایی کنیم و این کار به ما کمک کرد تا اطلاعات دقیقی در باره وضعیت دانش‌آموزان بدست آوریم و برنامه‌های آموزشی مناسبی را طراحی کنیم.
نم‌نبات گفت: در همین راستا برای ۱۵۰ نفر از مدرسان و مشاوران دارای مدارک فوق لیسانس و دکترا در رشته روانشناسی دوره‌های آموزشی برگزار شد که پس از این دوره‌ها، ۲۵ نفر از آنها برای آموزش در مناطق مختلف انتخاب شدند تا به والدین و دانش‌آموزان، آموزش‌های لازم را ارائه دهند.
وی اضافه کرد:از مهر سال جاری نیز کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان تشکیل شده است و تاکنون یک هزار و ۷۱ نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان خاطرنشان کرد: ما همچنین بدنبال تقویت مهارت‌های کنترل هیجان و بهبود ارتباطات خانوادگی هستیم و نتایج این برنامه‌ها نشان‌دهنده کاهش آمار مشکلات اجتماعی در استان است.
وی با اشاره به اهمیت غربالگری و مشاوره‌های روانی دانش‌آموزان گفت: تاکنون ۶ هزار نفر از دانش آموزان استان اصفهان در مقطع متوسطه غربالگری شده‌اند که حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفرشان نیاز به پیگیری دارند.

به گزارش ایرنا، در این نشست ضرورت تشکیل میزهای حمایتی، کمبود مشاور در مدارس، حق‌الزحمه مشاوران و مساعدت فرمانداران و مسوولان در مناطق مختلف استان مطرح شد.

اکنون حدود یک میلیون دانش‌آموز در ۶ هزار واحد آموزشی استان اصفهان مشغول تحصیل هستند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران: استهزای گویش ها و لهجه ها تاسف بار است

ابراهیم جعفری شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سُخره گرفتن …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ