به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد؛ رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، چهارم اسفندماه در نشست علمی «اعتبار ابزار جدید در رؤیت هلال» با بیان اینکه از سال 1391 مرکز موضوعشناسی احکام فقهی ایجاد شده است و موضوع استهلال مورد توجه دفتر مقام معظم رهبری و این مرکز بوده و جلسات و دورههای آموزشی برگزار شده است، گفت: برخی میپرسند اگر ما ماه را با ابزار ببینیم همه ماهها یک روز زودتر دیده خواهد شد که این مطلب درست نیست؛ در شورای تقویم رسمی کشور به تجربه دیدهایم که در چهار ماه از دوازده ماه اختلاف وجود دارد یعنی فقط در این چهار ماه هلال با ابزار دیده میشود ولی با چشم دیده نمیشود.
وی افزود: با رصد ماههای رجب، شعبان امسال اختلافی میان چشم مسلح و غیرمسلح در رؤیت هلال نبوده و در ماههای بعد هم نخواهد بود. البته در ذیالحجه با چشم مسلح، چهارشنبه و با چشم غیرمسملح، پنجشنبه اول ماه خواهد بود یعنی در 5 ماه پیاپی هیچ اختلافی نداریم.
موحدنژاد اضافه کرد: گاهی برخی مطالبی هم در فضای عمومی بیان میشود که به فضای استهلال و وجوب یا عدم وجوب آن برمیگردد؛ مرحوم شیخ مفید آن را واجب میداند ولی مرحوم علامه حلی آن را واجب کفایی و مرحوم شهید اول آن را مستحب دانستهاند و عموم مراجع هم نه واجب بلکه مستحب هم ندانستهاند؛ از مقام معظم رهبری هم پرسیده شده است و ایشان فرمودند استهلال فینفسه واجب نیست.
رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه استهلال در 29 هر ماه قمری انجام میشود، اظهار کرد: اول اینکه هلال با چشم عادی دیده میشود؛ دیگری اینکه با چشم مسلح دیده میشود ولی با غیرمسلح دیده نمیشود و حالت سوم هم اینکه با هیچکدام دیده نمیشود؛ شکل سومی از دیدن هلال هم علاوه بر دوربین و تلسکوپ و چشم عادی این است که از محلی که هلال باید دیده شود عکس میگیریم و با نرمافزارهای خاصی روی عکسها کار میکنند تا به نقاطی نورانی که تصویری شبیه هلال را ایجاد میکند برسند.
موحدنژاد با بیان اینکه از مقام معظم رهبری در مورد شکل سوم رؤیت هلال یعنی عکسگیری از محل هلال استفتاء شده است و ایشان جواب دادهاند که ملاک آن است که تعبیر رؤیت بر آن صدق کند، گفت: بر اساس نظر ایشان بازسازی این تصاویر در رایانه اثبات اول ماه نمیکند زیرا تصویر پشت تلسکوپ دیده نشده است و فرد میگوید من تصویر ماه را دیدهام نه خود هلال را.
رئیس استهلال دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: سؤالاتی در شورای تقویم برای ما ایجاد شد که آیا تلاش چند نفر مثلا ده نفر برای دیدن هلال با تلسکوپ کافی است یا پرسش دیگر اینکه نقاطی از هلال دیده شود نه کمان کامل زیرا ممکن است سایه کوه و یکسری عوامل طبیعی اجازه رؤیت به ما ندهد، گفت: در جواب فرمودهاند اگر صدق عرفی مبنی بر رؤیت هلال وجود داشته باشد کفایت میکند و مشاهده همگانی هم ملاک نیست و همین مشاهده چند نفر کافی است.
وی افزود: پرسش دیگر اینکه یکسری صافیهایی وجود دارد که زمینه آسمان را تیره میکند و رؤیت بهتر رخ میدهد آیا این دستکاری قابل پذیرش است، افزود: مقام معظم رهبری فرمودهاند این موضوع هم مشکلی ندارد.
موحدنژاد با بیان اینکه گاهی مطرح میشود در مناطقی که روی یک نصفالنهار واقع شدهاند ما وضعیت یکسانی نداریم یا به تعبیر دیگر در مناطقی که لحظه غروب آنان یکسان است باز شاهد اختلاف در رؤیت هستیم به چه دلیل، اظهار کرد: برخی فقها نصفالنهار را مبنا قرار میدهند که درست نیست زیرا غروب آفتاب متفاوتی در مناطق تحت یک نصفالنهار وجود دارد. مسئله فقط فاصله ماه و خورشید نیست بلکه زاویه و صفحه افق در این مسئله تعیینکننده است؛ لذا در مناطقی رؤیتپذیری بسیار بد است که ماه به افق نزدیکتر میشود. خورشید هم با آن عظمت وقتی به افق نزدیک شود کمتر قابل ملاحظه است ولی وقتی فاصله گرفت بهتر دیده میشود چه رسد به ماه.
وی با اشاره به بحث اتحاد افق و قران نیرین، افزود: وقتی ماه و خورشید و زمین روی یک خط قرار بگیرند قران نیرین رخ خواهد داد.
انتهای پیام
منبع