
مدرس مؤسسه تخصصی «خطابه امیر بیان»، در مورد آثار اساسی وجود امام زمان(عج) در عالم هستی اظهار کرد: چه امام(عج) ظاهر باشد چه غایب، وجودش آثار زیادی برای کل هستی دارد، اولین اثر این است که امام(عج) واسطه فیض است، یعنی فیض به واسطه او بر بندگان نازل میشود و این واسطه بودن امام (عج) به دو صورت بیان میشود، یکی اینکه بگوییم جهان هستی بر اساس اسباب و مسببات است و هر پدیدهای از راه سبب و علت، ایجاد میشود که در رأس این سلسله اسباب، وجود مقدس امام (عج) است، یا بگوییم نظام هستی بر اساس هدف و غایتی خلق شده که آن هدف محقق نمیشود مگر با عبادت و بندگی کامل و این عبادت و بندگی نیاز به معرفتی دارد که فقط از طریق امام و حجتِ خدا به دست میآید.
علمداری دومین اثر مهم وجود امام(عج) را دفع بلا معرفی و بیان کرد: در کتاب شریف بحارالانوار از وجود مقدس امام زمان(عج)، چنین نقل شده است: «من، آخرین اوصیا هستم. به واسطه من، خدا بلا را از خاندان و شیعیانم دفع میکند.» به نظر میآید که مراد از بلا، آن عذابهایی باشد که به سبب کارهای بد انسانها، باید نازل میشد، اما به سبب آن که وجود مقدس حجت خدا در میان مردم است، عذاب دفع میشود.
وی در مورد اثر خودسازی اظهار کرد: وقتی به این باور برسیم که حجت خدا، ناظر بر کارها و اعمال ماست، سعی میکنیم کارهایی را انجام بدهیم که امام را ناراحت نکنیم و چه بسا خوشحال کنیم. امام مهدی(عج) در نامهای به شیخ مفید نوشت: «ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده نیست. ما در رسیدگی و رعایت امور شما اهمال نکردهایم و شما را از یاد نبردهایم.» البته ناگفته نماند که ظهور و حکومت امام زمان(عج)، آثار و برکات خاصِ خودش را دارد، بهطوریکه از حکومت عدل الهی و رشد و تکامل بشری در حد اعلای آن محروم شدیم و تا زمانی که ظهور امام (عج) رخ ندهد، این محرومیت ادامه دارد، اما علت این غیبت، خودِ مردم هستند و خدا به همه ما توفیق بندگی درست را عنایت فرماید.
مدرس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) ادامه داد: روشن است که اگر امام زمان(عج) در میان مردم ظاهر بودند و به صورت آشکارا مردم را راهنمایی و هدایت میکردند، خیلی بهتر بود، اما آیا دشمنان چنین اجازهای میدادند؟ پیامبر(ص) و امامان (ع) در موارد متعدد فرمودند که دستگاه ظلم به دست امام مهدی(عج) برچیده میشود، از این رو ایشان مورد توجه دو دسته از مردم هستند، دسته اول، مظلومان به امید نجات و دسته دوم، ظالمان که وجود مقدس امام را سد راه منافع خود میدیدند و در پی قتل حضرت(ع) بوده و هستند، همانطور که امامان دیگر را به شهادت رساندند.
علمداری در پایان گفت: قدرتِ خدا محدود نیست، اما نظم هستی به گونهای است که کارها از طریق اسباب و از مجرای عادی انجام میشود. همیشه بنابر معجزه نبوده و نخواهد بود، بلکه معجزه استثنائی است که در صورت نیاز بهکار گرفته میشود، بنابراین «غایب شدن ایشان» تا آماده شدن مردم برای برپایی عدالت جهانی، بهترین انتخاب بود.
بارها روی تو را دیدم ولی نشناحتم/لاله از رخسار تو چیدم ولی نشناختم
لال است آن زبان که نگوید ثنـای تو/کور است دیـدهای که ببیند سوای تو
رحمت به روح صائب شیرینسخن که گفت/عالَم پُر است از تو و خالیست جای تو
انتهای پیام
منبع