به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، روز گذشته 22 فوریه مصادف با ششمین سالگرد بازگشایی مصلای باب الرحمه در مسجد الاقصی در قدس اشغالی بود.
بازگشایی باب الرحمه پس از قیام مردمی که 6 روز به طول انجامید و با شکستن محدودیتهای اشغالگران در مورد این مصلی پس از 16 سال تعطیلی انجام شد.
این قیام پس از آن آغاز شد که پلیس اشغالگر در 17 فوریه 2019 باب الرحمه را قفل کرد و مانع از ورود نمازگزاران به این بخش از مسجد الاقصی شد.
باب الرحمه که به دروازه طلایی نیز معروف است، محوطه تاریخی مهمی است که در دیوار شرقی مسجد الاقصی قرار دارد و اطراف آن را قبرستان باب الرحمه فرا گرفته است که دو صحابه عباده بن الصامت و شداد بن اوس در آن مدفون هستند.
علیرغم موفقیت نمازگزاران در بازگشایی آن، محدودیتها با سرعت فزایندهای ادامه یافت و با قطع برق و آب مانع از حضور نمازگزاران شدند.
امسال دومین سالگرد بازگشایی نمازخانه پس از وقوع نبرد طوفان الاقصی است که طی آن اشغالگران عمداً محدودیتهای بیسابقهای را بر مسجد مبارک الاقصی اعمال کرده و کنترل خود بر منطقه شرقی که شامل این نمازخانه میشود را سختتر کردهاند.
در صحنههای بیسابقهای، دهها شهرکنشین که به مسجدالاقصی هجوم میآورند، مراسم دسته جمعی را در میدان مجاور نمازخانه بابالرحمه به جا میآورند، آنها همچنین مراسم سجده حماسی را در آنجا انجام میدهند، علاوه بر این مراسم مخصوص برخی از اعیاد را انجام میدهند.
همه این اقدامات در صحن شرقی و تحت حفاظت پلیس اشغالگر انجام میشود که دسترسی نمازگزاران و نگهبانان مسجدالاقصی را به محل محدود کرده و از نزدیک شدن آنها به مهاجمان جلوگیری کرده تا تخلفات آنها مستند نشود.
گروههای افراطی معبد با حمایت اعضای دولت اسرائیل به دنبال جدایی این منطقه از الاقصی و تبدیل آن به کنیسهای هستند که در آن مراسم آیینی یهودیان برگزار شود.
خالد العویسی، دانشیار مطالعات بیتالمقدس و رئیس گروه تاریخ اسلام در دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا میگوید که با توجه به ممانعت مستمر دسترسی نمازگزاران به این نمازخانه، اگر همان رویکرد شش سال پیش برای تحمیل واقعیتی که از ادامه اشغال جلوگیری میکند انجام نشود دوباره این منطقه را از دست میدهیم.
العویسی تأکید کرد که شهرکنشینان با هدف قرار دادن این منطقه و انجام مناسک خود در آنجا، در صدد تحمیل واقعیت جدیدی در داخل الاقصی هستند که همانگونه که در مسجد ابراهیمی در الخلیل اتفاق افتاد، مکان ویژه ای برای مراسم خود ایجاد کنند.
العویسی آنچه را در سالهای اخیر در نمازخانه باب الرحمه و اطراف آن اتفاق افتاد به معامله قرن و بازگشت مجدد دونالد ترامپ رئیسجمهور ایالات متحده به قدرت مرتبط دانست.
العویسی تصریح کرد: الاقصی پس از ناکامی اشغالگران در دستیابی به اهداف خود در جنگ غزه و شکست کنونی آن در سرکوب مقاومت در کرانه باختری، به ویژه در ماه رمضان بار دیگر به خط مقدم بازخواهد گشت.
به گفته العویسی، اسرائیل روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده را فرصتی برای تحمیل واقعیت جدیدی که گروه های افراطی معبد در الاقصی می خواهند، تلقی خواهد کرد و آن ایجاد معبد یهودی و مکانی دائمی برای یهودیان است.
این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: مصلای باب الرحمه باید از ابتدای ماه مبارک رمضان در کانون اعتکاف قرار گیرد. ما به اقدام واقعی در الاقصی نیاز داریم، در غیر این صورت به دلیل جداسازی قدس شرقی توسط اشغالگران و جلوگیری از حضور نمازگزاران بخشی از آن را از دست خواهیم داد.
سال گذشته شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجد الاقصی در مصاحبهای گفت: اشغالگران چهار سال پیش در نبرد باب الرحمه شکستی هولناک را متحمل شدند. آنها تعمیر این مصلی و بازگشایی آن و همچنین برپایی نماز جماعت، مراسم افطار و سحر در آن را برنتابیده و ایتمار بن گویر، چهره افراطی صهیونیست به دنبال بستن مجدد این مصلی و یهودیسازی آن است اما به هدف خود نخواهد رسید.
انتهای پیام
منبع