ایجاد شبهه در عقاید شیعه؛ شگرد تبلیغاتی فرق انحرافی مهدویت + فیلم

سید حسن پور آذرظهور فرقه‌های انحرافی و باطل و جذب انسان‌ها به سمت معنویات کذب و مجعول، حربه‌ای است که ابلیس برای گمراه کردن آدمیان در آخر الزمان به آن متوسل شده است. البته نه اینکه در دوره‌های پیشین، چنین فرقه‌های دروغینی نبوده است، بلکه مقصود این است که ظهور این پدیده، در عصر جدید و همزمان با گسترش تکنولوژی و به تبع آن، با سرخوردگی انسان از زندگی ماشینی و سردرگمی او در لابلای پیچیدگی‌های زندگی در عصر اتم، ابعاد تازه‌تر و گسترده‌تری یافته و فصل جدیدی از امتحان و ابتلای الهی را  در زمان غیبت پیش روی او خواهد نهاد.

یکی از این فرق انحرافی در دوران غیبت، فرقه احمَد الحسن یا احمد اسماعیل بَصری است که خود را «احمَد الحَسَن الیَمانی‌» می‌داند، مدعی یمانی است که خود را سفیر و وزیر، اولین وصی امام دوازدهم شیعیان و اولین تن از مهدیان دوازده‌گانه پس از حکومت امام زمان معرفی کرده است. وی همچنین خود را فرزند باواسطه امام دوازدهم و مأمور از سوی وی می‌خواند.

سیدحسن پورآذر یکی از مروجین سرشناس پیشین فرقه احمد الحسن پس از گذشت 7 سال تبلیغ و تلاش از این فرقه اعلام برائت نموده و مستبصر گردید. سیدحسن پور آذر یکی از دوستان عباس فتحیه (دیگر مبلغ سرشناس جریان احمد الحسن) بوده که در سال 1393 تحت تأثیر ادعاها و تبلیغات وی قرار گرفته و به این جریان می‌پیوندد.

ماجرا از آنجا آغاز می شود که عباس فتحیه پس از این‌که در سال 1393 به سفر کربلا می‌رود، در مسیر پیاده روی اربعین متوجه موکب اتباع احمد بصری و تحت تأثیر تبلیغات این فرقه قرار می‌گیرد و عاقبت جذب این جریان می‌گردد. وی پس برگشتن به ایران دوست خود سیدپورآذر را به این جریان دعوت می‌کند. پورآذر طبق اقرار خود بر اثر بی‌اطلاعی از تناقضات فکری فرقه و جذاب بودن موضوع به این فرقه می‌پیوندد و در زمره مبلغین مطرح این جریان قرار می‌گیرد. اما سرانجام وی پس از تحقیق و بررسی تفکرات و عقاید این فرقه، در روز 9 ربیع الاول 1400 در یک اعلامیه‌ و یک ویدیو از این فرقه و جریان ضاله اعلام برائت می‌کند.

خبرنگار ایکنا از قم درخصوص شگردهای تبلیغاتی فرق انحرافی و چگونگی جذب افراد سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن پور آذر،  مدرس مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع) رفته که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

ایکنا – به عنوان اولین سؤال از شگردها و روش‌های تبلیغاتی فرقه‌های انحرافی بفرمایید؟ 

اولین شگرد‌ی که این جریان‌ها برای جذب مخاطب دارند این است که نسبت به عقاید مسلم شیعه، شبهه ایجاد می‌کنند یعنی مواردی که یک انسان معتقد به‌عنوان امر واضح و بدیهی به آن اعتقاد دارد ایجاد سوال می‌کنند تا مسائل محکم و بدیهی تبدیل به متشابه شود و فرد دچار حالت تحیر می‌شود، سپس مطالب و عقیده خویش را که به گمان خودشان صحیح و مستند به روایات است به فرد متحیر ارائه می‌کنند. وقتی محکمات فرد را از او گرفتند آیات متشابه را برای او بیان کرده و برای فردی که به حیرت افتاده است آیات متشابه دستاویزی برای رهایی و نجات از حیرت می‌شود. این ملاک قرآنی است که ما در جریان باشیم که مدعیان دروغین با این شیوه و استناد به متشابهات به دنبال جذب افراد و ایجاد فتنه در قلوب افراد هستند. 

در آیه 3 سوره آل عمران می‌فرماید: « هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ؛  اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب، آیات محکم است [که دارای کلماتی صریح و مفاهیمی روشن است] آنها اصل و اساس کتاب‌اند، و بخشی دیگر آیات متشابه است [که کلماتش غیر صریح و معانی‌اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی‌شود] ولی کسانی که در قلوبشان انحراف [از هدایت الهی] است برای فتنه‌انگیزی و طلب تفسیرِ [نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان] از آیات متشابهش پیروی می‌کنند و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمی‌داند.»

اعتقاد راسخ شیعیان این است که ائمه و اوصیا بعد از پیامبر(ص) ۱۲ امام هستند و فرق انحرافی و باطل این مهم و جایگاه علما را زیر سؤال می‌برند و یا امر بدیهی مهدی موعود را با استناد به روایات متشابه زیر سوال می‌برند و محکمات را کنار می‌گذارند و به جای روایات متواتر و مستند به روایات جعلی تمسک می‌کنند که در متون معتبر شیعه وجود ندارد، یا اینکه روایات را تقطیع می‌کنند تا مفهوم خویش را برای افراد فرقه جا بیندازند.

این فرق باطل مخاطب را با روایات درست و نادرست بارش اطلاعاتی کرده، بنابراین مخاطب فرصت تأمل ندارد و قدرت تفکر را از مخاطب می‌گیرد و در کنار این استناد به متشابهات از مسائلی که جلب اعتماد کند و احساسات طرف را درگیر کند مانند خواب استناد می‌کنند، به‌عنوان مثال به خواب متوسل می‌شوند و این مدعیان دروغین پیروان‌شان را با خواب جذب می‌کنند، یا مورد دیگر استخاره است که به فرد می‌گویند برای اینکه متوجه شوی که جریان حق است یا خیر، به قرآن مراجعه کن و از خدا راه هدایت را بخواه چرا که خداوند در آیات قران هدایتگر است و خدا کسی را گمراه نمی‌کند در حالیکه در آیات قرآن و روایات فراوان وجود دارد که خداوند هم هدایت‌گر است هم گمراه‌کننده، اما در ایتدا خداوند کسی را گمراه نمی‌کند.

در آیه 3 سوره انسان می‎‌فرماید: «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ؛ ما راه را به او نشان داديم.» یعنی خداوند هدایت عمومی را دارد و ما برخوردمان در برابر این هدایت عمومی،«إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا؛ خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس» است، کسی که به هدایت ابتدایی تمسک به ثقلین و به سنت اهل بیت(ع) اعتقاد نداشته و این راه هدایت را که متواتر بیان شده، انتخاب نکند، کفران کرده و دچار عذاب الهی می‌شود، شخصی که این ضلالت را انتخاب کرده خدا او را بیشتر گمراه می‌کند. به عنوان مثال خداوند در آیه 31 سوره مدثر می‌فرماید: «يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ؛ خداوند هر كس را بخواهد گمراه می‌سازد و هر كس را بخواهد هدايت می‌كند.» در واقع این فرق انحرافی، با شگرد استفاده از خواب و استخاره به قرآن، افراد را از تحقیق درست دور کرده و با تحریک احساساتش او را جذب می‌کنند.

مورد بعدی برای جذب افراد به این فرق باطل، تطبیق علائم ظهور است که مرگ سفید را بر کرونا تطبیق می‌دادند و مرگ سرخ را نیز بر جنگ‌ها تطبیق می‌دهند، به عنوان مثال در دوران داعش، داعش و یا سپس نوری مالکی را سفیانی عنوان می‌کردند یا علما و حوادث امروز سوریه را به سفیانی تطبیق می‌دهند و به این شکل وانمود می‌کنند که علایم ظهور واقع شده است و سفیانی آمده پس باید یمانی هم باید باشد؛ فرق باطل مردم را نسبت به علما بدبین می‌کنند تا مردم برای شناخت حق و ناحق به علما مراجعه نکنند چون علما در برابر مدعیان دروغین می‌ایستند و ادله بطلان‌شان را بیان می‌کنند پس راهی جز این ندارند که مردم را به علما بدبین کنند. بزرگ‌نمایی شخصیت‌های فرقه، شگرد دیگر فرقه‌های انحرافی است مثلا سیدحسن حمامی پدرش از مراجع تقلید است، اما او جایگاه علمی خاصی و حتی سواد متوسط حوزوی نداشته، اما او را مجتهد و مرجع تقلید معرفی می‌کنند و فرد عامی را تحت تاثیر قرار دهند.

ایکنا – سران فرق انحرافی با چه ترفندهایی پیروان این مکتب را حفظ و مجاب به تبعیت می‌کنند؟

این فرق انحرافی افراد کم سواد و افرادی که توانایی علمی بالایی در روایات و مهدویت نداشتند را جذب می‌کنند. کاری که بعد از جذب فرد انجام می‌دهند بیان می‌کنند که ۴۰ روز او را تنها نگذارید تا شیاطین به او حمله نکنند؛ ایمان به دو نوع ایمان مستودع یعنی عاریتی و ایمان مستقر که در قلب فرد استقرار یافته و از بین بردن آن سخت است. این افرادی که جذب شده را از حضور در جمع و پرونده سازی می‌ترسانند، در واقع پیروان این فرق در هر مجلس و جمعی نباید حضور یابند. به عنوان مثال فرقه باطل احمَدالحَسَن بیان می‌دارند که در مجلس روضه اباعبدالله(ع) شرکت نکنید، چراگوش افراد حاضر در این مجالس صدای حق را نمی‌شنوند و تبلیغ شما درخصوص فرقه را نمی‌شنوند، این فرقه جایگزینی مانند نماز جمعه به صورت هم‌صدا و هم‌نوا برگزار کرده و پس از نماز جمعه خواب‌های خود را تعریف می‌کنند و با این شگرد‌ها سعی می‌کنند فرد را از شبهه دور نگه دارند.

افراد پس از جذب به این فرق زندگی عادی‌شان تمام شده و در واقع وارد یک تشکیلات شده و مسئولیت‌های علمی و اجرایی به فرد داده می‌شود و او را وارد فضای تبلیغی کرده و وادار به گفت‌و‌گو با افراد کم‌سواد و کم‌اطلاع می‌کنند و اجازه پرسش از افراد متخصص نمی‌دهند. سران جریان اجازه نمی‌دهند که طلبه‌های با سوادپایین‌تر و بدنه پیروان و انصار احمدالحسن در جریان همه مطالب و یا اشکالات اختلافات قرار بگیرند و اطلاعات به صورت طبقه‌بندی در اختیار مبلغین قرار می‌گیرد. تطبیق‌گرایی ظهور در حفظ افراد بسیار تاثیرگذار است، اما مردم باید بدانند که این فرق سال‌هاست که وعده ظهور می‌دهند. هر ساله بیان می‌کنند که این سال آخر حضور این حکومت شیعی در ایران است و ظهور محقق می‌شود، سپس به دروغ بیان می‌کنند که ما مدافع حکومت ایران هستیم.

زمانی که بنده جزء پیروان احمدالحسن بودم در یک مناظره شرکت کردم، طرف مقابل اشکالی را بیان کرد و من اشکال را پذیرفتم و گفتم که «ناظم عقیلی، نماینده احمدالحسن» این اشتباه را کرده است؛ خادم فرقه احمدالحسن در قم پس از مناظره به من گفت چرا این اشتباه را در بین همه پذیرفتی چون سبب تزلزل در اعضای فرقه می‌شود، یعنی به هیچ‌وجه نمی‌خواهند اشکالات اساسی و اختلافات بین رهبران و مدیران فرق به بدنه انصار فرقه و عموم پیروان منتقل شود.

ایکنا – قالب افرادی که به این فرق می‌پیوندند، شامل چه گروهی از افراد جامعه می‌شوند؟

جامعه هدف فرقه احمدالحسن قشر خاصی نبود و برای همه اقشار جامعه و احزاب سیاسی محتوای آماده داشت، حتی مطالبی را بیان می‌کنند که برای فرد جاذبه داشته باشد نه دافعه، اطلاعات را گزینشی بیان می‌کنند تا فرد جذب شود و سپس اطلاعات و عقاید خویش را بیان می‌کنند.

ایکنا – مهم‌ترین آسیب‌های روانی که فرق انحرافی برای پیروان خود دارند چیست؟

 این افراد چون در قرنطینه قرار می‌گیرند از جمع خانواده و حامعه طرد می‌شوند و فرد برای جبران آسیب‌ها، ارتباطش را با دوستان فرقه‌ای‌ بیشتر کرده و پرخاشگر و دچار افسردگی و کم‌حرفی می‌شوند و در فضای مجازی با تبلیغ کردن این فرقه، خلأهای خود را پر می‌کنند. فرد پس از اینکه به درک می‌رسد جریان باطل بوده و اعلام برائت می‌کند، متوجه آسیب‌های روحی و خسران اخلاقی شده است. وعده‌های ازدواج دروغین که در این فرق اتفاق افتاده و زنانی که بیان می‌کنند که با یک خواب شیفته و محسور مردان انصار فرق شده‌اند به‌گونه‌ای که حتی بیان می‌کنند: « در خواب دیدم که حضرت زهرا(س) تو را به عنوان بهترین گزینه برای همسری من معرفی کرد.» در حالیکه پس از مدتی جدا می‌شوند. مردان این فرقه‌های انحرافی پس از ترک و برگشت از این فرقه هنوز نتوانسته‌اند آسیب‌های روحی را جبران کنند و نیازمند درمان‌های مداخله‌ای از سوی روانشناسان و روانپزشکان هستند.  یا زنانی که در این فرق بیان می‌کنند: « حس می‌کردم همسرم مرا جادو کرده به گونه‌ای که او مرا کتکم می‌زد و توهین و تحقیر می‌کرد اما باز هم نمی‌توانستم از او جدا شوم.» این فرق سبب جدایی همسران از یکدیگر شده چرا که انصار این فرق اگر همسرشان با عقاید آنان همراه نشود، در خانه‌های مجردی دور از زن و فرزندان زندگی می‌کنند و همسر خویش را کافر و نجس می‌پندارند و بیشتر اوقات طلاق می‌گیرند.

ایکنا – ملاک تشخیص شما برای جدا شدن از مکتب انحرافی احمدالحسن چه بود؟

یکی از دوستانم اعلام برائت از احمدالحسن کرد، من خودم را از قرنطینه خارج کردم و با او مناظره و گفت‌وگو کردم، همین باعث شد که متوجه شدم تناقضات بسیاری در کتاب‌های احمدالحسن وجود دارد و سوالات را به مکتب احمدالحسن برای پاسخ ارسال می‌کردیم که این فرقه به تناقضات پاسخ نمی‌دادند یا پاسخ‌شان نشان از این داشت که توان علمی برای پاسخ نداشتند. احمدالحسن در کتاب «سرگردانی» بیان می‌کند: «ولی فقیه در دوران غیبت مسئول قانون‌گذاری و اجرای قوانین است و این ولایت مانند ولایت پیامبر(ص) و ائمه(ع) جعل از طرف خداوند است.» ولی در کتاب‌های بعدی بیان می‌کند که «ولایت فقیه انحراف از اصل دین است و کسی که معتقد به ولایت فقیه باشد شرک در ولایت الهی قائل شده است.» ما سعی می‌کردیم به دنبال راهی برای پاسخ به این تناقض‌ها بودیم، اما مکتب هم نتوانست پاسخ داد و در واقع مکتب به تعبد و تسلیم پیروانش اعتماد می‌کرد که هر جوابی بدهند ما انصار و پیروان می‌پذیریم.

این فرق انحرافی بیان می‌کنند تغییر از غیر معصوم بدعت است و علما بدعت‌گذار هستند و در متون خویش روایات اهل بیت(ع) را جعل می‌کردند. جهل احمدالحسن در نوشته‌ها و بیانات او برای بنده مشهود شده بود به عنوان مثال بیان می‌کرد: «معاملات قسطی که قیمت آن بیشتر از معاملات نقدی است در اسلام ربا و حرام است» اما بنده چندین روایت از اهل بیت(ع) را با تحقیق یافتم که اینگونه معاملات اشکالی ندارد و وقتی این نتایج را برای مکتب ارسال کردم آنان نپذیرفتند و گفتند: «احکام نسخ می‌شوند»، در حالیکه بحث نسخ احکام نیست چون احمدالحسن گفته بود در اسلام این معاملات قسطی ربا بوده، اما علما آن را حلال کردند. در واقع این نمونه نشان از جهل و خطای آشکار او داشت و جهل به روایات را نشان می‌داد. بنده با این موارد، شروع به بازنگری ادله فرقه احمدالحسن یمانی کردم. این جریان ناتوان در تنظیم یک اداره کوچک است در حالبکه مدعی منجی نجات دنیا هستند و لیدر‌های این جریان برای بنده تعریف می‌کرد که به مکتب احمدالحسن در عراق رفتیم و شاهد بی نظمی زیادی بودیم. حتی قادر به حل اختلافات گروه‌های مختلف فرقه نیستند، این فرقه هنگام اختلافات شورای سوری و دروغین تشکیل می‌دادند و فرقه‌ها و شاخه‌های زیادی به همین دلیل ایجاد می‌شد و این سبب شک و تردید من و بازنگری در اعتقاداتم می‌شد. وقتی اشکالات علمی برای من روشن شد و احساساتم کنار رفت باز هم از این فرقه دست برنداشتم که مانند تحقیق اولم برای پیوستن به فرقه که دچار خطا شدم دوباره خطای دیگری انجام ندهم. پس از اینکه تحقیقاتم کامل شد، اعلام برائت کردم چرا که متوجه شدم اعتقاد به این جریان مبانی علمی ندارد و براساس احساسات بوده است. گاهی اوقات افراد عضو این فرقه‌ها علاقه به تحقیق در مورد عقاید فرق دارند اما چون قلبا پذیرفته‌اند تحقیقات آنان نیز با سوگیری و جانبدارانه همراه است.

ایکنا- آیا عموم مردم بدون تحقیق و پژوهش و تخصص می‌توانند انحرافی بودن مکاتب انحرافی را تشخیص بدهند؟چگونه؟

هر فرقه‌ای پس از ایجاد شدن نیاز به بررسی و تحقیق دارد و زمان‌بر است و متخصصین مسائل مهدویت با فرقه احمدالحسن مواجه شدند و زمان طولانی گذشت تا انحرافات جریان را یافته و پاسخ دهند؛ بنده فکر می‌کردم فلسفه کلام و رجال خوانده و تدریس کرده‌ام در دام این فرقه‌ها گرفتار نمی‌شوم و طی یک ارتباط مداوم با دوستم به دنبال این بودم که او را برای رهایی از فرقه کمک کنم، اما متاسفانه خودم هم درگیر شدم. افرادی که تخصصی در مسائل حدیثی ندارند و حوزوی نیستند باید برای پاسخ شبهات این فرقه به علما و متخصصین حوزه مهدویت مراجعه کنند؛ در روایات اهل بیت(ع) بسیار توصیه شده که در دوران غیبت به علمای شیعه مراجعه کنید و این علمای شیعه از ضعفای شیعه حمایت می‌کنند و شیعیان را از چنگال ابلیس نجات می‌دهند. باید روایات تشیع را زیر نظر متخصص فرا بگیریم و عقاید خویش را به صورت محکم بشناسیم و تحقیق کنیم و تقلیدی و شناسنامه‌ای اعتقاد نداشته باشیم.

گفت‌وگو و تدوین از محدثه نعیمی‌فرد

تنظیم از مژگان فرهنگیان

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

فِرق باطل، قدرت تفکر را از مخاطب می‌گیرد

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام پورآذر/ ۱ حجت‌الاسلام سیدحسن پورآذر، مدرس مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع) در …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ