فرزاد دادخواه روز جمعه در گفتوگو با ایرنا افزود: بر اساس استانداردها باید در هر ۴۰ کیلومتر جاده اصلی و ۳۰ کیلومتر بزرگراه یک مجتمع خدماتی وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: طبق این معیار، اکنون ۶۲ مجتمع در محورهای استان فعال و ۷۸ مجتمع دیگر در حال طی فرایند استعلام برای دریافت مجوز هستند.
دادخواه خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته، فواصل مجاز برای احداث مجتمع کاهش یافته و این موضوع موجب تمایل بیشتر سرمایهگذاران برای احداث اینگونه اماکن در محورهای پردرآمد شده است.
وی تصریح کرد: با این حال، شورای برنامهریزی استان همچنان بر ضرورت رعایت فواصل مجاز تاکید کرده است.
دادخواه گفت: اکنون نیاز به احداث مجتمعهای جدید در جادههای استان احساس میشود و مساحت مورد نیاز برای ایجاد آنها در جدولهای مربوطه نیز مشخص شده است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در این زمینه تصریح کرد: برخی از سرمایهگذاران درخواست غیرمنطقی برای گرفتن زمین بزرگتر و برخی متقاضی دریافت زمین زیر یک هکتار هستند که بر اساس ضوابط امکانپذیر نیست.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای اصفهان اظهار کرد: برای بهبود کیفیت مجتمعها، درجهبندی جدیدی شامل ممتاز، خوب و متوسط با هدف تشویق مالکان به بازسازی و توسعه مجتمعهای قدیمی در نظر گرفته شده است.
به گفته این مقام مسوول، یکی از چالشهای اصلی در این زمینه، کمبود اهرمهای قانونی برای اجرای این طرحهاست.
وی همچنین با اشاره به مشکلات تامین سوخت و درآمد مجتمعهای بین راهی استان گفت: رفع این موضوع مستلزم همکاری بیشتر با شرکت پخش سوخت است.
دادخواه، هدف از مجموع این اقدامات را بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران و افزایش رضایتمندی از مجتمعهای خدماتی بین راهی استان عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان با وسعت ۱۰۷ هزار کیلومترمربع، انواع شبکههای بزرگراهی، آزادراهی، اتوبانی و روستایی را در خود جای داده است.
۴۵۹ شرکت حمل و نقل بار، ۶ پایانه حمل بار، ۲۶ پایانه حمل مسافر و هشت مرکز مکانیزه معاینه فنی در این استان وجود دارد.
منبع